یکشنبه 9 بهمن 1384

آصفي: در مورد "محل غني‌سازي" مذاكره شد، پيشنهاد البرادعي شخصي بود، تحريم اقتصادي به اروپا فشار مي‌آورد، ايرنا

حميد رضاآصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه روز يكشنبه در جلسه هفتگي خود با خبرنگاران اعلام كرد كه در پي پاسخ جمهوري اسلامي ايران به سوالات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درمورد "لويزان"،ابهامات آژانس در اين زمينه برطرف شده است.

آصفي با اشاره به مذاكراتي كه با "اولي هاينونن" معاون محمد البرادعي مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در ايران انجام شده است، گفت: دراين مذاكرات برخي ابهامات مطرح و برطرف شد و درخصوص پارك لويزان سوالاتي مطرح بود كه جمهوري اسلامي ايران پاسخ لازم را به اين سوالات داد و هاينونن از ايران راضي برگشت .

"حميد رضا آصفي" سخنگوي وزارت امورخارجه در ادامه نشست خبري خود گفت كه در مذاكرات "علي لاريجاني" دبير شوراي عالي امنيت ملي با مقامات روسي ، در خصوص محل غني‌سازي نيز صحبت شده است.

آصفي همچنين گفت كه در اين مذاكرات تصريح شده است كه طرح روسيه به عنوان "يك مجموعه" مي‌تواند طرح مفيدي باشد.

سخنگوي وزارت خارجه مذاكرات صورت گرفته در روسيه را خوب توصيف كرد و گفت كه برخي ابعاد و اجزاي پيشنهاد روسيه روشن تر شده است.

وي با اشاره به ادامه مذاكرات در اين زمينه اعلام كرد كه اواخر بهمن‌ماه دور دوم اين مذاكرات ادامه مي‌يابد.


** بحث وزير كشور يك گمانه زني بود
سخنگوي وزارت خارجه همچنين در خصوص سخنان "مصطفي پورمحمدي" وزير كشور مبني بر احتمال دست داشتن بيگانگان در سقوط دو هواپيماي حامل خبرنگاران و فرماندهان سپاه ، گفت: ايشان به عنوان يك گمانه زني و نه به عنوان موضوعي مستند و قطعي، اين بحث را مطرح كرد.

آصفي خاطرنشان كرد كه هنوز شواهدي در اين زمينه مطرح نشده است.


** "بلر" در سمينار "هولوكاست" در تهران شركت كند
سخنگوي وزارت خارجه در مورد موضع ايران در خصوص "هولوكاست" نيز گفت كه موضع جمهوري اسلامي ايران همان است كه روز گذشته به عنوان سند در سازمان ملل متحد منتشر شد.

وي همچنين با اشاره به اظهار نظر "توني بلر" نخست وزير انگليس مبني بر دعوت از "محمود احمدي نژاد" رييس جمهوري ايران براي ديدن از مستندات اين واقعه، گفت: بايد ببينيم رييس جمهوري كي وقت دارد ، تا بر اساس آن تصميم بگيريم.

آصفي در عين حال به نخست وزير انگليس پيشنهاد كرد كه در سمينار "هولوكاست" در تهران شركت كند تا حرفهايي را كه در لندن نمي‌تواند طرح نمايد و يا اينكه نمي‌تواند بشنود، در ايران بشنود و مطرح كند.

وي افزود: اگر نخست وزير انگليس به اين سمينار مقاله بدهد ، ما وقت مي‌دهيم كه ديگران نظرات او را بشنوند.

سخنگوي وزارت خارجه خبر داد كه اين سمينار در بهار آينده در تهران برگزار خواهد شد.


** جنب و جوش دستگاه ديپلماسي
آصفي در اين نشست مطبوعاتي روزهاي اخير را هفته پرجنب و جوشي براي دستگاه ديپلماسي توصيف كرد و خبر داد كه در پي سفر وزير امور خارجه بحرين به تهران و ديدار و مذاكره وي با مقامات ايراني از جمله رييس جمهوري ، قرار است كه عصر امروز وزير امور خارجه عمان نيز وارد تهران شود.

