سه شنبه 30 فروردین 1384

محدودسازي فعاليت تحكيم دردانشگاهها با فعال شدن جريانهاي جعلي همراه شده است ؛ فشار از دو سو، اقبال

گروه سياسي: روابط عمومي طيف شيراز (اقليت) دفتر تحكيم وحدت روز يكشنبه با ارسال نمابري دعوت اين تشكل از «مصطفي معين» براي حضور در كنگره انتخاباتي خود را تكذيب كرد.
در اين نمابر آمده است: «پيرو درج مصاحبه رئيس شاخه جوانان حزب مشاركت و عضو ستاد دانشجويي دكتر معين مبني بر «حضور نيافتن دكترمعين در كنگره انتخاباتي دفتر تحكيم وحدت» نكات زير را به استحضار مي‌رسانيم:
1- اين اتحاديه به هيچ وجه از ايشان براي حضور در كنگره و سخنراني در بين دانشجويان دعوت به عمل نياورده است و كليه اظهارات در اين زمينه كذب محض است.
2- اعضاي اين اتحاديه ايشان و حاميان فعلي وي را مسبب اصلي انشقاق دردفتر تحكيم دانسته و به دليل سوابق و برخوردهاي جناحي و سليقه‌اي ايشان با تشكل‌هاي مستقل دانشجويي هيچ علاقه‌اي به ديدار و گفتگو با ايشان نداشته و نخواهند داشت.
3- اعضاي محترم ستاد انتخاباتي اين نامزد محترم رياست جمهوري بهتر است به جاي فرافكني و موضع‌گيري عليه تشكلهاي مستقل و ريشه‌دار دانشجويي كه يكي از جلوه‌هاي اقتدار و استقلال آن ديدار شورانگيز اعضاي اين اتحاديه با رهبر فرزانه انقلاب و برگزاري بزرگترين كنگره دانشجويي چندساله اخير بوده است،‌ به فكر بالا بردن ميزان محبوبيت كانديداي متبوع خود كه طبق آخرين نظرسنجي‌ها از پايين‌ترين ميزان مقبوليت اجتماعي و حتي دانشجويي برخوردار است، باشند تا از يك افتضاح انتخاباتي جلوگيري نمايند.»
طيف اقليت تحكيم در پايان بيانيه خود اعلام كرده كه مواضع تكميلي خود را در مورد عملكرد و سوابق آقاي معين و حزب دولتي حامي وي را متعاقباً اعلام خواهد كرد.

دفتر تحكيم وحدت: اين تشكل جعلي است
موضع‌گيري اين تشكل عليه معين در حالي صورت مي‌گيرد كه دفتر تحكيم وحدت با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرد تشكلي كه هفته گذشته تحت عنوان «دفتر تحكيم وحدت» كنگره انتخاباتي برگزار كرد و ديدارهايي هم داشته است، هيچ جايگاهي در دانشگاه‌ها ندارد.
در بيانيه دفتر تحكيم وحدت كه با عنوان «دروغ پراكني سراسري» منتشر شده، آمده است:
باوجود ضعيف شدن ساخت مدني جامعه، هنوز نهاد دانشگاه و جنبش دانشجويي پوياترين و جدي‌ترين بخش جامعه مدني را تشكيل مي‌دهد و به تقويت آن كمك مي‌كند در اين ميان ]جرياني در[ حاكميت كه هيچ نهادي را فارغ از چارچوب بسته و ايدئولوژيك خود پذيرا نيست براي حذف و سلب مشروعيت دانشگاه و جنبش دانشجويي به هر ابزاري متوسل مي‌شود. روزي نيست كه خبري از بازداشت اعضاي انجمن‌هاي اسلامي، حكم انضباطي و انحلال انجمن‌ها را نشنويم.
اما فشارها به دفتر تحكيم وحدت و انجمن‌هاي اسلامي به همين جا ختم نمي‌شود. پروژه سلب مشروعيت از جنبش دانشجويي و اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان سراسر كشور (دفتر تحكيم وحدت) با ساختن تشكل‌هاي موازي و نوظهور همنام، توسط […] در دانشگاهها در سال 80 آغاز شد و به شكل‌گيري تشكلي نوظهور بدون هويت دانشجويي و ساخته حاكميت به نام دفتر تحكيم وحدت شيراز انجاميد. اگرچه تشكل تحكيم شيراز نام تشكل دانشجويي را جعل كرده است اما در تمام اركان حكومت و در سطوح مختلف حاكميت حاضر مي‌شود و تنها جايي كه حضور ندارد دانشگاه است. و در ايام مورد نياز از طرف دفتر تحكيم وحدت به موضع‌گيري مي‌پردازد. روزي مردم را به شركت در راهپيمايي‌هاي حكومتي فرامي‌خواند و روزي ديگر در ايام انتخابات فرمايشي مجلس هفتم مردم را به شركت در انتخابات دعوت مي‌كند.
بيانيه دفتر تحكيم وحدت تأكيد دارد: «هرچند عادت كرده‌ايم سالهاي متمادي اقليتي به جاي اكثريت مردم در حاكميت قرار گيرند و به جاي آنها تصميم گيرند و انتخاب كنند اما سوءاستفاده از نام جنبش دانشجويي توسط حاكميت را بر نمي‌تابيم چراكه سالهاست جنبش دانشجويي خود را نقاد قدرت مي‌داند و بر تقويت جامعه مدني تأكيد دارد و گفت‌وگو با حاكميت را از موضعي همدلانه به كناري نهاده است. پاسخگو كردن اركان قدرت به مردم را شيوه خود قرار داده نه رهنمود شنيدن از حاكمان را.» اين بيانيه «استفاده از اعتبار و جايگاه دانشگاه»، «مصادره كردن اعتبار و آبروي جنبش دانشجويي و دفتر تحكيم وحدت» و «سلب مشروعيت از دانشگاه و جنبش دانشجويي» را بعنوان اهدافي نام برده كه از تشكيل اين جريان ساختگي به نام دفتر تحكيم وحدت دانسته است.

