پنجشنبه 8 بهمن 1383

خبرگزاري فرانسه: اروپا از ايران خواست تا به چرخه سوخت هسته‌اي خود پايان دهد، خبرگزاري فارس

يك ديپلمات در وين اعلام كرد كه اتحاديه اروپا از ايران خواسته است تا علاوه بر تعليق غني سازي اورانيوم به فعاليت‌هاي خود در زمينه چرخه سوخت هسته‌اي پايان دهد.

به گزارش خبرگزاري فرانسه از وين اين ديپلمات گفت: نمايندگان سه كشور انگليس، فرانسه و آلمان در گفت‌وگوهاي هفدهم ماه ژانويه در ژنو به ايران اعلام كرده‌اند كه تنها با پايان كامل تلاش ايران در زمينه چرخه سوخت هسته‌اي است كه به اين سه كشور تضمين‌هاي عيني خواهند داد كه برنامه‌هاي هسته‌اي ايران جنبه صلح آميز دارد.
به گفته اين ديپلمات اروپايي، سه كشور اروپايي كه راه گفت‌وگو با تهران را برگزيده‌اند، به توافق رسيده بودند تا زماني كه پيشرفت‌هائي در چارچوب گروههاي كاري هسته‌اي صورت نمي‌گيرد هيچ امتيازي به ايران ندهند.
اين در حالي است كه خبرگزاري" رويتر" با استناد به اسناد سري اتحاديه اروپا مدعي شد كه فرانسه، انگليس و آلمان به ايران گفته‌اند حفظ برنامه غني‌سازي اورانيوم از سوي تهران غير قابل قبول خواهد بود؛ زيرا مي‌توان از آن در ساخت بمب اتمي استفاده كرد.
در اسناد مربوط به خلاصه مذاكرات اين ماه ايران و اروپا كه توسط اين خبرگزاري مشاهده شده، آمده است: «ايران بايد بپذيرد كه برنامه چرخه سوخت مسئله‌ اصلي است.»
جديدترين مذاكرات ايران با سه كشور اروپايي اوايل ماه جاري ميلادي صورت گرفت.
در اين اسناد همچنين آمده كه ايران تهديد كرده است در صورتي كه در اين مذاكرات به موفقيت دست نيابد، برنامه غني‌سازي اورانيوم خود را مجدداً از سرگرفته و خواستار بازبيني دامنه تعليق مي‌شود.
ايران خواستار حفظ 20 سانتريفيوژ غني‌سازي در جهت تحقيقات و ادامه "تبديل" اورانيوم جهت استفاده در فرآيند‌هاي غني‌سازي است كه كشورهاي اروپايي با آن مخالفت كرده‌اند.
اين در حالي است كه گفته مي‌شود اين لحن شديد اروپا احتمالاً مورد پسند واشنگتن قرار خواهد گرفت كه ايران را متهم به تلاش براي دستيابي به ساخت سلاح‌هاي هسته‌اي كرده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ايران به تكرار تاكيد كرده است برنامه هسته‌اي اين كشور كاملاً صلح آميز است و در اقدامي اعتماد ساز و داوطلبانه كليه فعاليت‌هاي غني‌سازي اورانيوم را به طور موقت به حالت تعليق درآورده است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/17490

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خبرگزاري فرانسه: اروپا از ايران خواست تا به چرخه سوخت هسته‌اي خود پايان دهد، خبرگزاري فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016