وي موضوع اين مذاكرات را توسعه روابط دو جانبه و همچنين توسعه روابط با همسايگان، كشورهاي حوزه خليج فارس و كشورهاي عربي عنوان كرد.

"حميدرضا آصفي" سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه نشست هفتگي خود با خبرنگاران با اشاره به مذاكراتي كه در تهران و وين با اروپايي‌ها صورت گرفته است ، به آنها توصيه كرد كه عجله نكنند.

آصفي با اشاره به حضور "جواد وعيدي" معاون بين‌الملل شوراي عالي امنيت ملي در مذاكرات روز دوشنبه در بروكسل ، خطاب به اروپايي‌ها گفت كه به اين امر توجه كنند كه توافق از دل مذاكره به دست مي‌آيد و تند كردن جو ، چيزي به دست نمي‌دهد مگر اينكه فضاي داخلي را نيز تند كند.

وي افزود: هنوز درهاي مذاكره باز است و مي‌توان فرمولي را پيدا كرد كه دو طرف به نتيجه برسند.

آصفي به بيان اينكه اگر اروپا نسبت به ايران بي‌اعتماد است ايران نيز نسبت به اروپا بي‌اعتماد است، خاطرنشان كرد: اگر قرار است اعتماد به دست آيد، با مذاكره اين اعتماد به دست مي‌آيد.

وي با اشاره به مذاكراتي كه قرار است ايران و سه كشور اروپايي در بروكسل داشته باشند، خطاب به اروپايي‌ها گفت كه "عجله كار شيطان است" و ارجاع پرونده ايران به جاي ديگري به جز آژانس، هيچ مسئله اي‌را حل نمي‌كند.

سخنگوي وزارت خارجه در عين حال خاطرنشان كرد كه در خصوص اين مسئله اتفاق نظر وجود ندارد.


** پيشنهاد البرادعي شخصي بود
خبرنگاري نظر آصفي را در خصوص اظهارات "محمدالبرادعي" دبيركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مبني بر تعليق ‪ ۹ - ۸‬ساله غني‌سازي در ايران جويا شد سخنگوي وزارت خارجه پاسخ داد: اين پيشنهاد آقاي البرادعي شخصي بود.

وي با بيان اينكه براي رسيدن به تفاهم نياز به تعليق ‪ ۹ - ۸‬ساله نيست ،گفت: ما با آژانس و اروپا بيش از دو سال است كه مذاكره مي‌كنيم و همچنان آماده همكاري با آژانس هستيم.

آصفي با بيان اينكه در مذاكرات لاريجاني در وين خيلي از ابهامات آژانس رفع شده است، تصريح كرد كه ايران همچنان آماده است ابهامات جدي را رفع كند.

وي خاطرنشان كرد: در همين چارچوب آماده هستيم كه هر وقت در هر جا ، ابهامي باشد ، آن را برطرف كنيم و طرفدار مذاكره هستيم.

آصفي مذاكرات با آژانس را خوب توصيف كرد و اعلام كرد كه بازرسان آژانس هم اكنون در سايتهاي ايران ، چه بخش تحقيقاتي و چه جاهاي ديگر، حضور دارند.

وي با اشاره به ‪ ۲‬هزار نفر روز بازرسي آژانس از ايران ، تصريح كرد كه اين امر يك مصداق و دليل روشن همكاري ايران با آژانس است.

سخنگوي وزارت خارجه گفت: ما آژانس را يك سازمان معتبر و حرفه‌اي در عرصه بين‌المللي مي‌دانيم و معتقديم كه بحث فعاليتهاي صلح آميز هسته‌اي ايران بايد در چارچوب آژانس و مقررات بين‌المللي، بدون برخورد گزينشي ، حل و فصل شود.


