شنبه 2 مهر 1384

حبيب‌‏الله پيمان: تحقق دموكراسي و حقوق بشر نيازمند جنبش اجتماعي است نه جبهه ائتلافي، ايلنا

تهران- خبرگزاري كار ايران

دبيركل جنبش مسلمانان مبارز گفت: اهداف و آرمان‌‏هايي كه در يك فرايند طولاني قابل تحقق هستند، نمي‌‏توانند موضوع يك جبهه ائتلافي باشند.

حبيب‌‏الله پيمان در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، به مؤلفه‌‏هاي ضروري تشكيل يك جبهه و ائتلاف اشاره كرد و اظهار داشت: آنچه ائتلاف‌‏ها را شكل مي‌‏دهد، منفعت مشترك گروه‌‏هاي تشكيل‌‏دهنده آن است. به‌‏طور مثال، اتحاد كارگري ممكن است در مورد يك منفعت صنفي ايجاد شود و يا نيروها و احزاب سياسي در مورد انتخابات، آزادي و ... متحد شوند.
وي تصريح كرد: جبهه يك هدف مشترك دارد، اين هدف چه سياسي باشد و چه اجتماعي و اقتصادي، بايد در يك زمان محدود محقق شود لذا جبهه يك همبستگي درازمدت نيست.
به اعتقاد پيمان، نيروهاي تشكيل دهنده يك جبهه همچنين بايد منابع اجتماعي و انساني كامل براي پيشبرد اهدافش در اختيار داشته باشد.
دبيركل جنبش مسلمانان مبارزه دموكراسي و حقوق بشر، عدالت اجتماعي، حقوق زنان و .... را اموري ندانست كه بتواند مبناي يك جبهه ائتلافي قرار گيرد، بلكه تحقق آنها نياز به يك جنبش اجتماعي دارد.
وي تصريح كرد: در حال حاضر هر جنبش اجتماعي بر محور شعارهاي موجود سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي كه حول آن نيروهاي مشخصي مي‌‏توانند ايجاد شوند، بايد شكل بگيرند.
پيمان، شكاف محروميت‌‏هاي اقتصادي، اجتماعي، شكاف سياسي، اقتدارگرايي و آزادي گرايي، شكاف‌‏هاي قومي وشكاف‌‏هاي جنسيتي را از جمله شكاف‌‏هاي موجود در ايران برشمرد كه مي‌‏تواند منجر به تشكيل جنبش‌‏هاي اجتماعي گردد.
وي در اين مورد اظهار داشت: محروميت هاي اقتصادي مي‌‏تواند جنبش‌‏هاي اجتماعي عدالت خواهانه يا سوسياليستي به وجود آورد، همچنانكه شكاف سياسي اقتدارگرايي و آزادي گرايي مي‌‏تواند جنبشي متشكل از آزادي خواهان، دانشجويان و نيروهاي فعال طبقه متوسط ايجاد كند.
دبيركل جنبش مسلمانان مبارز، واكنشي بودن جبهه هاي ائتلافي را ديگر تفاوت جبهه ائتلافي با جنبش اجتماعي دانست و خاطرنشان كرد: جبهه ها ممكن است به صورت واكنشي يا اعتراضي ايجاد شود اما جنبش ها صرفا واكنشي نيستند بلكه با روش‌‏هاي عقلاني و بر پايه ارزش‌‏هاي مشترك پيش مي‌‏رود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

پيمان با اشاره به جبهه دموكراسي و حقوق بشر و با تصريح بر اينكه تحقق اين دو مقوله نيازمند رفع موانع حقوقي و فرهنگي آن است، افزود: هرگونه شتابي براي تشكيل جبهه دموكراسي و حقوق بشر نامطلوب است چرا كه گروههاي تشكيل دهنده اين جبهه بايد در گفت وگوهاي طولاني به فهم و درك مشتركي از مسايل مطرح در اين جبهه برسند و حول آن درك مشترك با سازوكارهاي قانوني و مسالمت آميز فعاليت كنند.
وي همچنين در مورد پيوستن نيروهاي ملي- مذهبي به جبهه اصلاحات گفت: بايد در ابتدا مشخص شود اصلاحات مورد نظر اين جبهه چه تعريفي دارد، بايد روشن شود كه آيا اين جبهه براي تحقق مطالبات اصلاح طلبانه تشكيل شده است و يا براي استفاده از فرصت باقي‌‏مانده تا انتخابات آينده و حضور مجدد در قدرت.

Copyright: gooya.com 2016