پنجشنبه 30 تیر 1384

خاتمي: هشت سال تلاش كرديم، بگوييم قدرت مقدس نيست، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۴/۲۹‬ صدا

داخلي. سياسي. خاتمي.

رييس جمهوري، در آخرين ديدار با كارگزاران دولت خود، گفت طي هشت سال، در حدود اختيارات خود تلاش كرديم، بگوييم "قدرت امر مقدسي نيست" و "قابل نقد است".

سيد محمد خاتمي عصرچهارشنبه در جمع معاونين رييس جمهور، وزيران، معاونين وزيران و روساي سازمانها و استانداران در ساختمان حافظيه، افزود دراين مدت، در برابر ناروايي‌ها و ناراستي‌ها تا آنجا كه به تنش در اجتماع مبدل نشود، اعتراض كرديم.

وي اظهار داشت: براي اولين بار با استفاده ازحقوق اساسي رياست جمهوري تذكر قانون اساسي در اين دوره داده شد و يك لحظه از حقوق، آزادي مردم و مردم سالاري ديني كوتاهي نكرديم.

رييس جمهوري با بيان اينكه كساني بودند كه مي‌گفتند بايد تندتر در راه اصلاح طلبي پيش رفت، گفت: مرز ما اصول اعتقادي ما بود و فراتر نمي رفتيم و آشوب و درگيري را سم مهلك براي موجوديت كشور و جمهوري اسلامي مي‌دانستيم.

وي افزود: بسياري از كساني كه گله دارند كه تا حد تنش يا تا آن سوي مرز پيش نرفتيم، اگر خداي ناخواسته مي‌رفتيم، مرد ميدان نبودند.

خاتمي با اشاره به‌اينكه ازبسياري ازاصول اعتقادي خود كوتاه نيامديم، تصريح كرد: اين موجب شد بسياري از اين اصول، ارزش شود و جرمهاي سابق، ارزش امروز شد و امروز همه دم از مردم، راي مردم و خدمت به مردم مي‌زنند.

مگر اصلاحات جز اين مي‌خواست؟
وي بااشاره به مساله پاسخگويي حكومتها در دنيا و سووال نهادهاي مشخص از قدرت گفت: اگر ما در اين زمينه مشكل داريم بايد اين نهادها در جاي خود بنشينند نه اينكه مبناي آن كه قانون اساسي است تغيير كند. بايد تلاش شود به جاي تغيير نظام، نهادهاي پاسخگو را تقويت كرد.

رييس جمهوري گفت: ما در حد توان به مساله مطبوعات، آزادي و تشكلات پرداختيم و به صورت روال در جامعه درآورديم و از آزادي بيان و مطبوعات دفاع كرديم.

وي بابيان اينكه فساد ويرانگر جامعه است ، گفت: بزرگترين راه مبارزه با فساد مردم سالاري است چرا كه ام الفساد، خودكامگي است.

خاتمي اضافه كرد : باندبازي ، سطحي نگري و قوم بازي خسارت بزرگي به اصلاحات زد و تا حد تحريف اصلاحات پيش رفت اما در وراي اين مشكلاتي كه در درون اصلاحات پيش آمد در متن جامعه اصلاحات آرام پيش رفت و مي‌رود.

وي ،به تحليلگران اجتماعي اخطار كرد كه نپنداريد روي گرداني جمعي هرچند اقليت از بخشي از مديران به معناي روي كردن به تفريط است . ملت ما افراط و تفريط را نفي مي‌كند و ملت اجازه بازگشت تفريط را نمي‌دهد.

رييس جمهوري گفت : ملت ما آرامش در عين حال حرمت ، كار در عين حال پيشرفت ، آزادي در عين حال امنيت مي‌خواهد و افراط و تفريط را مخالف اينها مي‌داند.

وي با بيان اينكه ملت ما همواره اصلاحات را خواسته و خواهند خواست ، افزود: خدا كند دوستان ما دچار اشتباه نشوند و انتخاب مردم را به معناي بازگشت به تفريط ترجمه نكنند.

خاتمي گفت: سعي كرديم در اين دوره زبان مردم به زبان نخبگان جامعه نزديك شود كه اين يك نهالي است كه نياز به مراقبت دارد.

