یکشنبه 2 بهمن 1384

آصفي: اروپا به ميز مذاكره بازگردد، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱۱/۰۲‬

"حميدرضا آصفي" سخنگوي وزارت امور خارجه ، روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگاران از اروپايي‌ها خواست كه به ميز مذاكره بازگردند.

آصفي تصريح كرد: ما همواره به اروپايي‌ها گفته‌ايم وارد گفت و گو شوند و به آنها توصيه نمي‌كنيم كه راهي غير از گفت و گو را برگزينند.

وي با بيان اينكه "اگر قرار باشد تاواني داده شود ، اروپا هم تاوان خواهد داد"، خاطرنشان كرد: اين طور نيست كه اروپا فكر كند فشار مي‌آورد و به نتيجه مي‌رسد.


** شواهدي نيافته‌ايم
آصفي در پاسخ به سوالي درباره خبر نشريه "اشپيگل" مبني بر احتمال دست داشتن رژيم صهيونيستي در سقوط هواپيماي فرماندهان سپاه گفت: با توجه به ماهيت تروريستي رژيم صهيونيستي، اشپيگل انگشت اتهام را به سوي اين رژيم دراز كرده است چرا كه غربي‌ها بيشتر ماهيت تروريستي رژيم صهيونيستي را مي‌شناسند.

سخنگوي وزارت خارجه در عين حال گفت كه ايران شواهدي دال بر اين موضوع نديده است.


** روسها مي‌خواهند پرونده ايران در چارچوب آژانس حل و فصل شود آصفي در پاسخ به سوالي درباره اظهارات خاوير سولانا مبني بر اينكه روسها در پي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت هستند، گفت: از مذاكرات ما با روسها اين بر نمي‌آيد.

وي افزود: روسها اعتقاد دارند كه موضوع پرونده هسته‌اي ايران بايد در چارچوب آژانس حل و فصل شود و اظهارات سولانا مغاير نظارت روسهاست.


** جنگ رواني وزير جنگ اسراييل
آصفي تهديد اخير وزير جنگ رژيم صهيونيستي عليه ايران را يك جنگ رواني دانست و گفت : رژيم اسراييل مي‌داند كه پاسخ ايران به اشتباه آن رژيم ، مهلك خواهد بود.

وي افزود: حتي برخي كشورهاي غربي به رژيم صهيونيستي پيشنهاد كرده‌اند كه در اعلام مواضع خود در قبال ايران تندروي نكند.

آصفي جنگ رواني رژيم صهيونيستي را يك "بچه بازي" از سوي اين رژيم توصيف كرد.


** فناوري هسته‌اي ايران در خدمت منطقه و جهان اسلام
آصفي در اين نشست مطبوعاتي همچنين تصريح كرد كه فناوري هسته‌اي صلح آميز ايران در خدمت كشورهاي منطقه و جهان اسلام است.

وي خاطرنشان كرد: جمهوري اسلامي ايران در ‪ ۲۷‬سال گذشته نشان داده است كه چشمداشتي به كشوري ندارد و همواره منادي "صلح" بوده است.

سخنگوي وزارت خارجه تاكيد كرد: ايران و كشورهاي منطقه، دشمن، نگراني و منافع مشترك دارند و گذشته روابط ايران با همسايگان و دولتهاي عرب جاي نگراني را نمي‌گذارد.

وي با اشاره به سفر معاون نخست وزير و وزير خارجه قطر در روز دوشنبه هفته جاري به تهران، اين امر را از جمله نشانه‌هاي تمايل ايران بر گسترش روابط با همسايگان و كشورهاي عربي منطقه ذكر كرد.


** اين حرفها سنجيده نيست
آصفي در خصوص سخنان اخير ژاك شيراك رييس جمهوري فرانسه نيز گفت: اين حرفها، حرفهاي نسنجيده‌اي است كه مناسب با صلح و امنيت بين‌المللي نمي‌باشد.

اين گفتار را سازنده نمي‌دانم.

سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا راه حل ميانه‌اي براي پرونده هسته‌اي ايران وجود دارد،گفت: راه حل ميانگين اين است كه حقوق ايران تامين شود و نگراني آنها نيز برطرف شود.


