سه شنبه 1 دی 1383

مهدي مطهرنيا: عملكرد شوراي همكاري خليج فارس نشان دادكه ايران بايد نگرش خود را در روابط بين‌‏الملل بازتعريف كند، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

يك كارشناس مسايل استراتژيك گفت: ايران بايد با عملكرد واقع‌‏گرايانه در نظام بين‌‏الملل، بسترهاي سوءاستفاده اعراب را مسدود كند.

مهدي مطهرنيا در گفت‌‏وگو با خبرنگار سرويس ديپلماتيك ايلنا، در خصوص تلاش اعراب براي تحريف و تغيير نام خليج فارس، گفت: اعراب اساس منافع عربي و مصالح دول تحت مديريت خود را بر منافع اسلامي ترجيح مي‌‏دهند.
وي افزود: انقلاب اسلامي در ايران از آغاز پيروزي تاكنون، تلاش كرده است كه با ايجاد وحدت اسلامي ميان مسلمين، پيكره واحد اسلامي را در برابر جهان ضد اسلام متحد سازد.
اين كارشناس با بيان اينكه پس از انقلاب مهندس بازرگان اعلام كرد كه ما به خاطر وحدت اسلامي حاضريم "خليج فارس" را "خليج اسلامي" بناميم، گفت: در همان زمان آگاهان به مسايل بين المللي و متخصصان روابط بين‌‏الملل در ايران، اين بيان بازرگان را برنتابيدند، چرا كه قاعده اصلي حاكم بر نظام بين‌‏الملل قاعده رئاليستي است.
مطهر نيا گفت: ايران اسلامي بعد از انقلاب حاضر شده است براي دفاع از جهان اسلام هزينه‌‏هاي زيادي را بپذيرد اما بر مبناي دكترين ام القري مقرر مي‌‏شد كه هر گاه ايران نيز به مخاطره افتاد، جهان اسلام كه جهان عرب بخش عمده‌‏اي از آن است از ايران حمايت كند.
وي افزود: كشورهاي عربي در بزنگاه‌‏هاي تاريخي نه تنها از ايران حمايت نكردند بلكه در جايگاه اهرم فشار بيگانگان مورد سوءاستفاده قرار گرفتند
اين استاد دانشگاه گفت: امروز كه جهان اسلام بيش از هر چيز به وحدت اسلامي نيازمند است و ايران نيز تمام توان خود را در چارچوب عقلانيت معطوف به ارزش جهت مقاومت در برابر حركت‌‏هاي تفرقه برانگيز در ميان مسلمين به كار مي‌‏برد، عملكرد شوراي همكاري خليج فارس نشان مي‌‏دهد ايران نيز بايد به باز تعريف جدي نگرش خود در روابط بين‌‏المللي اقدام كند.
وي ياد آور شد: كشورهاي عربي بايد بدانند كه ايران قدرتمندترين كشور منطقه است و به رغم فشارهاي آمريكا و سوءاستفاده اعراب از عدم رابطه بين ايران و آمريكا، با اولين حركت جدي ايران در نهايت بازنده خواهند بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

مطهر نيا گفت: جمهوري اسلامي ايران بايد از اين درس تاريخي بهره برد كه آنچه در نظام بين الملل و در حوزه سياست خارجي مقدس است منافع ملي است و دستيابي به مصالح ديني، جز با عبور از هزارتوهاي دهليز منافع ملي امكان‌‏پذير نيست.
وي تصريح كرد: دستگاه ديپلماسي ما بايد برخوردي جدي و قاطع در اين زمينه انجام دهد و ملت ايران نيز بايد براي حفظ نام خليج فارس حركتي جدي در سطح ملي داشته باشند و با استفاده از اين فرصت تاريخي بار ديگر غيرت ملي خود را به جهانيان نشان دهد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15790

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'مهدي مطهرنيا: عملكرد شوراي همكاري خليج فارس نشان دادكه ايران بايد نگرش خود را در روابط بين‌‏الملل بازتعريف كند، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016