جمعه 5 اسفند 1384

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی: روند مذاکرات با روسیه تا کنون مثبت بوده است، مهر

- همزمانی سفر هیات های روسیه و چین به معنای برگزاری مذاکرات سه جانبه نیست


ماموریت رئیس آژانس اتمی روسیه مرتبط با تعهدات قبلی مسکو در امور هسته ای و مسائل اقتصادی دوجانبه است، اما مبحث طرح غنی سازی مشترک روسیه نیز می تواند در دستور کار مذاکرات قرار گیرد.
دکتر انتظامی سخنگوی شورای عالی امنیت ملی در گفت وگو با خبرنگار سیاسی "مهر"، در خصوص مذاکرات هیات های روسیه و چین به تهران توضیح داد.

انتظامی در پاسخ به این سئوال که طرح روسیه در چه مرحله ای از بررسی قرار دارد گفت : دوطرف ایرانی و روس همچنان در حال گفت وگو درباره طرح مسکو هستند و امیدواریم به راه حل مشترکی برسیم که همزمان متضمن پاسداشت حقوق ایران و رفع نگرانی های ادعایی کشورهای غربی باشد.

وی از ارزیابی این گفت وگوها خودداری و تاکید کرد : روند مذاکرات تاکنون سازنده بوده است اما با توجه به اینکه جلسات کاری دو طرف فردا در تهران آغاز می شود ، پیشاپیش نمی توان نتیجه گفت وگوها را ارزیابی کرد.

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی درعین حال ابراز امیدواری کرد این گفت وگوها و رفت وآمدها به نتیجه مثبت برسد.

وی تصریح کرد : با توجه به اینکه تاکنون فعالیتهای تحقیقاتی خود را در مقیاس کوچک و در چارچوب مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی از سر گرفته ایم این آمادگی برای یافتن فرمول قابل قبولی برای غنی سازی وجود دارد.

وی در خصوص همزمانی سفر معاون وزیر امور خارجه چین با سفر هیات روس توضیح داد : همزمانی این دو سفر الزاما به معنای برگزاری مذاکرات سه جانبه نیست .

انتظامی افزود : جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت ها برای راهگشایی منطقی موضوع هسته ای خود استفاده می کند ، به همین جهت از بازیگرانی که ادعای تاثیرگذاری در معادلات جهانی را دارند نیز انتظار دارد به حل مساله کمک کنند و به سهم خود از تلاشهای آنان استقبال می کند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

انتظامی در خصوص جنجال بر سر ازسرگیری فعالیتهای هسته ای ایران بعد از 2سال ونیم تعلیق توضیح داد : کلیه تعلیق های قبلی به صورت داوطلبانه بوده و الزام آور نبودن توافقات در این خصوص در بیانیه ها و قطعنامه های آژانس نیز مورد تاکید قرار گرفته است، از اینرو واکنش برخی دولتها به ازسرگیری فعالیتها مبنای حقوقی ندارد.

سخنگوی شورای عالی امنیت ملی در پایان گفتگو با "مهر" تصریح کرد : ایران کشور مسئولی است و عضویت در "ان.پی.تی" و تمامی تلاشهای اعتمادساز و حتی اجرای داوطلبانه پروتکل لحاقی در 2 سال گذشته موید این نکته است که تهران خود را در برابر معاهدات بین المللی مسئول می داند و تلاش دارد به حق مصرح خود در اساسنامه آژانس از طریق مسالمت آمیز دست یابد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنگوی شورای عالی امنیت ملی: روند مذاکرات با روسیه تا کنون مثبت بوده است، مهر' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016