پنجشنبه 7 مهر 1384

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا بازگشت حکومت ایران به مذاکرات اتمی با اتحادیه اروپا را خواستار شد، راديو فردا

در واکنش به اظهارات مقامات جمهوری اسلامی و تظاهرات صدها تن در برابر سفارت بریتانیا در تهران علیه قطعنامه سازمان بین المللی انرژی اتمی در محکومیت برنامه اتمی حکومت ایران، شان مککورمک سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا روز چهارشنبه در واشنگتن گفت آنچه در ایران گفته می‌شود، اهمیتی ندارد، بلکه آنچه اهمیت دارد عمل و کردار جمهوری اسلامی است. وی افزود: تنها راه پیش پای جمهوری اسلامی راه بازگشت به سر میز مذاکره با آلمان، بریتانیا و فرانسه به نمایندگی اتحادیه اروپا است. وی افزود معلوم نیست که اکثریت ایرانیان هوادار برنامه حکومت برای دستیابی به بمب اتمی باشند و گفت مبارزه‌جوئی جمهوری اسلامی تاکنون سودی جز انزوای بیشتر ایران نداشته است.
عليرضا طاهري
------------------------------

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا شامگاه چهارشنبه تاکید کرد که از دیدگاه واشنگتن آنچه در رفع بحران هسته‌ای ایران موثر خواهد بود، تن دردادن جمهوری اسلامی به درخواست‌های جامعه بین‌المللی است نه اعلامیه‌ها، بیانیه و گفته‌هائی که در این زمینه در ایران منتشر می‌شود.
علیرضا طاهری (رادیوفردا): از شان مککورمک پرسیدند که جمهوری اسلامی تهدید کرده است که روند غنی‌سازی اورانیوم را در ایران از سر خواهد گرفت. گمان می‌کنید تهران در این راه گامی هم برداشته است؟

شان مککورمک گفت تاجائی که اطلاع دارد روند غنی‌سازی اورانیوم در ایران از سرگرفته نشده است و اگر زمانی این کار انجام گیرد، واشنگتن با آن به موقع خود مقابله خواهد کرد.

آقای مککورمک با تاکید ادامه داد آنچه در ایران گفته می‌شود، اهمیتی ندارد، بلکه آنچه اهمیت دارد عمل و کردار جمهوری اسلامی است. سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا ادامه داد که تنها راه پیش پای جمهوری اسلامی راه بازگشت به سر میز مذاکره با آلمان، بریتانیا و فرانسه به نمایندگی اتحادیه اروپا است.

یک خبرنگار گفت در ایران گفته می‌شود که برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی به مایه‌ای برای غرور و حیثیت ملی ایرانیان بدل شده است. آیا دولت آمریکا چنین مسئله‌ای را در نظر داشته است؟

شان مککورمک گفت نمی‌تواند مشخص کند که اکثریت ایرانیان هوادار برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز هستند یا پشتیبان دستیابی جمهوری اسلامی به بمب‌های اتمی. اما در هر حال، جامعه بین‌المللی پیام خود را به گونه‌ای شفاف به گوش جمهوری اسلامی رسانده است. جمهوری اسلامی باید به سر میز مذاکرات هسته‌ای بازگردد و به شمار چشمگیری از پرسش‌های بی‌پاسخ مانده، پاسخ گوید.

آقای مککورمک افزود با صدور قطعنامه اخیر شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ثابت شد که مبارزه‌جوئی جمهوری اسلامی سودی جز انزوای بیشتر ایران نداشته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گفته آقای مککورمک، سخنرانی محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی، در مجمع عمومی سازمان ملل، و اقدامات بعدی تهران باعث شد که جامعه بین‌المللی متوجه این مبارزه جوئی جمهوری اسلامی بشود و در نتیجه به سود ارجاع چند و چون پرونده هسته‌ای تهران به شورای امنیت سازمان ملل رای بدهد.

اکنون به گفته مککورمک، این بر عهده جمهوری اسلامی است که در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به شورای امنیت در باره ایران چه گفته شود.

مککورمک همزمان تظاهرات در برابر سفارت بریتانیا در تهران را کم اهمیت جلوه داد و گفت باید دید چه کس یا کسانی چنین تظاهراتی را سازمان می‌دهند.

Copyright: gooya.com 2016