شنبه 13 فروردین 1384

سال 84 ، سال تصمیم گیری های سخت سیاسی برای ایران، امیررضا پرحلم، خبرگزاری سینا

بسیاری از کارشناسان سیاسی با استناد به فضایی که در عرصه سیاست دربعد بین المللی برای جمهوری اسلامی ایران بوجود آمده است معتقدند سال 1384 ، سال چانه زنی با چالشها و رویاروشدن با مشکلات سخت پیش روی نظام است.

به باور بیشتر صاحب نظران سیاسی و اجتماعی،هرگونه تغییر و تحول درعرصه بین المللی برای ایران که به مدت چند دهه در تیررس توجه قدرت های جهانی بوده است، می تواند منشاء نگرانی های فزاینده ای باشد به خصوص زمانی که احساس می شود فشارها درجهت سلب حقوق حقه یک کشور در دستیابی به فن آوری پیشرفته است.

اگرچه تعطیلات نوروزی امسال برای مردم و سیاستمداران ایران تقریباً در آرامش سپری شد چرا که در چنین ایامی،سخت ترین دشمنان نظام نیز ترجیح می دهند اندکی از فشارها کاسته و پیگیری مسایل بین المللی مرتبط با ایران را به ایام عادی سال محول نمایند.

در تعطیلات نوروزی امسال به غیر از کشته و زخمی شدن 7 شهروند ایرانی که برای تماشای مسابقه فوتبال به استادیوم ورزشی درغرب پایتخت رفته بودند و پوشش خبری آن در کمال آرامش انجام شد، مسأله پرونده هسته ای ایران که قرار بود تکلیف نهایی آن درسوم فروردین ماه سال 1384 روشن شود، نیز احتیاطاً به ماههای بعد موکول گردید.

در یازدهم فروردین، آقای خاتمی رییس جمهور در بازدید از مرکز هسته ای نطنز ، قول داد که در آینده بسیار نزدیک، علیرغم همه فشارهای ناحق بین المللی ، غنی سازی اورانیوم به منظور دست یابی به حقوق حقه ملت ایران از سرگرفته شود.وی تأکید کرد که ایران هرگز حاضر نیست تحت فشارهای گسترده بین المللی از حق خود چشم پوشی کند.

در همان خلال، آقای آقازاده رییس سازمان انرژی اتمی ایران با مرتبط کردن دستاوردهای اتمی کشور به کوششهای خستگی ناپذیر جوانان ، دست یابی به چرخه سوخت هسته ای را حاصل تلاش جوانان نخبه دانست و صرفنظر کردن از آن را امری محال و غیرممکن قلمداد کرد. این اظهارات در شرایطی است که اکثر کشورهای عربی بنا به مصالح غرض ورزانه از گسترش فن آوری هسته ای ایران اظهار نگرانی کرده و اروپا و امریکا به یکدیگر قول داده اند که تا توقف کامل غنی سازی از سوی ایران از پای ننشینند!

از دگرسو، درعرصه بین المللی، اتحادیه عرب در راستای ایران ستیزی های مکررخود،دوباره ایران را به اشغال جزایر تنب و ابوموسی متهم کرد. در همین راستا محکومیت یک دیپلمات ایرانی به 27 سال زندان در مصر و تمایل اعراب به برقراری روابط مشروط با اسرائیل و انتخاب پل ولفوویتز ، نو محافظه کار آمریکایی ایران ستیز، به سمت رییس بانک جهانی از جمله پیش درآمدهای نگران کننده سال 1384 برای ایران محسوب می شود.

گذشته از پیامدهای نگران کننده دیپلماتیک در عرصه بین المللی و خطر ارسال پرونده ایران به شورای امنیت در سال پیش رو، انتخابات سرنوشت ساز ریاست جمهوری در خرداد ماه 1384 ، توجه تمام محافل سیاسی جهان را به شکل گسترده تری به سوی ایران جلب خواهد کرد.

نهمین رییس جمهور ایران در نیمه دوم خرداد 84 با آراء مردم انتخاب خواهد شد که میزان حضور مردم ایران در انتخابات اخیر، نقش تعیین کننده ای در کاهش یا افزایش فشارها بر ضد ایران خواهد داشت.

به طور قطع، با پایان تعطیلات نوروزی، تنور انتخابات دوباره گرم خواهد شد و کاندیداهای مطرح شده با به تصویر کشیدن دورنمایی رویایی و روشن از آینده رقابت انتخاباتی را به طور فشرده تر دنبال خواهند کرد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

در مجموع سال 1384، برای ایران ، سال اتخاذ تصمیمات سخت سیاسی و دست و پنجه نرم کردن با چالشهای دشوار دیپلماتیک است و به یقین این شرایط و دوراندیشی مقام معظم رهبری است که این سال را سال همبستگی نام نهادند تا بتوان از این طریق از بحران های پیش رو گذشت.

آگاهان می گویند هرگونه موضعگیری سیاسی ، اتخاذ تصمیم و سیاستگذاری در چارچوب مواردی که در سال 84 با آن روبرو خواهیم بود می باید بسیار هوشمندانه و فارغ از احساسات صورت بگیرد، چرا که هرگونه غفلت ممکن است منجر به وقوع حوادثی شود که پیامدهای آن بسیار ناگوار باشد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/20049

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سال 84 ، سال تصمیم گیری های سخت سیاسی برای ایران، امیررضا پرحلم، خبرگزاری سینا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016