شنبه 5 آذر 1384

آذر، ماه برگزارى مراسم يادبودها، شرق

گروه سياسى: مراسم بزرگداشت هفتمين سالگرد دكتر مجيد شريف نويسنده و مترجم به دليل برخى مخالفت ها و ممانعت ها برگزار نشد. اين در حالى بود كه در چند روز گذشته نزديكان مجيد شريف با انتشار اطلاعيه اى از برگزارى اين مراسم در دفتر جامعه زنان انقلاب اسلامى خبر داده بودند. اما زمانى كه افرادى قصد داشتند روز پنجشنبه براى شركت در مراسم بزرگداشت شريف به محل برگزارى آن وارد شوند با در بسته روبه رو شده و از افرادى كه از ساعت ۳ بعدازظهر به بعد در مقابل در ايستاده بودند، مى شنيدند كه «مراسم لغو شده است.» اعظم طالقانى دبيركل جامعه زنان انقلاب اسلامى پس از آنكه به گفته خود نتوانسته بود مخالفان برگزارى مراسم را با انجام گفت وگو متقاعد كند در گفت وگويى با انتقاد از اين اقدام بر رعايت قانون تاكيد كرد. او به برگزارى جلسات مختلف در اين دفتر اشاره كرد و گفت كه يكى از فعاليت هايشان فعاليت هاى حقوق بشرى است كه در اين زمينه حركت مى كنند. طالقانى در ادامه شريف را به عنوان نويسنده اى مسلمان معرفى كرد و گفت، با شناختى كه از او داشتم، پس از طرح درخواست برگزارى مراسم سالگرد مرحوم شريف در دفتر جامعه زنان انقلاب اسلامى اين خواسته را در شوراى مركزى حزبمان مطرح كردم كه با اين امر موافقت شد.

• شريف نويسنده اى فعال

مجيد شريف كه در سال هاى پايانى عمرش به عنوان نويسنده و فعال سياسى، فرهنگى شناخته مى شد، در پائيز سال ۱۳۷۷ زمانى كه براى ورزش صبحگاهى از خانه خارج شده بود، ناپديد و پس از چند روز جسد او در پزشكى قانونى شناسايى شد. در اين زمان داريوش و پروانه فروهر فعال سياسى و از بنيانگذاران حزب ملت ايران، محمد مختارى و محمد جعفر پوينده نويسنده و عضو كانون نويسندگان ايران به قتل رسيده بودند و «پيروز دوانى» فعال سياسى نيز ناپديد شده بود. مجيد شريف كه متولد ۱۳۲۹ و داراى درجه دكترا در رشته جامعه شناسى بود در سال ۱۳۶۲ به علت پاره اى ملاحظات به فرانسه رفت اما در آبان سال ۱۳۷۴ پس از ۱۲ سال به قصد خدمت فكرى و فرهنگى به ايران بازگشت. شريف كه در دوران دانشجويى اش گهگاه به حسينيه ارشاد مى رفته است با تاثير از انديشه ها و آموزه هاى دكتر على شريعتى تا لحظه مرگ آرمان «عرفان، برابرى و آزادى» را كه شريعتى معتقد و مبلغ آن بود در فكر و روح خود جاى داد، به گونه اى كه با حساسيت نسبت به مسائل اجتماعى و فرهنگى نگاه كرده و در جهت حل آنها فعاليت مى كرد. اما اين آشنايى در همين حد خلاصه نشد به گونه اى كه او در امر تدوين و تنظيم آثار شريعتى همت كرد. او يكى از اعضاى اصلى «دفتر تدوين و تنظيم مجموعه آثار معلم شهيد دكتر على شريعتى» بود كه در سال هاى ۵۸ تا ۶۸ در تدوين بيست و هشت جلد از سى و پنج جلد مجموعه آثار شريعتى مشاركت و همكارى جدى و اساسى داشت.بالاخره او در سال هاى ۷۴ تا ۷۷ به جرگه مترجمان حرفه اى پيوست و با تسلط بر دو زبان فرانسه و انگليسى، چندين كتاب ترجمه كرد و بدين ترتيب نام خود را در ليست پركارترين مترجمان كشور قرار داد. «تاريخ يك ارتداد، اسطوره هاى بنيانگذار اسرائيل» اثر روژه گارودى، «تاريخ يهود، مذهب يهود» اثر اسرائيل شاهاك، «زن شورشى (زندگى و مرگ رزا لوكزامبورگ)» اثر ماكس گالو، «اراده قدرت» اثر نيچه، «فلسفه در عصر تراژيك يونانيان» اثر نيچه، «مقاله مفصل از كتاب مذهب» اثر ژاك دريدا (چاپ نشده) و «سپيده دمان» اثر نيچه (ترجمه ناتمام) كتاب هايى است كه در ظرف دو سال و نيم توسط شريف ترجمه شده است. علاوه بر آثار فوق شريف تاليفات و ترجمه هاى ديگرى نيز دارد كه مربوط به سال هاى قبل و بعد از انقلاب است. «اسلام راستين تولدى ديگر مى يابد» مهم ترين كتابى است كه در سال ۱۳۵۴ در آمريكا به رشته تحرير درآمده است. اما ترجمه كتاب «پيامبر» جبران خليل جبران، ترجمه اى است كه او به شدت به آن علاقه داشت. كتابى كه در سال ۱۳۶۸ و به هنگام اقامت در فرانسه به طور موزون و آهنگين ترجمه شده است.