استقبال دفتر تحكيم وحدت از موضع معين
از سوي ديگر، دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت از موضع ستاد معين مبني بر شركت نكردن در نشست تشكل مجعول تحكيم وحدت حمايت كرد.
عبدالله مؤمني ديروز به ايلنا گفت: «از نظر ما اقدام معين يك اقدام مدني و اخلاقي در جهت صيانت از حركت‌‏هاي اصيل دانشجويي بوده است، بديهي است كه حضور در جمعي كه با جعل عنوان دفتر تحكيم وحدت و با هدف ضربه زدن به نهادهاي اصيل دانشجويي صورت گرفته، نمي‌‏تواند با منطق حمايت از نهادهاي مدني و تلاش براي تقويت جريانات اجتماعي، سازگار باشد.»
وي افزود: «فارغ از نگاه دفتر تحكيم وحدت به مسأله انتخابات رياست جمهوري، اقدام معين را كه در راستاي به رسميت نشناختن اين جماعت كه كمترين قرابت را با جامعه دانشجويي دارد و صرفاً نقشي را بازي مي‌‏كند كه اربابان قدرت از آنها انتظار دارند، ارج مي‌نهيم.»
وي در ادامه اين مصاحبه گفت: برخورد با فعالين دانشجويي و انجمن‌‏هاي اسلامي دانشجويان در آستانه انتخابات رياست‌‏جمهوري با هدف منفعل كردن دانشجويان و عدم تأثيرگذاري جريان دانشجويي در فضاي سياسي كشور انجام مي‌‏شود.
مؤمني دانشجويان را از دو سو تحت فشار دانست و گفت: از يك سو با فعالين دانشجويي و انجمن‌‏هاي اسلامي در قالب احضار اعضاي انجمن اسلامي دانشگاه‌‏ها و صدور احكام قضايي و انضباطي با دانشجويان برخورد مي‌‏شود كه نمونه آن برخوردهايي است كه با اعضاي انجمن دانشگاه‌‏هاي اصفهان, زاهدان و سهند تبريز صورت گرفته است.
وي همچنين، بازداشت «سعيد حبيبي» عضو سابق دفتر تحكيم وحدت به خاطر سخنراني در 16 آذر در دانشگاه زنجان، تعليق انجمن اسلامي دانشجويان همدان و بوشهر، لغو مجوز كانون فرهنگي «آفتابكاران» دانشگاه علامه و ايجاد محدوديت براي فعاليت انجمن‌‏هاي اسلامي دانشجويان را در راستاي اين فشارها ارزيابي كرد.
مؤمني تصريح كرد: از سوي ديگر، با جعل عنوان تشكل‌‏هاي دانشجويي فشارهايي بر دانشجويان وارد مي‌‏شود كه نشانگر جايگاه ويژه دانشجويان و دانشگاهيان به عنوان يك گروه مرجع در جامعه است.
وي با بيان اينكه «بخش‌‏هايي از حاكميت از حساسيت دانشجويان به مسائل جامعه نگران است»، گفت: «اين گونه برخوردها با هدف كنار زدن جريان دانشجويي از تحولات پيش رو و ايجاد انفعال در بدنه دانشجويي كشور انجام مي‌‏گيرد.»
دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت اظهار داشت: جريان دانشجويي از اين گونه فشارها هراسي ندارد و فعالانه و اميدوارانه در راستاي تحقق اهدافش در صحنه خواهد بود اما نتيجه اين گونه حركت‌‏ها به طور قطع منجر به بدبيني بيشتر دانشجويان نسبت به برخوردهاي حاكميت خواهد شد.

