چهارشنبه 22 تیر 1384

معاون آگاهي نيروي انتظامي: نمي‌توان منكر شكنجه در مراكز آگاهي شد، انتخاب

[برگرفته از سايت انتخاب]

معاون آگاهي نيروي انتظامي شكنجه را امري ناپسند دانست و تاكيد كرد: هر گونه شكنجه و ضرب و شتم براي اعمال خشونت در آگاهي‌هاي سراسر كشور از موارد تخلف محسوب مي‌شود كه در اين صورت بازرسي ناجا موظف است با مصاديق آن برخورد كند.

سردار محمد نوري كه در حاشيه نشست مركز نظارت همگاني ناجا 197 سخن مي‌گفت، بازرسي ناجا و دادسراي نظامي را به عنوان بهترين محل براي پيگيري موارد احتمالي اعمال شكنجه متهمان ذكر و اعلام كرد: متهمان مي‌توانند در صورت هر گونه ضرب و شتم به مراكز مذكور شكايت كنند.

وي با اشاره به تدبير فرماندهي «ناجا» مبني بر نسنجيده و غيرقانوني بودن اعمال شكنجه تصريح كرد: اين در حالي است كه نمي‌توان منكر شكنجه در مراكز آگاهي شد؛ اما به هر حال در صورت هر گونه وقوع اين امر، قطعا تخلف صورت گرفته است.

سردار نوري، در عين حال با اشاره به امكانات تخصصي و آزمايشگاهي موجود و تربيت و آموزش كارآگاهان خبره براي كشف علمي جرايم، اذعان كرد: بر اين اساس به واقع ديگر نيازي به اعمال شكنجه وجود ندارد علاوه بر آن قاضي نيز با استفاده از اسناد علمي در دسترس ، مي‌تواند احكام عادلانه‌تر و محكم‌تري را صادر كند.

معاون آگاهي ناجا همچنين در ادامه از كاهش 8 درصدي پرونده‌هاي ورودي به مراكز آگاهي سراسر كشور طي سه ماهه ابتداي سال 84 نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و اظهار كرد : اين امر بيانگر كاهش وقوع جرم است. بر اين اساس در برخي جرايم همچون سرقت مغازه با 26 درصد ، منزل 25 درصد، به عنف 4 درصد، قتل عمد 6 درصد و سرقت مسلحانه با 26 درصد كاهش مواجه بوديم.

وي در عين حال از افزايش 3 درصد آدم‌ربايي، 6 درصدي سرقت خودرو، و دو درصدي موتورسيكلت در اين مدت خبر داد و تاكيد كرد : اين در حالي است كه در كاهش وقوع آن دسته از جرايمي كه اقدامات پيشگيرانه انجام داده‌ايم، به ارقام قابل قبولي دست يافته‌ايم.

سردار نوري همچنين بيشترين انگيزه آدم‌ربايي را «گرفتن طلب معاملات ناصواب مواد مخدر» اعلام كرد: وي با اشاره به افزايش دو درصدي كشف كل جرايم به خبرنگاران گفت: بدين ترتيب در كشف قتل عمد با سه درصد افزايش مواجه بوديم و در حال حاضر 74 درصد قتل‌هاي وقوعي كشف مي‌شوند.
همچنين در آدم ربايي 97 درصد، سرقت مسلحانه 63 درصد، منزل 67 درصد، مغازه 5/83 درصد ، اماكن 78 درصد، خودرو 77 درصد و موتورسيكلت با 5/42 درصد افزايش كشف مواجه بوديم.

سردار نوري با اشاره به شاخص‌هاي تعيين شده در آگاهي پيرامون مقوله كشف جرايم گفت: در مجموع با برايند خوبي نسبت به وقوع جرايم در كل كشور مواجه بوديم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

معاون آگاهي ناجا همچنين در خصوص ساخت انيميشن‌هاي آموزشي با هدف پيشگيري از وقوع جرايم، اذعان كرد: از آنجا كه اقدامات ما در كشور به شگرد مجرمان بر مي‌گردد لذا با توجه به اين كه پخش اين انيميشن‌ها نوعي آموزش به مجرمان است در ساخت چنين برنامه‌هايي با محدوديت مواجهيم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'معاون آگاهي نيروي انتظامي: نمي‌توان منكر شكنجه در مراكز آگاهي شد، انتخاب' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016