• مراسم فروهرها در خانه

اما اين تنها مراسم يادبودى نبود كه در ماه پائيز اطلاعيه و درخواست برگزارى اش داده شده بود. خانواده فروهرها نيز درخواستى براى برگزارى مراسم در مكانى عمومى را داده بودند كه پس از مخالفت در نهايت در منزل آنان برگزار شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

اما اين باعث نشد تا پرستو فروهر فرزند داريوش فروهر وزير كار دولت موقت مهندس مهدى بازرگان در مراسم گراميداشت پدر و مادرش از «تمام كسانى كه در منزل شان حضور داشتند و كسانى كه در طول هفت سال گذشته نام و ياد آنان را گرامى داشته اند»، سپاسگزارى نكند. او از ناصر زرافشان وكيل خانواده كه دوران محكوميت خود را در زندان مى گذراند، همچنين اكبر گنجى تشكر كرد.

• ياد سامى نيز زنده نگاه داشته شد

مراسم ديگرى كه روز گذشته در گورستان ابن بابويه برگزار شد مربوط به بزرگداشت هفدهمين سالگرد دكتر كاظم سامى وزير بهدارى دولت موقت مهندس مهدى بازرگان بود. دكتر كاظم سامى در سال ۱۳۶۷ در مطب خود به قتل رسيد. در اين مراسم كه برسر مزار دكتر سامى برگزار شد تعدادى از همراهان و همفكران او در سخنانى ياد تلاش هاى دكتر سامى را گرامى داشتند. در عين حال قرار است مراسم ديگرى يازدهم آذر ماه به مناسبت بزرگداشت محمد جعفر پوينده و محمد مختارى در امامزاده طاهر كرج برگزار شود، گرچه اعظم طالقانى نيز پس از آنكه حزبش نتوانست مراسم يادبود شريف را برگزار كند گفت، كسانى كه مخالف برگزارى مراسم بزرگداشت شريف بوده اند، به او براى برگزارى مراسم در روزهاى آينده قول مساعد داده اند. مراسمى كه قرار بود در آن عزت الله سحابى، حسن يوسفى اشكورى، تقى رحمانى، سوسن شريعتى، امير رضايى، على طهماسبى و على اشرف درويشيان سخن بگويند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آذر، ماه برگزارى مراسم يادبودها، شرق' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016