شنبه 8 بهمن 1384

برخی از نماينگان مجلس: وزيركشور مستندات خود در زمينه دخالت بيگانگان در سقوط هواپيماها را به مجلس ارايه دهد، ايلنا

- شواهدي مبني بر دخالت افرادي از داخل و يا خارج در سقوط هواپيماها ارايه نشده است


تهران- خبرگزاري كار ايران

رييس كميته فني كميته استيضاح كنندگان وزير دفاع در واكنش به اظهارات وزير كشور مبني بر"دخالت بيگانگان در سقوط هواپيماي C-130 و فالكن سپاه"، گفت: وزير كشور بايد مستندات خود در زمينه طراحي اطلاعاتي دشمن براي سقوط اين دو هواپيما را به مجلس ارايه دهد.

اسماعيل گرامي مقدم، عضو فراكسيون اقليت مجلس هفتم در گفت و گو با خبرنگار پارلماني "ايلنا"، تصريح كرد: در گزارشات هيات تحقيق و تفحص از سقوط سي - 130 و كميته پيگيري استيضاح وزير دفاع، مباحثي نظير آنچه آقاي پورمحمدي مطرح كرده‌‏اند، وجود ندارد. بر اين اساس اگر ايشان مستنداتي دارند، درخواست ما اين است كه آن را در اختيار مجلس قرار دهد تا نمايندگان اين فرضيات را نيز مورد پيگيري جدي قرار دهند.
وي با بيان اينكه البته مجلس از اين ادله‌‏ها بي‌‏خبر است، تصريح كرد: ارايه مستدات از سوي وزير كشور، قطعا به يافتن نتيجه روشن در زمينه سقوط دو هواپيماي نظامي كمك مي‌‏كند.
نماينده بجنورد در عين حال به عنوان كسي كه در كسوت مهندس هوا و فضا مسووليت پيگيري فني سقوط هواپيماي سي - 130 را عهده دار بود، گفت: بنده كه در تيم استيضاح كنندگان همواره پيگير مسايل فني بودم، دخالت عوامل بيروني را در سقوط اين هواپيما صفر مي دانم و علت اصلي اين سقوط را فرسودگي، كاركرد 42 ساله هواپيما و آورهال كردن غيراستاندارد آن مي‌‏دانم.
عضو فراكسيون اقليت مجلس هفتم، به مذاكرات متعدد كميته پيگيري استيضاح وزير دفاع با خلبان‌‏هاي هواپيماي سي -130 اشاره كرد و گفت: تمامي خلبان‌‏هاي هواپيماي سي - 130 تاكيد كرده‌‏اند كه همواره اين هواپيما ها را با كمترين ضريب اطمينان هدايت مي‌‏كنند و آرزو دارند كه هرچه سريعتر جايگاه آنان از هدايت چنين هواپيماهاي فرسوده‌‏اي به هدايت هواپيماي پيشرفته تغيير يابد.
گرامي مقدم يادآور شد: زماني كه كميته 29 نفره در گزارش خود برج مراقبت را به عنوان مقصر اصلي معرفي كرد، اولين انحراف در روند پيگيري علت سقوط سي -130 اتفاق افتاد و اگر آقاي پورمحمدي مباحث مربوط به دخالت بيگانگان در سقوط سي - 130 و فالكن را تنها براساس فرضيات خود مطرح كرده باشد و مستنداتي در اين زمينه به مجلس ارايه ندهد، متاسفانه بايد گفت كه انحراف دوم در روند بررسي پرونده سقوط هواپيما رخ داده است.
گرامي مقدم خاطرنشان كرد: اگر قرار بود براساس فرضيات به دنبال مقصران حادثه پياپي سقوط هواپيما‌‏ها باشيم، بيش از صد فرضيه وجود داشت اما امروز ما تنها به 5 الي 6 فرضيه رسيديم.
وي گفت: "حميدوند"، آخرين خلباني كه هواپيماي سي - 130 را سالم در فرودگاه مهرآباد نشانده بود، در جمع فراكسيون اقليت مجلس به ايرادهاي اين هواپيما اشاره كرد و از سوي ديگر "نادري" كه قرار بود به جاي شهيد "گوهري"، اين هواپيما را هدايت كند نيز در حضور رييس پايگاه هوايي، گفت: سيستم ALS و VOR در سي -130 معيوب بوده است.
