شنبه 26 آذر 1384

گفتگوی راديو فردا با محمد ملکي درباره بيانيه "صبح نزديک است"

اطلاعیه امضاءکنندگان در سالگرد انتشار فراخوان همه پرسی: «صبح نزدیک است»
امضا کنندگان اوليه فراخوان همه پرسي در ايران، پس از گذشت يک سال، با انتشار اطلاعيه‌اي با عنوان «صبح نزديک است»، بار ديگر تاکيد کردند که تنها راه برون رفت از بن‌بست کنوني کشور، انجام همه‌پرسي است و استقبال از فراخوان سال گذشته را به رغم تلاش‌هاي حکومت اسلامي و مسدود کردن سايت شصت ميليون دات کام، مثبت ارزيابي کردند. محمد ملکي، فعال ملی مذهبی، در مصاحبه با راديو فردا مي‌گويد در این نامه به صراحت گفته شده است که ما معتقد به حکومت دینی نیستیم. وی می گوید امیدوار است انتقاداتی که در خارج از کشور به فراخوان همه پرسی گرفته شده بود در اطلاعیه جدید برطرف شده باشد. وی می افزاید اعتقاد ندارد که با اتکا به قدرت های خارج، بتوان در ایران به دمکراسی و عدالت رسید.
مريم احمدي
---------------------------

مريم احمدي (راديو فردا): امضا کنندگان اوليه فراخوان همه پرسي در ايران، پس از گذشت يک سال، با انتشار اطلاعيه‌اي با عنوان «صبح نزديک است»، بار ديگر تاکيد کردند که تنها راه برون رفت از بن‌بست کنوني کشور، انجام همه‌پرسي است. محمد ملکي، رئيس پيشين دانشگاه تهران، در پاسخ به اين پرسش که در يکسال گذشته چه تحول مهمي در زمينه همسويي نيروهاي داخل و خارج از کشور به وجود آمده است، در مصاحبه با راديو فردا مي‌گويد:

محمد ملکي: ببينيد، گذشته از آن همسويي که به وجود آمده که شامل است در اين نامه، دو سه مسئله‌اي که مورد سوال بود، بيشتر از طرف خارجي‌ها، يکي اين که تکليف مسئله حکومت ديني در کشور روشن شود، که ما در اين نامه صراحتا گفته‌ايم که معتقد به حکومت ديني نيستيم، حکومتي متعلق به گروه و جناح خاصي، يکي مسئله سلطنت هست، که ما در اينجا اعلام کرديم رسما که حکومت‌هاي موروثي و دائم‌اعمر و امثال آن مورد قبول نيست، بيشتر مسائلي که مورد نقد اين دوستان ما در خارج از کشور بود، در اين نامه پاسخ داده شده و ما اميدواريم که مشکلاتي را که آقايان مطرح مي‌کردند، تا حدودي برطرف کرده باشيم. اما نکته مهم اين است که در حال حاضر، ما معتقديم که بر خلاف آن که قبلا فکر مي‌کرديم که سه گروه در ايران وجود دارند، گروه محافظه کار و يک گروه اصلاح طلب و يک گروه به قول اصلاحاتي‌ها، تحريمي‌ها، همانطور که در اين نامه آمده، ما فقط دو گروه مي‌شناسيم. يکي عده که معتقدند که بايد قانون اساسي ايران تغيير کند و تغييرات زيربنايي به وجود بيايد، يک دسته هم آنهايي هستند که مي‌گويند با همين قانون اساسي مي شود کار کرد و به دموکراسي رسيد و به عدالت و از اين صحبت‌هايي که مرتب مي‌شود. خوشبختانه دارد يواش يواش خط‌ها مشخص مي‌شود. يعني يک عده در آن طرف قرار گرفته‌اند، حالا مي‌خواهد اسمشان اصلاحاتي باشد، يا محافظه کار باشد، يک عده هم اين طرف قرار گرفته‌اند، و اين به نظر من يکي از پيروزي‌هاي اين يک‌ساله است. و همين طور هم که در اين نامه آمده، اين آدم‌هاي مذبذبي که در اين وسط گير کرده‌اند و گاهي مي‌گويند که اين قانون اساسي بايد تغيير کند و گاهي هم مي‌گويند که با همين قانون اساسي مي شود کار کرد، اينها هم بايد تکليف خودشان را هر چه زودتر روشن کنند و راهشان را مشخص کنند تا ملت بتواند بشناسد، هم افراد را بشناسد، گروه‌ها و دستجات سياسي را بشناسد، و هم مسير آينده خودش را،

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

انشاالله انتخاب کند و با اين مسئله مبارزات مدني هم ما جز اين چاره‌اي نمي‌بينيم و تمام تلاش ما هم اين است که مردم وارد يک سري مبارزات مدني شوند و الآن هم اگر ببينيد، در دانشگاه و اينها يواش يواش به اين وضع رسيديم، و اين هم به دليل اين است که ما به هيچ وجه اتکا به خارجي و اين که خارجي‌ها بيايند و براي ما دموکراسي بياورند و يا با جنگ و جدال و خونريزي اين کار انجام شود، همانطور که از اول هم گفتهايم، به هيچ وجه با اين موافق نيستيم. معتقديم که ملت ايران به آن حد از رشد و بلوغ رسيده که مي‌تواندخودش به دموکراسي و عدالت برسد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گفتگوی راديو فردا با محمد ملکي درباره بيانيه "صبح نزديک است"' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016