** مطلب رسمي از طرف آمريكا نشنيده‌ايم
آصفي در خصوص بخش ديگري از پيشنهاد البرادعي مبني بر اينكه آمريكا رآكتور اتمي به ايران بدهد، گفت: ما مطلبي رسمي از طرف آمريكا نشنيده‌ايم، ولي ايران اعلام كرده كه آماده است با كشورهاي مختلف درباره بحث رآكتور و همچنين پيشنهاد رييس جمهوري درباره مشاركت كشورهاي ديگر، صحبت كند.

وي گفت كه برخي كشورها در اين زمينه پا جلو گذاشته‌اند ولي از آمريكا سخني شنيده نشده است.


** سفير ايران به انگليس معرفي نشده است
آصفي در پاسخ به سوالي در خصوص معرفي سفير جديد انگليس به ايران و احتمال كارشكني انگليس در خصوص پذيرش سفير ايران، گفت: انگليسي‌ها پنج ماه پيش براي معرفي سفيرشان اقدام كردند، ولي مسير انتخاب سفير ما در لندن، تازه شروع شده است.

وي با بيان اينكه هنوز سفير ايران را به انگليس معرفي نكرده‌ايم ، خاطرنشان كرد كه اين يك اهرم متقابل است و اگر انگليسي‌ها كارشكني كنند ، دست ايران نيز بسته نيست.

سخنگوي وزير امور خارجه گفت كه با انتخاب و معرفي يك سفير ، روابط ديپلماتيك تمام نمي‌شود ، بلكه آغاز كار است.


** پارك و نه سايت "لويزان"
آصفي در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه ايران به بازرسان آژانس اجازه داده است از سايت لويزان بازرسي كنند ، گفت كه " سايت لويزان، نه پارك لويزان، چون چيزي به عنوان سايت مطرح نيست."
وي خطاب به خبرنگاران شركت‌كننده در اين نشست خبري نيز گفت كه "شما هم مي‌توانيد از اين پارك بازديد كنيد."
آصفي توضيح داد كه در خصوص اين پارك ، سوالاتي مطرح بوده است و ايران نيز به اين سوالات پاسخ داده و معاون البرادعي از ايران راضي برگشته است.

سخنگوي وزارت خارجه همچنين در پاسخ به سوالي گفت كه جواد وعيدي معاون بين‌الملل شوراي عالي امنيت ملي و نه علي لاريجاني دبير اين شورا در مذاكرات بروكسل شركت مي‌كند.

وي علت مطرح شدن نام لاريجاني را ، اشتباه برخي رسانه‌ها در ترجمه عنوان كرد و گفت چون اعلام شده كه تيم مذاكره‌كننده هسته‌اي در اين مذاكرات شركت مي‌كند، برخي به اشتباه فكر كردند كه لاريجاني در اين نشست شركت مي‌كند.

"حميدرضا آصفي" سخنگوي وزارت امور خارجه در ادامه نشست خبري خود تصريح كرد كه ايران هيچوقت در روند مذاكرات، وقت كشي نمي‌كند.

آصفي اين مطلب را در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه اروپا معتقد است ايران در مذاكرات وقت كشي مي‌كند، عنوان كرد.

سخنگوي وزارت خارجه خاطرنشان كرد: ايران براي برطرف كردن ابهامات، ادامه مذاكرات و رسيدن به حقوقش، عزم جدي دارد.

وي بازگشت اروپاييها به مذاكرات را نشاندهنده حقانيت موضع ايران دانست و گفت: ايران در مذاكرات دو سال گذشته، حسن نيت خود را نشان داده است ولي اروپاييها در منطق كم آوردند و حالا شاهديم اعلام كرده‌اند كه علاقه‌مند هستند، مذاكرات ادامه پيدا كند.


** چرا در اجلاس "داووس" شركت نكرديم ؟
آصفي در پاسخ به پرسش ديگري در مورد علت عدم حضور ايران در اجلاس "داووس" گفت: اولويت سياست خارجي و اقتصادي ما چيز ديگري بود، به همين دليل در اين اجلاس شركت نكرديم.

