سه شنبه 11 بهمن 1384

لاريجاني: موضع ايران در پيگيري مساله هسته‌يي‌اش تغييري نخواهد كرد، ايسنا

* از موضع روسيه هنوز مطلع نيستم
* خود را در مقابل اراده ملي ايرانيان قرار ندهند



خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان با اشاره به بيانيه‌ي شب گذشته شش كشور فرانسه، انگليس، آلمان، آمريكا و روسيه و چين مبني بر ارجاع مساله هسته‌يي ايران به شوراي امنيت گفت: ما هرگونه ارجاع و يا گزارش را به شوراي امنيت پايان ديپلماسي مي‌دانيم و فكر مي‌كنم اين مساله براي كشورهاي اروپايي و شوراي حكام امري غير درخشنده و بد خواهد بود.

به گزارش خبرنگار انرژي هسته‌يي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر علي لاريجاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان ظهر امروز پس از ديدار با يوسف بن علوي، وزير امور خارجه عمان با اشاره به بيانيه‌ ديشب سه كشور اروپايي و آمريكا، روسيه و چين گفت: در اين بيانيه مساله ارجاع مطرح نيست، اما به نظرم اروپايي‌ها بايد در كار خود دقت بيشتري كنند.

وي با بيان اينكه ما تقاضاي گفتگو با اروپايي‌ها را كرده‌ايم و اين نشان مي‌دهد كه ايران همه راه‌هاي مسالمت‌آميز را براي رسيدن به فناوري صلح آميز هسته‌يي در چارچوب ان.پي.تي مي‌خواهد طي كند گفت: هنوز هم معتقديم در درون مذاكرات مي‌توانيم به نتايج خوبي برسيم. اما اگر اروپايي‌ها شرايط را در مسير غير مسالمت آميز تعريف كنند ممكن است آنها آغازكننده باشند؛ اما معلوم نيست آنها پايانش دهند؛ بنابراين خيلي به نفع كشورهاي اروپايي هم نخواهد بود.

لاريجاني گفت: هنوز هم فكر مي‌كنيم از طريق راه‌هاي مسالمت آميز مي‌توانيم مساله را حل كنيم. اما اگر كاري كنند كه مساله به اينجا ختم شود دست ما را در حل مساله از طريق گفتگو خواهند بست؛ لذا توصيه مي‌كنيم كار را به آنجا نكشانند.

وي در خصوص همراهي مسكو با سه كشور اروپايي آمريكا و چين در گزارش مساله هسته‌يي ايران به شوراي امنيت اظهار داشت: من هنوز از موضع آنها مطلع نيستم، بايد در اين باره با حضور خودشان مطلع شوم، اما انتظار ملت ايران اين است كه كشورهاي مختلف حقوق ايران را در فناوري اتمي به رسميت بشناسند و خودشان را در مقابل اراده ملي ايرانيان قرار ندهند؛ بلكه در كنارش قرار گيرند.

لاريجاني تاكيد كرد: ايران خواسته‌اي بيشتر از چارچوب‌هاي ان.پي.تي را نخواهد پذيرفت.

دبير شوراي عالي امنيت ملي مان خاطر نشان كرد: ما هنوز فكر مي‌كنيم از طريق مسالمت آميز مي‌توانيم مساله هسته‌يي را حل كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در خصوص موضع ايران نسبت به تغيير نگاهش به شرق در پيگيري مساله هسته‌يي گفت: ايران هميشه بر اساس منافع ملي خودش تصميم مي‌گيرد. مناسبات ما با كشورهاي شرقي در حوزه منافع ملي‌مان تعريف شده است و با كشورهاي غربي هم همينگونه است. اگر آنها شرايط را تشديد نكنند اين مي‌تواند يك مجموعه سازگاري باشد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ادامه سخنانش در خصوص استفاده از متنفزين محلي براي آزادي 9 گروگان ايراني در سيستان و بلوچستان اظهار داشت: اينكه ما از امكانات محلي براي رفع مشكلاتمان استفاده كنيم اشكالي ندارد. دولت ايران از تمام ظرفيت‌هايش استفاده كرد تا جان گروگان‌ها در امان بماند و اين روش خوبي است.

وي در خصوص اينكه چرا از 9 گروگان ايراني 7 نفر آزاد شده‌اند گفت: يك نفر قبلا آزاد شده بود و يك نفر ديگر هنوز سرنوشتش معلوم نيست و در حال پيگيري است.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'لاريجاني: موضع ايران در پيگيري مساله هسته‌يي‌اش تغييري نخواهد كرد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016