وي با بيان اينكه اسلام انقلاب اسلامي ، اسلام رافت ، آزادي، گفت و گو، تفاهم و پيشرفت و در مقابل اسلام خشونت، ترور و ظاهر پرستي بود، گفت:
اولين معترض به اسلام خشونت، صدايي از درون ملت ايران و از متن حكومت اسلامي ايران بود. اگر ما در اين زمينه موفق بوده باشيم، هرچند در عرصه هاي ديگر كار چنداني نكرده باشيم ، خشنود و راضي هستيم.

رييس جمهوري در ادامه اظهارداشت : معتقدم در اين دوران با بهترين ، مخلص‌ترين ، پرتلاش‌ترين و صبورترين و بي‌ادعاترين مديران سروكار داشتم، مديراني كه هم از مخالف و هم از موافق نيش خوردند و در معرض اتهام و پيگرد و ايجاد مشكلات بودند.

وي افزود: اين مديريت بالاترين دستاورد اقتصادي، اجتماعي و علمي را در كشور ايجاد كرد.

خاتمي درخصوص آينده فعاليت‌هاي علمي، اجتماعي و فرهنگي خود گفت:
بزودي "بنيادي" تاسيس مي‌شود كه در زمينه خدمات فرهنگي، علمي، تحقيقاتي، كارآفريني، تربيت مديران متخصص و جذب فناوريهاي جديد تلاش مي‌كند.

وي از مديران و دانشمندان خواست تا در صورت آمادگي در اين بنياد فعاليت كنند.

رييس جمهوري در پايان با بيان اينكه "همه دستاوردهاي خوب و افتخار آميز حاصل كار شما مديران است و همه نقصها را هرچند در آن نقش نداشته باشم مي‌پذيرم"، از حاضرين خواست تا اين نوع جلسات را به صورت دوره‌اي در آينده نيز برقرار كنند، چرا كه "پيش بيني مي‌شود تهاجمات در آينده بيشتر شود و بايد بتوان به صورت دسته جمعي از دستاوردها دفاع كرد."
پيش از سخنان خاتمي جمعي از معاونين ، وزيران و استانداران گزارشي از عملكرد خود بيان كردند.

محمد رضا عارف معاون اول رييس جمهور گفت : ما به اهداف برنامه سوم رسيديم و برنامه چهارم بر پايه اصلاحات ساختاري انجام شده در برنامه سوم نوشته شد كه برنامه چهارم نيز پايه گذار سند چشم انداز ‪ ۲۰‬ساله است .

حميد رضا برادران شركا نيز با بيان شاخصهاي كمي دوران ‪ ۸‬ساله گفت :
متوسط رشد شاخصها در دوره دوم بهتر از دوره اول بود.

سيد كمال خرازي وزير امور خارجه هم با بيان ابعاد پيشرفتهاي جمهوري اسلامي ايران درديپلماسي امنيت ، اقتصاد، همكاريهاي منطقه‌اي ، همكاريهاي بين‌المللي و روابط مردمي گفت : ما در همه موارد با ديپلماسي فعال شاهد رشدي چشمگير بوده ايم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

احمد مسجد جامعي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ، افزايش تعداد مطبوعات به‌خصوص تخصصي، شروع به كار خبرگزاريهاي غيررسمي، احترام به اصحاب فرهنگ و هنر، تاسيس صندوق هنرمندان و روزنامه نگاران و اهتمام به مسايل ديني و قراني را از جمله تحولات در عرصه فرهنگ كشور دانست.

علي شمخاني وزيردفاع و نيروهاي مسلح هم گفت: ما در زمينه فضايي، ساخت موشك و بخشهاي زميني، هوايي و دريايي پيشرفت داشتيم.

وزير اطلاعات نيز اظهار داشت : آقاي خاتمي وزارت اطلاعات را تسخير، همراه و متحول كرد و خاتمي امنيت را ملي كرد.

علي يونسي، پرهيز از امنيتي كردن فضاي سياسي و اجتماعي كشور ، تغيير روش به جاي تغيير آدمها ، نظامند كردن امور اطلاعاتي ، مقابله با سرويسهاي جاسوسي، صيانت و حفاظت از مديران و همكاري با ساير نهادها در امر تنش زدايي را از جمله فعاليتهاي وزارت اطلاعات در دوران آقاي خاتمي دانست.

همچنين در اين مراسم جعفر توفيقي وزير علوم ، تحقيقات و فناوري و زهرا شجاعي مشاور رييس جمهور در امور زنان و استانداران زنجان ، فارس و كرمانشاه گزارشهايي ارايه كردند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمي: هشت سال تلاش كرديم، بگوييم قدرت مقدس نيست، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016