سه شنبه 15 آذر 1384

سخنان سعيد حبيبي، دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت در تجمع دانشجويان دانشگاه آزاد، ادوار نيوز

ادوار نيوز : مجوز مراسم بزرگداشت روز دانشجو كه قرار بود در دانشكده‌ي فني دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب برگزار شود ،‌ در آخرين لحظات لغو شد .
به گزارش خبرنگار ادوار نيوز از دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب ،‌ دانشجويان با تجمع در صحن دانشكده فني اين دانشگاه و با سر دادن «سرود يار دبستاني» و «اي ايران» مراتب اعتراض خود را نسبت به لغو مجوز اين مراسم و تلاش حراست دانشگاه براي برخورد و جلوگيري از ورود مدعوين اعلام كردند و خواستار حضور مسئولان دانشگاه جهت پاسخگويي نسبت به اين موضوع شدند.
در ادامه اين تجمع «سعيد حبيبي» دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت كه با وجود جلوگيري از برگزاري مراسم در ميان دانشجويان حاضر شده بود ، با گراميداشت ياد شهيدان جنبش دانشجويي از جمله شهيدان قندچي ، بزرگ نيا ، شريعت رضوي و همچنين پروانه جنبش دانشجويي ايران ، خانم پروانه اسكندري كه براي اولين به همت ايشان مراسم سالگرد 16 آذر در دانشگاه تهران برگزار شد ، از حضور در جمع دانشجويان دانشگاه آزاد با علم به فضاي سنگين فعاليت سياسي در اين دانشگاه ابراز خوشوقتي كرد.
دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت با اشاره به جلوگيري از برگزاري اين مراسم در سالن آمفي تئاتر دانشگاه گفت: اصولا اين تفكر كه دانشجو براي بزرگداشت روز خود ، مجبور است كه از كسي مجوز بگيرد تفكر غلطي است. و دانشگاه موظف است امكانات و امنيت را براي تجمعات داخل دانشگاه برقرار كند. وي با اشاره به اينكه متاسفانه آيين نامه اي از سوي شوراي عالي انقلاب فرهنگي به عنوان آيين نامه تشكل‌ها تصويب شده است كه بر طبق آن بايد براي برگزاري مراسم در دانشگاه از هيات نظارت مجوز گرفته شود گفت: بايد بررسي شود كه آيا اصولا شوراي عالي انقلاب فرهنگي حق قانونگذاري در اين زمينه را دارد يا خير؟
سعيد حبيبي با تاكيد بر اينكه قواعد دموكراتيك بايد در دانشگاه اجرا شود،گفت: انتخاب رياست دانشگاه بايد توسط اعضاي هيات علمي باشد نه توسط وزير.
وي همچنين با تاكيد بر اينكه دانشجويان دانشگاه آزاد هزينه تحصيلشان را خود مي پردازند مجموعه دانشگاه بايد به مراتب پاسخگو تر باشد. دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت با اعلام آمادگي خود و ساير همكارانش در مجموعه تحكيم براي همكاري با تشكلهاي دانشگاه آزاد گفت: ما و دوستانمان صميمانه دست همكاري خود را به سوي دانشجويان دانشگاه آزاد براي پيشبرد عدالت و آزادي دراز مي كنيم.
سعيد حبيبي با تشريح برنامه هاي شوراي جديد تحكيم وحدت كه در قطعنامه نشست نيز آمده است اعلام كرد آنچه امروز مورد تاكيد ماست در موارد زير دسته بندي مي شود:
1. استراتژي جنبش دانشجويي بايد توسط بدنه جنبش تعيين شود نه راس آن و اگر تاكنون اينگونه تصور شده است كه اعضاي تحكيم رهبر دانشجويان بوده اند اين تفكر بايد اصلاح شود و من به عنوان نماينده جنبش دانشجويي بايد منعكس كننده نظر بدنه باشم حتي اگر با نظر بدنه جنبش دانشجويي موافق نباشم كه البته در حال حاضر اينگونه نيست.
2. حقوق بشر و تاكيد بر حقوق زندانيان سياسي همچون اكبر گنجي ، سلطاني ، دكترناصر زرافشان و بسياري ديگر از زندانيان سياسي و همچنين حقوق ساير جنبش‌هاي اجتماعي همچون : زنان و كارگران .
3. از ديدگاه ما محور سياست‌هاي كلي حاكميت بايد به گونه اي باشد كه منافع ملي بر مصلحت نظام تفوق داشته باشد.
4. عدالت و جامعه : در انتخابات كسي كه صرفا شعار عدالت مي داد به هر حال و به هر نحو توانست آرا را به سوي خود جلب كند. اين نكته مهمي است كه به اعتقاد ما غفلت از مقوله عدالت اشتباهي بوده است كه بايد به آن پرداخته شود.
5. ديده‌باني جامعه مدني : دفتر تحكيم وحدت تاكيد دارد كه بايد جنبش دانشجويي ناظر به تعاملات اجتماعي جامعه باشد . نهادهاي مدني و احزاب بايد ديده باني شوند تا براي جامعه روشن باشد كه يك حزب سياسي چگونه ابتدا براي حضور در انتخابات شرط مي گذارد و هنگامي كه به آن شرط عمل نشد زير علم حزب ديگري مي رود و سپس در دور دوم از فرد ديگري حمايت كند و بايد بر اين مسائل ناظر بود و تامل كرد.
دبير تحكيم وحدت بزرگترين مزيت جنبش دانشجويي را در قبل از انقلاب در كنار مردم بودن آن دانست ،‌ مانند حوادثي همچون زلزله بوئين زهرا و سيل جواديه كه در آن دانشجويان به كمك توده مردم رفتند. امروز هم دانشجويان بايد با حضور بيشتر در متن جامعه و ارتباط با مردم به تقويت جامعه مدني بپردازند.
سعيد حبيبي دستيابي به اين امور را ملزم به استقلال جنبش دانشجويي از حاكميت، احزاب حكومتي و اپوزوسيون خارج از كشور دانست.
وي همچنين با انتقاد به اينكه دفتر تحكيم امروزه با اينكه نماينده بيش از 50 دانشگاه كشور است دفتر و ساختماني ندارد ، علت آن را فشارهاي حاكميت دانست كه ظرفيت انتقاد را ندارد و ما معتقديم انتقاد نبايد با تعارف باشد و كسي كه پست سياسي گرفته است بايد پاسخگو باشد و اگر شعاري مي دهد بايد بفهمد كه چه شعاري مي دهد و اين‌همه تاكيد بر عدالت اخلاقاً هم صحيح نيست.
حبيبي همچنين در پاسخ به پرسشي مبني بر علت رفتار روشنفكران در انتخابات كه در يك هفته به سرعت تغيير موضع دادند گفت: مشكل اينجاست كه بسياري از چهره‌هاي سياسي امروزه به عنوان روشنفكران جامعه مطرح شده اند و اين در حالي است كه اين ،‌ همه‌ عقبه‌ روشنفكري ما نيست و بسياري از روشنفكران ما بعد از دهه شصت به علت فشار شديدي كه بر آنها بوده است نتوانستند مطرح شوند .

