پنجشنبه 29 بهمن 1383

سفير ايران در انگليس: ايران و آمريكا همكاري نزديكي در انتخابات عراق داشتند، خبرگزاري فارس

سفير ايران در لندن اعلام كرد ايران و آمريكا براي تشويق عراقي‌ها به شركت در انتخابات و فراهم ساختن فضاي آرام براي برگزاري آن، همكاري نزديكي با هم داشتند.

"محمد حسين عادلي" ديروز در گفت‌وگو با خبرگزاري رويتر اعلام كرد ايران هنوز هم در مواردي كه منافع مشتركي با آمريكا دارد، حاضر به همكاري با اين كشور براي برقراري ثبات در خاورميانه است.
وي در ادامه گفت: «در انتخابات اخير عراق، تهران و واشنگتن نه‌تنها بصورت تلويحي بلكه آشكارا و بطور مستقيم و غير مستقيم براي آرام نگاه داشتن جو عراق در آستانه انتخابات، با يكديگر همكاري نزديكي داشتند.»
اين در حالي است كه ايران و آمريكا پس از پيروزي انقلاب اسلامي در سال 1979 ميلادي، هيچ‌گونه روابط ديپلماتيك با هم نداشته و اخيرا نيز در پي اتهامات آمريكا به ايران مبني بر تلاش براي توليد سلاح‌هاي هسته‌اي، روابط دو كشور بسيار تيره شده است.
ايران بارها اين اتهامات آمريكا را رد كرده و بر صلح‌آميز بودن برنامه هسته‌اي خود تاكيد كرده است.
به‌رغم اين موضوع، عادلي در ادامه اعلام كرد ايران و آمريكا از طريق برخي كانال‌هاي ديپلماتيك مانند انگليس براي پيشبرد اهداف مشترك خود نظير برگزاري انتخابات عراق، با يكديگر ارتباط و تعامل داشته‌اند.
وي افزود، ايران سعي كرد اقليت سني عراق را نيز متقاعد كند انتخابات به نفع آنها است و در اين زمينه تنها به نفع اكثريت شيعه فعاليت نكرد.
عادلي در اين باره گفت: «به منظور آرام نگاه داشتن مردم عراق براي پيشبرد روند سياسي اين كشور و بخصوص در آستانه انتخابات، ما با گروه‌هاي سني عراق كه تا حدي بر آنها نفوذ داريم نيز گفت‌وگو و تعامل كرده و آنها را تشويق كرديم كه انتخابات در راستاي منافع عراق است.»

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در انتخابات 30 ژانويه عراق كه شاهد حضور گسترده مردم اين كشور بود، فهرست "ائتلاف واحد عراق" كه از حمايت "آيت‌الله علي سيستاني"، مرجع عالي‌قدر شيعيان اين كشور برخوردار بود حداكثر آراء را بدست آورد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/18405

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سفير ايران در انگليس: ايران و آمريكا همكاري نزديكي در انتخابات عراق داشتند، خبرگزاري فارس' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016