** تكنولوژي هسته‌اي در ايران نهادينه شده است
آصفي در خصوص تهديدهايي كه عليه جان نخبگان هسته‌اي ايران مطرح شده است، گفت: اگر يك نخبه يا انديشمند در قيد حيات نباشد، علمش از بين نمي‌رود.

وي با اشاره به اينكه اين تكنولوژي در ايران نهادينه شده است ، تصريح كرد: با تغيير افراد ، تكنولوژي در معرض خطر قرار نمي‌گيرد.

آصفي در پاسخ به سوالي در خصوص علت قطع صادرات گاز ايران به تركيه نيز گفت: بحث فني مطرح است ، وقتي مشكل فني برطرف شود ، مشكل حل مي‌شود.


** نامه وزير خارجه
در ادامه اين نشست خبرنگاري از آصفي خواست كه مواردي از مواضع تهاجمي دستگاه ديپلماسي را برشمارد.

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: ايران هيچگاه اجازه نداده است كه در موضع متهم قرار گيرد.

وي با اشاره به فعاليتهايي كه براي برگزاري نشست هولوكاست در ايران صورت گرفته و همچنين فعاليت دستگاه ديپلماسي در خصوص طرح حقوق بشري محمود احمدي رييس جمهوري ، گفت كه در اين زمينه گفت و گوهايي با دبيرخانه كنفرانس اسلامي و اروپايي‌ها ، انجام شده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آصفي همچنين خبر داد كه وزير خارجه ايران براي كشورهارهاي اروپايي نامه‌اي در دست تهيه دارد.

سخنگوي وزارت خارجه توضيح داد كه وزير امور خارجه در اين نامه مواضع ايران را در خصوص موضوعات مختلف و رسيدن به راهكارهايي كه در جهت منافع مردم دنيا باشد ، مطرح كرده است.


** كارشكني نديده‌ايم
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به اين پرسش كه آيا دولتهاي اروپايي در پذيرش سفراي معرفي شده ، كارشكني مي‌كنند، گفت: هنوز در خصوص سفراي معرفي شده ، از سوي كشورهاي غربي كارشكني نديده‌ايم و بايد ببينيم كه در آينده چه مي‌شود.

وي با بيان اينكه مراحل اداري معرفي سفرا در داخل كشور طي شده و يا اينكه در حال انجام است ، تاكيد كرد كه هنوز شاهد كارشكني در اين زمينه نبوده‌ايم.

آصفي تاكيد كرد: كارشكني به نفع آنها نيست چون اين ، ابزار متقابل است.


** تكذيب مي‌شود
آصفي همچنين خبر احتمال ممنوعيت حضور ايران در جام جهاني را تكذيب كرد و گفت: ما هيچ علايم و شواهدي ، دريافت نكرده‌ايم.

وي تصريح كرد: بحث تحريم ايران و ممانعت از حضور در جام جهاني درست نيست و بيشتر يك خبرسازي است.


** انتخابات عراق
آصفي همچنين ضمن استقبال از اعلام نهايي نتيجه انتخابات پارلماني در عراق ، ابراز اميدواري كرد كه كه احزاب و گروههاي پيروز در انتخابات، فرصت را براي تشكيل دولتي جامع و فراگير متشكل از همه اقوام و گروهها متناسب با آراي آنها، فراهم كنند.


** سفر مقتدا صدر به ايران
خبرنگاري از آصفي در خصوص سفر مقتدا صدر به ايران سوال كرد، او پاسخ داد: ما با همه گروهها در عراق ، يعني شيعيان، اهل تسنن و اكراد تماس و گفت و گو داريم و مقتدا صدر هم بعد از سفري كه به حج داشته ، به ايران آمده و گفت و گوهايي با مسوولان جمهوري اسلامي ايران داشته است.

آصفي خاطرنشان كرد: شرايط عراق نيازمند رايزني است و ايران با كليه گروههاي عراقي رايزني مي‌كند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي: اروپا به ميز مذاكره بازگردد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016