جمعه 12 اسفند 1384

با پايان آخرين رايزني هاي در مسكو و وين، آمريكا و اروپا براي ارجاع پرونده ايران به شوراي امنيت تلاش مي كنند، ايرانيوز

پس از آنكه مسؤول پرونده هسته‌اي كشورمان، روز پنجشنبه به مذاكراتش در مسكو خاتمه داد، همان لحظه با پروازي ديگر به وين سفر كرد تا با وزراي خارجه اتحاديه اروپايي ديداري غير منتظره برگزار نمايد و دور جديدي از تلاش‌ها براي جلوگيري از ارجاع پرونده را صورت دهد.

در حالي كه خبرگزاري روسي ايتارتاس به نقل از يكي از اعضاي تيم مذاكراتي روسيه، اعلام كرد هيچ گونه پيشرفت قطعي در مذاكرات تهران – مسكو به وجود نيامده است، وزير امور خارجه آلمان نيز بلافاصله پس از پايان مذاكرات علي لاريجاني با وزراي خارجه تروئيكاي اروپايي، دست‌يابي به هرگونه توافق با طرف ايراني را رد كرد.

به گزارش ايرانيوز، در پايان مذاكرات فشرده ايران و روسيه در زمينه توافق بر سر موضوع هسته‌اي ايران، علي لاريجاني هر چند كه از توافقاتي عمومي بر سر موسسه غني‌سازي مشترك اورانيوم خبر داد، اما اذعان كرد كه براي ادامه مذاكرات زمان بيشتري مورد نياز است.

يك منبع عضو هيأت روسي نيز به خبرگزاري كشور متبوعش از بحث و بررسي بر سر جزئيات پيشنهاد ايجاد يك مؤسسه مشترك غني‌سازي اورانيوم در خاك روسيه خبر داد، اما اعلام كرد كه اين گفت و گوها به پيشرفت قطعي منجر نشده است.

سرپرستي تيم ايران در اين مذاكرات را علي لاريجاني و طرف روس را ايگور ايوانف، همتاي روسي او بر عهده داشتند.

علي لاريجاني بعد از خروج از محل مذاكرات در مسكو، بر حق كشورمان براي انجام غني‌سازي به صورت مستقل تأكيد كرد و اعلام كرد كه غني‌سازي حق هر يك از كشورهاي عضو پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي است.

لاريجاني تصريح كرد: ايران از غني‌سازي اورانيوم دست بر نخواهد داشت.
خبرگزاري فرانسه نوشت كه روسيه در اين مذاكرات اعلام كرده كه از ايران انتظار دارد تعليق داوطلبانه را دوباره به اجرا درآورد، اما لاريجاني به صورت مستقيم به اين امر اشاره‌اي نكرد.

لاريجاني افزود: تعليق، موضوع ساده‌اي نيست و تمام طرف‌ها بايد ديالوگي منصفانه را در خصوص اين موضوع رعايت كنند.

اما پس از آنكه مسؤول پرونده هسته‌اي كشورمان، روز پنجشنبه به مذاكراتش در مسكو خاتمه داد، همان لحظه با پروازي ديگر به وين سفر كرد تا با وزراي خارجه اتحاديه اروپايي ديداري غير منتظره برگزار نمايد و دور جديدي از تلاش‌ها براي جلوگيري از ارجاع پرونده را صورت دهد.

اين ديدار در غياب جك استراو – وزير خارجه انگلستان كه گفته مي‌شود به علت بيماري حضور ندارد، برگزار شد. اما فرانك والتر اشتاين ماير – وزير خارجه آلمان – و فيليپ دوست بلازي – وزير خارجه فرانسه – به همراه خاوير سولانا رييس سياست خارجي اتحاديه اروپا براي دست‌يابي به آنچه كه فاينشنال تايمز آن را رسيدن به يك معامله ناميد، آخرين مذاكرات را برگزار كردند، اما به ادعاي منابع غربي، هيچ سخن جديدي بر زبان نياوردند و فقط «شنيدار» سخنان علي لاريجاني بودند.

