جمعه 1 مهر 1384

محمدرضا تاجيك: ايجاد حزب فراگير در كشور غيرممكن است؛ احزاب چپ و راست در آينده نزديك ريزش و انشقاق خواهند داشت، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

يك استاد دانشگاه گفت: در حال حاضر احتمال رسيدن احزاب به يك جبهه واحد كم است در حالي كه ايجاد گسست بين احزاب واحد بسيار زياد است و به احتمال زياد در آينده نزديك شاهد ريزش و انشقاق احزاب چپ و راست خواهيم بود.

محمدرضا تاجيك در سيزدهمين نشست فصلي خانه احزاب ايران گفت: امروز نمي‌‏توان مرزها را بست و در درون ديوار چين زندگي كرد، ديوارها ديگر شيشه‌‏اي شده است و فرهنگ‌‏ها با هم تعامل دارند لذا ايجاد حزب فراگير در كشور غيرممكن است.
وي افزود: بايد اجازه داد گروه‌‏هاي مختلف در چارچوب قانون، با تقويت فرهنگ تحمل، به دور از بازي زمخت سياسي، خارج كردن افراد از گردونه خدمت و بي‌‏حيثيت كردن افراد، به فعاليت خود ادامه دهند.
تاجيك با بيان اينكه در هيچ كشور دموكراتي احزاب و گروه‌‏ها منافع حزبي را به منافع ملي ترجيح نمي‌‏دهند، گفت: نبايد كاري كنيم كه احزاب خود را مقابل دولت تعريف كنند و نقش اپوزيسيون را در داخل كشور بازي كنند.
اين استاد دانشگاه به آسيب‌‏شناسي احزاب پرداخت و گفت: جامعه تك‌‏صدايي و جامعه تك‌‏گفتماني، جامعه‌‏اي عقلاني نيست و براي ايجاد يك جامعه شاداب بايد به سوي قاعده‌‏مند كردن احزاب برويم و به اين وسيله از بروز آنارشيسم در جامعه جلوگيري كنيم.
گفت: گفتمان‌‏هاي حزبي ما گفتمان‌‏هاي تماميت‌‏طلب و دوانگار هستند و همه چيز را پيرامون خود سامان مي‌‏دهند و همه گفتمان‌‏ها اعم از منافع ملي، حاكميت مطلوب و مناسبات مردم در بستر گفتمان آنها معنا مي‌‏يابد و از منظر فراگفتماني به خرده‌‏گفتماني, براي همه عصرها و همه نسل‌‏ها صحبت مي‌‏كنند و تا زماني كه اين تصور در احزاب ما وجود دارد و برداشت خود را تنها برداشت از جامعه معنا مي‌‏كند، نمي‌‏توان به بازي حزبي اميدوار شد.
وي تصريح كرد: حدود گفتمان احزاب ما تنگ و باريك است و ما در گفتمان‌‏هاي خود خيلي سريع به غيرخودي مي‌‏رسيم و كساني را كه خارج از گفتمان ما صحبت مي‌‏كنند از گردونه خود خارج و مهر باطل به آن مي‌‏زنيم، احزاب ما معتقدند همه شهروندان بايد حرف ژنرال‌‏هاي حزبي آنها را بگويند، آنها دوست دارند بگويند و ديگران گوش دهند در حالي كه خود، فرهنگ گوش دادن را در خود نهادينه نكرده‌‏اند.
تاجيك با بيان اين مطلب كه در طول صد سال گذشته رفتار سياسي خود را در قالب هنجار معرفتي- ارزشي و قانوني تعريف نكرده‌‏ايم، اظهار داشت: ما هنوز براي رفتار سياسي خود چارچوب هنجاري تعريف نكرده‌‏ايم تا بازيگران سياسي در اين چارچوب عمل كنند لذا در اين وادي هركس هر گونه كه خواست عمل مي‌‏كند.
وي خاطر نشان كرد: متاسفانه روحيه فردگرايي و جناح‌‏گرايي در فرهنگ عمومي ما موج مي‌‏زند كه اين مساله خود را در كنار خصيصه استبدادزدگي در عرصه سياسي نشان داده است و روحيه خودمحوري در طول صد سال گذشته اجازه نداده است كه بازي حزبي را در جامعه نهادينه كنيم.
تاجيك با اشاره به اينكه احزاب ما عمدتا دولتي بوده‌‏اند، گفت: مشكل ما اين است كه احزاب تجربه بازي سياسي در خارج از گردونه دولت را ندارند و عمدتاً دولتي بوده‌‏اند ولي اخيرا اين اتفاق صورت مي‌‏گيرد و ترس من اين است كه اين احزاب تبديل به اپوزيسيون شوند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اين استاد دانشگاه گفت: احزاب بايد در عين تكثر، وحدت داشته باشند و مشاركت عمومي را با ايجاد رقابت‌‏هاي سياسي سالم سامان دهند.
وي تاكيد كرد: نبايد قواعد بازي را به دلايل مختلف به هم بزنيم بلكه بايد نتايج انتخابات را هر چه باشد، قبول كنيم و با روش‌‏هاي مسالمت‌‏آميز در عرصه سياسي و اجتماعي نقش‌‏آفريني كنيم.

Copyright: gooya.com 2016