وي ادامه داد: براساس بررسي‌‏هاي مجلس نيز هواپيما در 8 مايلي فرودگاه ابتدا ا نحراف به چپ پيدا مي‌‏كند و به جاي آن كه مركز ثقل هواپيما آن را به سمت راست انحراف دهد، برخلاف روند طبيعي هواپيما به چپ منحرف مي‌‏شود، اما پس از 8 مايلي وقتي كه از برج مراقبت راهنمايي مي‌‏شود، مجددا در 6 مايلي انحراف به چپ شديدي اتفاق مي‌‏افتد كه منجر به سقوط هواپيما شده است.
گرامي مقدم ادامه داد: سقوط زماني رخ مي‌‏دهد كه عيب فني به صورت آني بر هواپيما وارد شود بر اين اساس خلبان نيز هيچ اطلاعي به برج مراقبت نداده است و در واقع اين به آن معناست كه خود خلبان نيز اطلاعي نداشت.
گرامي مقدم بار ديگر تاكيد كرد: فرسودگي و عدم ضريب اطمينان در پرواز اين هواپيماها يكي از دلايل مهم سقوط است كه اميدواريم اگر وزير كشور اطلاعات جديدي دارد در اختيار مجلس قرار دهد تا مجلس با پيگيري مصرانه به سرگرداني بيش از اندازه در خصوص علل سقوط اين هواپيما پايان دهد.
حسين سبحاني نيا، عضو هيات رييسه مجلس هفتم در واكنش به اظهارات وزير كشور در خصوص دخالت بيگانگان در سقوط هواپيماي سي - 130 و فالكن سپاه، تصريح كرد: در بررسي‌‏هاي صورت گرفته تاكنون هيچ دليل و شواهدي مبني بر دخالت افرادي از داخل و يا خارج در سقوط هواپيماها ارايه نشده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان در گفت وگو با خبرنگار پارلماني "ايلنا"، در خصوص اظهارات پورمحمدي مبني بر طراحي الكترونيكي دشمن در سقوط هواپيماهاي سي - 130 و فالكن تاكيد كرد: شايد ايشان دلايل و مستنداتي داشته‌‏اند اما تاكنون در بررسي‌‏هاي انجام شده چنين مساله‌‏اي مطرح نشده است.
وي افزود: كميسيون امنيت ملي به عنوان كميسيون بررسي كننده علل سقوط هواپيماها و همه عوامل بررسي كننده كارشناسي تاكنون به اين موضوع كه دست بيروني در سقوط ‌‏ها در كار باشد نرسيده‌‏اند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس ادامه داد: ‌‏طبعا به اعتبار اينكه آقاي پورمحمدي، رييس شوراي امنيت كشور است. اگر به دلايل و مدارك جديد در رابطه با سقوط رسيده باشد، يكي از جاهايي كه مي‌‏تواند اين موارد در آنجا بررسي شود، كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي است.
وي با تاكيد بر اينكه طرح چنين موضوعي از طرف وزير كشور قابل بررسي است، گفت: قطعا كميته دفاعي مجلس اين موضوع را پيگيري خواهد كرد و مدارك و شواهدي كه دال بر دخالت بيگانگان در سقوط هواپيما سي - 130 و فالكن باشد را از وزير كشور مي‌‏خواهد.
سبحاني نيا در خصوص احتمال صحت ادعاي وزير كشور در مورد دخالت بيگانگان در سقوط هواپيماها، گفت: اين مساله را چندان صحت العين نمي‌‏دانيم و بيشتر مسايلي كه تاكنون در كميته پيگيري كننده علل سقوط مطرح بود خطاي خلبان و يا اتمام سوخت فالكن بوده است و بحثي در ارتباط با دخاالت افراد داخل يا خارج مطرح نبوده است.
نماينده نيشابور خاطرنشان كرد: اين مسايل جديد است كه مطرح شده و بايد بررسي شود.

Copyright: gooya.com 2016