رويترز نيز گزارش داد: يك سخنگوي وزارت خارجه انگليس اعلام كرده كه ايران درخواست كننده اين نشست بوده و ما به آنچه كه آنها بگويند، گوش خواهيم داد، اما هيچ پيشنهاد جديدي نداريم.

فيليپ دوست بلازي، در پايان اين نشست دو ساعته گفت: متأسفانه قادر نبوديم به توافقي با لاريجاني دست يابيم. اتحاديه اروپا تعليق كامل تمامي فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي را در اين نشست خواستار شد. در حالي كه پيش از اين و در مسكو، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان، بازگشت به تعليق را رد كرده بود، بي.بي.سي نيز گزارش داد كه طرف ايراني، خواسته اروپايي‌ها را نپذيرفت.

در اين حال محمد البرادعي رييس آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز پيش از نشست غير منتظره ايران و اروپا در وين، از برگزاري آن استقبال كرد و از تمامي طرف‌ها خواست از اين فرصت براي ايجاد شرايط لازم جهت بازگشت به ميز مذاكرات استفاده كنند.

البرادعي كه در مقر سازمان ملل در نيويورك به سر مي‌برد، اظهار داشت: من از ايران مي‌خواهم كه براي حل مسايل باقي مانده مربوط به برنامه هسته‌اي‌اش در تعامل با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي شفافيت كامل داشته باشد و براي اطمينان دادن به جامعه بين‌المللي نسبت به ماهيت صلح‌آميز برنامه هسته‌اي‌اش، تمامي معيارهاي لازم را براي اعتمادسازي اتخاذ كند.

اما اظهارات تند فرانك والتر اشتاين ماير و فيليپ دوست بلازي كه همچنان خواستار تعليق كامل فعاليت‌هاي (صلح‌‌آميز) هسته‌اي كشورمان هستند، نشان از بن‌بست در مذاكرات دارد.

به گزارش ايرانيوز، سخنگوي وزارت خارجه آمريكا نيز اعلام كرد: انگليس، فرانسه و آلمان درباره نشست وين با مقامات ايراني، با واشنگتن مشورت كرده‌اند. اين جمله را خبرگزاري فرانسه به نقل از آدام اولي، نوشت و افزود: هيچ ابهامي براي ما وجود ندارد و سه كشور اروپايي در اين باره با ما صحبت كرده‌اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بگذاريد ببينيم روز جمعه (مذاكرات ايران و اروپا در وين) چه اتفاقي رخ مي‌دهد اما نتايج اين مذاكرات هر چه باشد، بايد مسأله هسته‌اي ايران به شوراي امنيت برود.

در حالي كه علي لاريجاني در مسكو،‌آمريكا را به تلاش براي مسدود كردن پروژه ايجاد مؤسسه مشترك روسيه و ايران براي غني‌سازي اورانيوم در خاك روس‌ها متهم ساخته بود، آدام اولي در واكنش به اين انتقاد لاريجاني، مدعي شد: ما درباره يك برنامه هسته‌اي صحبت مي‌كنيم. اگر ايران با اوضاع و موقعيتي كه خود را در آن مي‌يابد، مشكلي دارد، خودش بايد سرزنش شود!!


به گزارش خبرنگار ايرانيوز، در حالي كه تنها سه روز ديگر به نشست سرنوشت‌ساز شوراي حكام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي باقي مانده، با عدم دست‌يابي به توافق كامل مشترك ميان مقامات مسؤول مسأله هسته‌اي كشورمان و طرف روس از يك سو و الزام و پافشاري دو طرف در مذاكرات وين بر خواسته‌هاي خود، علي لاريجاني درباره تبعات ارجاع مسأله هسته‌اي ايران به شوراي امنيت هشدار داد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي، اظهار داشت: ارجاع پرونده هسته‌اي ايران به شوراي امنيت، باعث شهادت طرح روسيه و كاهش همكاري جمهوري اسلامي ايران با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و خارج شدن اروپا و روسيه از تلاش براي حل بحران كنوني خواهد شد.

Copyright: gooya.com 2016