دوشنبه 9 آبان 1384

سيدمحمد خاتمي: رفتارهاي واپس‌گرا به قرآن ضربه مي‌زند، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

حجت الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي در بازديد از خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) در سالگرد دومين سال تاسيس اين خبرگزاري اظهار داشت: براي من بسيار خشنودكننده است كه در ماه مبارك رمضان، ماه نزول قرآن در جمع عزيزاني حضور پيدا كرده‌ام كه افتخار خود را خدمت به قرآن مي‌دانند و دست به كاري متناسب با زمان خود در جهت خدمت به قرآن زده‌اند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) رييس‌جمهور سابق ادامه داد: خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا) مانند درخت دو ساله يا نهال كوچكي است كه در سرزمين دل مسلمانان كاشته شده است و امروز ما شاهد آثار و بركات اين درخت كوچك هستيم. اين درخت كوچك در حال حاضر به عنوان يك واقعيت در عرصه‌ي ارتباطات در داخل و خارج مطرح است و موفقيت چشمگير اين رسانه مرهون فداكاري، خون دل خوردن و اراده‌ي معدود دوستاني است كه در اين خبرگزاري مشغول به كار هستند. ما به عنوان دولت در هنگام تاسيس اين خبرگزاري دلمان مي‌خواست تا آن مقدار كه لازم است به اين خبرگزاري كمك كنيم ولي اين امر مهيا نشد و كمترين حد از امكانات به مهم‌ترين كار تعلق گرفت و من لازم مي‌دانم كه به شما دوستان بار ديگر به خاطر موفقيتي كه در اين زمينه كسب كرده‌ايد تبريك بگويم.

خاتمي در ادامه با طرح اين پرسش كه «آيا در جامعه‌ي ما قرآن در غربت قرار دارد؟» اظهار داشت: در جامعه‌ي جهاني اكنون ما شاهد بيش از يك ميليارد مسلمان هستيم و كشورهاي اسلامي در مهم‌ترين نقاط استراتژيك قرار دارند ولي با اين وجود قرآن باز هم در غربت قرار دارد و غريب است و نمونه‌ي آن مراسم امشب ماست. آيا براي خبرگزاري قرآني نمي‌بايست بزرگ‌ترين جشن را برگزار مي‌كرديم؟ ما در اين كشور براي ديگر موضوعات، مراسم‌هايي باشكوه برگزار مي‌كنيم كه اگر اين موضوعات يك لحظه شانه‌شان به شانه‌ي قرآن برخورد كند داراي ارزش مي‌شوند، آيا لازم نبود به خاطر خود قرآن جشني بزرگ برگزار كنيم؟ البته اين بي‌ريايي و تواضعي كه در اين مراسم مشاهده مي‌شود از نظر معنوي ارزشمند است. بنده كه در مراسم‌هاي زيادي حضور داشتم هيچ‌گاه هيچ مراسمي را به دلچسبي اين مراسم نديده‌ام و مطمئنا اين مراسم از نظر عاطفي و معنوي ارزشمند خواهد بود ولي سادگي آن نشان‌دهنده‌ي غربت قرآن است.

وي افزود: دشمنان بزرگ در حال حاضر در حال طراحي نقشه‌هايي براي تصاحب امكانات مسلمانان و جلوگيري از رشد پيروان قرآن هستند. آنها سعي مي‌كنند بر نقاط استراتژيك كه در ظاهر در دست مسلمانان است تسلط پيدا كنند و انواع و اقسام نقشه‌ها را طراحي مي‌كنند و اين يكي از عوامل غربت قرآن است.

خاتمي عامل دوم غربت قرآن را بخشي از پيروان قرآن دانست و گفت: خيلي از كساني كه ادعاي پيروي از قرآن را دارند و حاضرند براي آن فداكاري كنند، تعصبات و عادت‌هايي در آنها رسوخ يافته و سعي نمي‌كنند كه با توجه به نياز به دنبال فكري نو باشند و سعي دارند كه برحسب عادت‌هاي گذشته عمل كنند و اين رفتارهاي واپس‌گرا تكميل‌كننده‌ي برنامه‌ي كساني است كه مي‌خواهند به قرآن ضربه بزنند و اين مدعيان دفاع از قرآن باعث غريب شدن قرآن شده‌اند. ما بايد براي خدمت كردن به قرآن با هوشياري عمل كنيم، در حال حاضر بيش از گذشته به ظواهر قرآن توجه مي‌شود ولي آن‌چه كه ما از آن دور هستيم باطن قرآن است.

وي با اشاره به فعاليت‌هاي جهاد دانشگاهي در ارتباط با قرآن گفت: جهاد دانشگاهي يك موجود خلق شده‌ي انقلاب است كه ايمان و علم را با يكديگر آميخته است. ايكنا و خبرگزاري قرآني درصدد هستند كه مشتاقان قرآن را سيراب كنند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خاتمي گفت: تمدن اسلامي، تنها تمدني است كه حول يك متن شكل گرفته و اين يك امتياز است و آثار اين متن را مي‌توان در تمدن اسلامي مشاهده كرد. در حال حاضر با رجوع به قرآن مي‌توانيم تمدني متناسب با زمان حال بسازيم. هيچ متن و اثري در عالم مانند قرآن به وجود نيامده و بر اثر قرآن، آثار بي‌شماري در عرصه‌ي فكر، علم و انديشه رشد كرده است. آثاري كه در اثر قرآن ايجاد شده با ديگر چيزها قابل قياس نيست. قرآن باعث ايجاد موج‌هاي عميق فكري و فلسفي شده است.

وي با اشاره به تاثير قرآن در هنر گفت: اكنون مشاهده مي‌كنيم كه بسياري از شاخه‌هاي هنر از قرآن تاثير پذيرفته‌اند و فعاليت‌هاي قرآني هنرمندان ما گسترش پيدا كرده است؛ شاهد مجسمه‌سازي قرآني، تئاتر قرآني و سينماي قرآني هستيم.

خاتمي در پايان ابراز اميدواري كرد كه در آينده شاهد رشد بيشتر قرآن باشيم و در سومين سالگرد تولد اين خبرگزاري، گزارش‌هاي بيشتر و بهتري را شاهد باشيم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سيدمحمد خاتمي: رفتارهاي واپس‌گرا به قرآن ضربه مي‌زند، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016