وي افزود: در هر جا صحبت از ايران شود، نياز نيست كه در آنجا حضور داشته باشيم بلكه مي‌توان از طريق همين نشستهاي خبري، مواضع را بيان كرد.


** حاشيه اجلاس لندن
آصفي در پاسخ به سووالي درباره اجلاس لندن گفت: اين اجلاس، اجلاس بازسازي افغانستان است و آقاي "متكي" وزير خارجه نيز در آن شركت كرده است و با برخي كشورها مذاكره مي‌كند.

سخنگوي وزارت خارجه در خصوص حاشيه اين اجلاس و گفت و گوي نمايندگان پنج قدرت هسته‌اي به همراه آلمان در مورد پرونده هسته‌اي ايران گفت: در اخبار بود كه در حاشيه اين اجلاس، برخي كشورها با هم صحبت مي‌كنند، خوب صحبت كنند !

** تحريم اقتصادي به اروپا فشار مي‌آورد
آصفي در پاسخ به سووالي درباره پيشنهاد آلمان مبني بر تحريم اقتصادي ايران يادآور شد كه تحريم اقتصادي بيش از آنكه به ايران فشار بياورد، بر اروپا فشار خواهد آورد.


** اجلاس فوريه سياسي است
سخنگوي وزارت خارجه در پاسخ به پرسش ديگري، اجلاس اضطراري شوراي حكام آژانس بين‌المللي در دوم فوريه (‪ ۱۳‬بهمن) را سياسي و نه فني دانست و گفت:
خود مدير كل آژانس هم گفته است كه نمي‌تواند به اين اجلاس گزارش كامل بدهد.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران در اين زمينه از تمامي ظرفيت خود استفاده و با كشورهاي مختلف مذاكره مي‌كند و بايد منتظر ماند و ديد كه نتيجه كار به كجا مي‌رسد.


** "من هم اسم نياوردم"
خبرنگاري با اشاره به انفجارهاي تروريستي اهواز از نشانه رفتن انگشت اتهام به سوي يك كشور خاص سووال كرد و آصفي پاسخ داد: نيروهاي امنيتي اعلام كرده‌اند كه شواهدي دارند و انگشت اتهام به سوي كشور خاصي است.

وي با بيان اينكه "اين شواهد در روزهاي آينده ارايه خواهد شد"، تصريح كرد: اجازه نمي‌دهيم كشوري در داخل ايران دست به خرابكاري بزند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوي وزارت خارجه در عين حال يادآور شد كه در اين زمينه "هم صبر و هم تدبير داريم."
خبرنگاري از آصفي پرسيد كه آيا منظورتان انگليس است و او اينگونه پاسخ داد: چون در سووال اسم نياوردند، من هم اسم نياوردم.


** هنوز طرح منحصر به روسيه و ايران است
آصفي در خصوص احتمال مشاركت چين در طرح روسيه گفت: هنوز اين طرح منحصر به روسيه و ايران است و روسها در مذاكراتشان با آقاي "لاريجاني" گفته‌اند كه مي‌توان دو فرمول تعريف كرد، يكي ايران و روسيه و ديگري براي مشاركت كشورهاي ديگر.


** موانع تكنيكي
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسش ديگري درباره اينكه "علت كاهش ميزان صدور گاز به تركيه سياسي يا فني است"، اظهار داشت: همانطور كه مقامهاي ايراني اعلام كرده‌اند موانع تكنيكي است و هر زمان اين موانع برطرف شود، صدور گاز افزايش مي‌يابد.


** گفت و گوي تلفني رييس جمهوري با "خالد مشعل"
آصفي در پاسخ به سووالي درباره تحولات اخير فلسطين و پيروزي جنبش "حماس" در انتخابات گفت: فلسطين مرحله مهمي را طي مي‌كند و فكر مي‌كنيم كه انتخابات اخير نشان داد مردم فلسطين، راه "مقاومت" و "انتفاضه" را انتخاب كرده‌اند.

