دوشنبه 5 دی 1384

نامه سرگشاده مدير شبكه ماهواره‌‏اي صبا: كروبي تعطيل موقت فعاليت‌‏هاي شبكه صبا را رسماً اعلام ‌كرد، ايلنا

نامه اي سرگشاده به دبير شوراي عالي امنيت ملي

تهران- خبرگزاري كار ايران

بهروز افخمي؛ مدير شبكه ماهواره‌‏اي صبا، نامه‌‏اي سرگشاده خطاب به علي لاريجاني؛ دبير شوراي امنيت ملي منتشر كرد.

به گزارش "ايلنا"، متن كامل اين نامه، بدين شرح است؛
دبير شوراي عالي امنيت ملي؛
آقاي علي لاريجاني
روز چهارشنبه؛ سي ام آذر ماه باخبر شديم كه شوراي عالي امنيت ملي به روزنامه‌‏ها ابلاغ كرده چاپ خبر و درج آگهي درباره شبكه تلويزيوني صبا، قدغن است و فعاليت‌‏هاي اين شبكه در ايران غيرقانوني محسوب مي‌‏شود.
عصر همان روز طي يك ابلاغ حضوري از طرف وزارت اطلاعات و يك تماس تلفني از وزارت ارشاد، ممنوعيت فعاليت تلويزيون صبا در ايران به من اطلاع داده شد و مأمورين امنيت پرواز در هواپيما ازپياده شدن كارمند حامل نوار اولين برنامه تلويزيوني در فرودگاه دبي جلوگيري كردند.
به اين ترتيب بر ما معلوم شدكه فعاليت شبكه صبا با مشكل جدي روبرو شده است. صبا يك تلويزيون خبري بود كه بنا داشت مثل يك روزنامه تلويزيوني عمل كند و خبر، گزارش‌‏هاي خبري، گفت‌‏وگو، برنامه‌‏هاي مستند درباره ايران، افغانستان، تاجيكستان و ساير مناطق دنيا براي مخاطبيني كه زبان فارسي مي فهمند، توليد و پخش كند.
واضح است كه ما به ارتباط مستمر و امن با ايران به عنوان بزرگترين كشور فارسي زبان نياز داشتيم اما با موضع گيري شما كه پيش از همه نهادها و سازمان هاي ديگر صورت گرفت، دريافتيم كه نمي توانيم امكان فعاليت و امنيت شغلي كارمندان و خبرنگاران خود را مانند بنگاه هاي ديگر خبري در ايران تضمين كنيم و بدون دفتر و خبرنگار هم نمي‌‏توانيم يك فعاليت معتبر و قابل اعتماد داشته باشيم.
‌‏آقاي كروبي با توجه به مشكلاتي كه ممكن است براي كاركنان و خبرنگاران تلويزيون صبا پيش بيايد، به من اجازه داد، تعطيل موقت فعاليت‌‏هاي شبكه صبا را رسما اعلام مي‌‏كنم. من از همه مردمي كه منتظر شروع فعاليت اين تلويزيون بودند، عذرخواهي مي‌‏كنم و در عين حال تعطيل موقت صبا را به شما تبريك مي‌‏گويم. البته ما از شما به مراجع رسمي قضايي شكايت خواهيم كرد اما پرسشي كه بايد جواب دهيد، چنان روشن است كه نياز چنداني به حقوقدان و قاضي ندارد. گمان مي‌‏كنم بشود اين پرسش را از خودتان بپرسم و سكوت و عجز شما را از پاسخگويي تماشا كنم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آقاي لاريجاني! آيا تفسير شما از قانون انحصاري بودن صدا و سيما راديو تلويزيون‌‏هاي فارسي زبان متعلق به ايرانيان خارج از ايران را هم شامل مي شود؟ ‌‏آيا بي بي سي كه برنامه هاي فارسي دارد و به زودي يك تلويزيون دايمي فارسي را هم به راه مي اندازد، مي‌‏تواند در ايران فعاليت توليد برنامه و نمايندگان رسمي داشته باشد اما ايرانياني كه مي خواهند همين كار را بكنند، بايد تحت تعقيب قرار بگيرند؟ آيا فهم شما از قانون چنان است كه فعاليت خبري را در خاك ايران براي اتباع يا نمايندگان انگليس و كاركنان ايراني آنها مجاز مي داند اما همان فعاليت ها را براي ايرانياني كه براي ايران كار مي كنند، مستوجب تعقيب مي شمارد؟
منتظر پاسخ اين پرسش‌‏هاي ساده مي مانم و موفقيت شما را در انتخابات رياست‌‏جمهوري آينده آرزو مي‌‏كنم.
سبحان من لا يعتدي علي اهل مملكته
بهروز افخمي

Copyright: gooya.com 2016