رد دعوت بسيج دانشجويي
در اين حال، سايت «انتخاب نهم» وابسته به قاليباف خبر داد كه معين دعوت بسيج دانشجويي دو دانشگاه براي ايراد سخنراني و طرح مواضعش را نپذيرفته است.
آگاهان مسايل دانشجويي معتقدند ديدارهاي پياپي معين با اعضاي انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان در دانشگاه‌هاي مختلف (با وجود انتقادهاي بعضاً تندي كه آنها عليه اصلاح‌طلبان مطرح مي‌كنند) و از سوي ديگر، نپذيرفتن دعوت تشكل‌هاي مجعول و يا شبه نظامي فعال در دانشگاه‌ها،‌نشان از آن دارد كه اصلاح‌طلبان با وجود انتقادهاي متقابلي كه ميان آنها و دفتر تحكيم وحدت در سالهاي اخير بوجود آمده،‌ هنوز اصيل‌ترين تشكل دانشجويي را ارج مي‌نهند و تنها تعامل با آنها را برمي‌تابند.

مدير كل حراست وزارت علوم:
حرف‌هاي دانشجويان را درباره‌ روند انتخابات بايد شنيد
ايسنا: مدير كل حراست وزارت علوم، درباره فضاي دانشگاه‌ها در آستانه‌ انتخابات گفت: دانشجويان نسبت به برگزاري انتخابات و روند آن حرف‌هايي دارند كه بايد به اين حرف‌ها توجه شود. دانشجويان بايد مطالبات خود را با كانديداهاي مطرح رياست جمهوري مطرح كنند.
«علي‌اكبر محسني» من اميدوارم به تدريج شور و نشاط در دانشگاه‌ها افزايش پيدا كند. البته شايد در حال حاضر شور و نشاطي كه در دانشگاه وجود دارد به اندازه‌ي انتخابات سال 76 و چند سال قبل نيست.
مدير كل حراست وزارت علوم همچنين درباره‌ي دادن مجوز به برنامه‌هاي تشكل‌هاي دانشجويي اظهار داشت: هيأت‌هاي نظارت بايد شرايط را بررسي كرده و بعد از بررسي شرايط به تصميم‌گيري نهايي درباره ارائه‌ مجوز بپردازد اما دانشگاه‌ها اصولا سعي مي‌كنند كه در راه دادن مجوز به تشكل‌هاي دانشجويي مانعي ايجاد نكنند. تشكل‌هاي دانشجويي براي دريافت مجوز برگزاري برنامه‌هاي خود منع قانوني ندارند، همه‌ تشكل‌هاي دانشجويي حق دارند از امكاناتي كه در اختيار دانشگاه‌ها وجود دارد استفاده كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

محسني ادامه داد: نمي‌توانم انكار كنم كه فشارهايي از بيرون از دانشگاه بر هيأت‌هاي نظارت وجود دارد ولي بايد توجه داشت تمام دانشگاه‌ها نسبت به عواقب برگزاري يك مراسم دقت دارند و نتايج مثبت و منفي آن را برمي‌شمرند. من به همه‌ تشكل‌هاي دانشجويي توصيه كرده‌ام كه مطابق اصول پذيرفته شده مانند مرامنامه، اساسنامه و مقررات دانشگاه عمل كنند. دانشگاه بايد دچار شور و نشاط سياسي شود، البته اين شور و نشاط سياسي به معناي اين نيست كه در راستاي اهداف حاكميت عمل كند، بلكه مي‌تواند بعضي از رفتارها را نقد كند.
وي افزود: نقد نيز دو گونه دارد ممكن است نقدي به صورت منطقي صورت بگيرد و ممكن است نقدي غير معمول و با خشونت همراه باشد، مطمئناً نقدي كه با منطق صورت بگيرد داراي كاركرد بيشتري است.
مدير كل حراست وزارت علوم، ادامه داد: كانديداهاي مطرح در انتخابات رياست جمهوري براي حضور در دانشگاه هيچ منعي ندارند و حضور آنها مي‌تواند زمينه‌ساز مشاركت حداكثري مردم در صحنه‌ انتخابات شود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/21267

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'محدودسازي فعاليت تحكيم دردانشگاهها با فعال شدن جريانهاي جعلي همراه شده است ؛ فشار از دو سو، اقبال' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016