وي با اشاره به گفت و گوي تلفني شنبه شب "احمدي نژاد" رييس جمهوري و "خالد مشعل" رييس دفتر سياسي حماس، خاطرنشان كرد: فلسطينيها در اين وضعيت بايد مراقب باشند چرا كه برخي مي‌خواهند پيروزي حماس را تخريب كنند.

آصفي گفت: ترور رهبران حماس و مردم فلسطين توسط رژيم صهيونيستي، به بار نشست، چرا كه اين رژيم فكر مي‌كرد با شهيد كردن يكي از آنها مي‌تواند انتفاضه را فرو بنشاند، ولي نتيجه چيز ديگري شد كه مورد پسند رژيم صهيونيستي نيست.

سخنگوي وزارت خارجه با اشاره به اظهارات "خاوير سولانا" مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا كه گفته است "راي مردم براي داشتن مشروعيت كافي نيست"، اظهار داشت: اينها چيزهاي نويني است كه از زبان اروپاييها شنيده مي‌شود و فكر مي‌كنم كه دموكراسي را يك بار ديگر بايد تعريف كرد و نوشت.

آصفي خاطرنشان كرد كه پيامدهاي پيروزي "حماس" خيلي مهمتر از خود اين پيروزي است.


** صلح و امنيت منطقه
آصفي در پاسخ به سووالي در خصوص سفر پي در پي مقامهاي كشورهاي عربي به ايران گفت: توسعه و گسترش همكاريها با كشورهاي منطقه، همسايه و اسلامي در اولويت دولت است و به همين علت اين سفرها انجام مي‌شود.

سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد كه تحكيم روابط ايران با كشورهاي همسايه، به امنيت و صلح در منطقه كمك مي‌كند.

آصفي همچنين دستاورد سفر "منوچهر متكي" وزير خارجه به آفريقاي جنوبي را "مهم" توصيف كرد و گفت كه بر اساس مذاكرات صورت گرفته با اعضاي تروييكاي عدم تعهد، در بيانيه نشست آنها، بر حق دسترسي كشورهاي عضو از جمله ايران در دسترسي به فن‌آوري هسته‌اي صلح‌آميز تاكيد شد.


** بوش دچار اشتباه بزرگي شده است
آصفي همچنين در پاسخ به سووالي در خصوص اظهارات "جرج بوش" رييس جمهوري آمريكا مبني بر ارايه كمك همه‌جانبه به گروههاي معاند جمهوري اسلامي ايران گفت: اگر آن چيزي كه گفته شده است، درست باشد، به نظرم بوش دچار اشتباه بزرگي شده است.

وي افزود: اگر بوش يك بار ديگر سخنان خود را مرور كند متوجه مي‌شود حرفهايي كه زده در تناقض با تمام اصول بين‌المللي است.

آصفي خاطرنشان كرد: اگر بوش اين حرف را زده باشد، هرج و مرج را در روابط بين‌الملل ترويج مي‌كند.

سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به حمايت گسترده مردم از نظام جمهوري اسلامي ايران يادآور شد كه آمريكا مثل ‪ ۲۷‬سال گذشته ناكام خواهد ماند.


** اهانت برخي رسانه‌هاي اروپايي
آصفي در خصوص اهانت برخي رسانه‌هاي اروپايي به مقدسات مسلمانان نيز گفت كه "اميدواريم اروپاييها متوجه اشتباه بزرگي كه كرده‌اند، بشوند و عذرخواهي كنند."
وي خاطرنشان كرد كه اروپاييها از اين اقدامات بيشتر متضرر مي‌شوند چرا كه ايجاد نفرت در دل ميليونها مسلمان در اروپا بعدها آنها را دچار مشكلاتي مي‌كند كه بايد انگشت حسرت به دهان بگيرند.

Copyright: gooya.com 2016