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سعيد حبيبي در مورد مرحله دوم انتخابات با اشاره به اينكه موضع تحكيم ، تحريم بوده است گفت : البته اگر سازمان مجاهدين و مشاركت و نهضت آزادي از هاشمي حمايت كردند بالاخره در معادلات سياسي خودشان و با آن مبناي فكري كه دارند منطقي به نظر مي رسد ، زيرا اگر گروهي صرفا دنبال كسب قدرت باشد بايد به هر نحوي در حاكميت حضور پيدا كند .
حبيبي با اشاره به اينكه امروزه در دنيا چپ نو صاحب سبك و فيلسوفان برجسته‌اي است افزود : چرا اين تفكر در جامعه ما اجازه بروز نيافته است وي هدف جنبش دانشجويي را ايجاد جامعه‌اي دانست كه در آن به جاي اينكه صرفا معتقدين به نظام و يا صرفا كساني كه به ليبراليسم و كاپيتاليسم گرايش دارند امكان ابراز عقيده داشتند ، گفت : بايد ‌تمامي طيف‌ها و تشكل‌ها مجال بيان عقيده داشته باشند .
دبير تشكيلات دفتر تحكيم وحدت با بيان اينكه واقعيت اين است كه انجمن هاي اسلامي اساسنامه اي دارند كه ممكن است اصول آن مورد قبول برخي اشخاص نباشد ؛ گفت : به طور مثال اعتقاد به اسلام و ولايت فقيه ممكن است مقبول عده اي نباشد ، همچنين حضور هيات نظارت كه دو نماينده در آن از خارج از دانشگاه منصوب مي شوند ،‌موجب محدود شدن فعاليت هاي انجمن ها شده است .
وي در ادامه راهكار اين معضل را تشكيل كنفدراسيون دانشجويي دانست كه سابقه‌ي تاريخي هم دارد وي افزود : قطعا يكي از پايه هاي اصلي اين كنفدراسيون بايد تشكل هاي دانشگاه آزاد باشند البته در حال حاضر همكاري با تشكل هاي دانشجويان دانشگاه آزاد به صورت استراتژيك و همچنين حضور تشكل ها به عنوان عضو ناظر و پس از اصلاح اساسنامه به عنوان عضو دايم امكان پذير است و در هر حال ما موظفيم از حقوق دانشجويان دانشگاه آزاد دفاع كنيم .

Copyright: gooya.com 2016