جمعه 12 اسفند 1384

آيت الله صانعي: اعدام تروريست‌ها عين حقوق بشر است، ايلنا

- هيچ‌‏كس در استفاده صلح‌‏آميز ايران از انرژي هسته‌اي اختلافي ندارد

تهران- خبرگزاري كار ايران

آيت الله صانعي گفت: «مجازات اعدام كه در اسلام مجاز شمرده شده، صرفاً در مورد قصاص و مقابله به مثل و ايجاد ناامني در جامعه است و در ساير زمينه‌ها مجازات اعدام هيچ گاه زمينه تحقق پيدا نمي‌كند.»

به گزارش "ايلنا"، آيت‌‏الله صانعي در گفتگو با روزنامه انگليسي زبان "استريت تايمز سنگاپور"، گفت :«مجازات اعدام در حال حاضر هيچگاه زمينه تحقق پيدا نمي‌كند و اعدامي كه در اسلام اجازه داده شده مربوط به قصاص و مقابله به مثل و ايجاد ناامني و اقدام عليه امنيت عمومي و به خطر انداختن جان مردم به سبب ترور و انفجار است».
وي با بيان اينكه اثبات جرم در امور عرضيه هم كه در اسلام حكمش اعدام است، صرفاً از دو راه ممكن است، گفت: «يكي از اين دو راه چهار مرتبه اقرار شخص متهم است. البته اقرار از روي ايمان و اين كه فرد خود را گناهكار مي‌داند، نه اقراري كه در زندان و با اجبار قاضي و پليس صورت مي‌گيرد و بديهي است كه بشر امروز نمي‌آيد اقرار به جرمي كند كه بعد مجازات شود و اعدامش كنند».
آيت الله صانعي افزود: «راه دوم هم اين است كه چهار انسان راستگو و پاك دامن ببينند (نه اين كه بفهمند) اين عمل منافي عفت انجام شده (اقرار اين افراد هم شرايطي دارد) كه اين هم هيچگاه محقق نمي‌شود، چرا كه نگاه كردن اين افراد هم جرم است و آنان حق انجام چنين كاري را ندارند، لذا در اين مورد و با اين فرض، مجازات اعدام محقق نمي‌شود».
اين مرجع عاليقدر افزودند: ما فقط در دو جا اعدام داريم كه يكي مربوط به مقابله به مثل و قصاص نفس است كه شرع مقدس به صاحبان اين خون اجازه داده كه در مقابل دريافت خون‌بها و يا مجاناً او را ببخشند يا قاتل را قصاص كنند و در اين گونه موارد اگر به صاحبان خون گفته شود كه قاتل را حتماً بايد به جاي قصاص زنداني كنيد، در واقع جلوي آزادي آنها را گرفته‌ايم و اگر بگوييم كه قصاص او و كشتن فرد قاتل خشونت است، در اين مورد معتقدم كه فرهنگ جامعه بايد جوري بالا بروند كه صاحبان خون او را ببخشند و حق آنها حفظ شود».
وي در ادامه با بيان اينكه كساني كه اهل ترور و انفجار هستند، به دليل اينكه جان مردم را با اعمال تروريستي خود به خطر مي‌اندازند مستحق اعدام هستند، افزود: «اعدام اين افراد هم عين حقوق بشر است و هيچ مخالفتي با حقوق بشر ندارد چرا كه نمي‌شود حقوق ميليون انسان را ناديده گرفت. مضافاً به اين كه مجازات اين افراد سبب خاتمه پيدا كردن ترور و انفجار و يا حداقل كاهش آن است».
آيت‌‏الله صانعي همچنين در پاسخ به سؤالي مبني بر اين كه اعدام‌هايي كه در اول انقلاب به بهانه جرايم جنسي صورت گرفته است را چگونه مي‌توان توجيه كرد، گفت: اين اعدام‌ها كه شما به آن اشاره مي‌كنيد يا نبوده يا تعدادشان اندك بوده و نبايد فراموش كرد كه حركت‌هاي انقلابي اختيارش دست كسي نيست و لذا وقتي عده‌اي از قضات و مردم در برخي مسائل قضايي زياده‌روي كردند، امام (سلام ا... عليه) فرمان هشت ماده‌اي خويش را صادر فرمودند».
وي افزود: «امروز هم اگر فرمان هشت ماده‌اي امام محور كار دستگاه قضايي قرار مي‌گرفت، بسياري از مشكلات حل مي‌شد».
آيت‌‏الله صانعي در پايان اين گفتگو در پاسخ به سؤالي در خصوص مجازات اعدام افرادي كه به سن قانوني 18 سالگي نرسيده‌اند، گفت: «به طور كلي هر قتلي كه آگاهانه و با رشد فكري و صبغ تصميم باشد مجازات آن مقابله به مثل و اعدام است، حال مي‌خواهد قاتل زن باشد يا مرد، زير 18 سال باشد يا نباشد، چرا كه ممكن است يك فرد 15 ساله از نظر رشد فكري كار يك انسان 50 ساله را انجام دهد اما از آنجا كه قانون ملاك را سن 18 سالگي قرار داده بر اين مبنا كه سن 18 سال آگاهي است لذا براي مقابله به مثل در مورد قاتلي كه زير سن 18 سال است اولياء دم بايد ثابت كنند كه قتل با آگاهي بوده و اين كه اين قاتل 16 ساله به عنوان مثال به اندازه يك انسان 50 ساله مي‌فهمد كه در اين صورت اعدام مي‌شود. كما اين كه در قائل شدن به حد سني اگر كسي بگويد طرف نمي‌فهمد بايد نفهميدن او را براي فرار از مجازات اعدام ثابت كند».
آيت‌‏الله صانعي در گفت‌‏وگوي ديگري با روزنامه ايل مانيفستوفورتي ايتاليا در خصوص مناقشه هسته‌اي ايران و غرب، گفت: «در استفاده صلح‌‏آميز ايران از انرژي هسته‌اي هيچ كسي دعوا و اختلاف ندارد و آنچه اين روزها در جريان است يك دعواي سرد سخن است».
وي در پاسخ به سؤالي در خصوص حمله به سفارتخانه‌هاي خارجي توسط معترضين به درج كاريكاتور اهانت‌آميز به ساحت مقدس نبي مكرم اسلام صلي ا... عليه و آله، گفت: «من مكرراً گفته‌ام كه حمله به سفارتخانه‌ها كار درستي نيست اما روشن است كه درج كاريكاتور، اشتباهي بزرگ و مجرمانه‌تر است. چرا كه آنان با اين اقدام زشت خود نه تنها باعث توهين به مقدسات مسلمانان و آزار و اذيت آنان شده‌اند بلكه باعث تشويق تروريست‌ها و ترويج حركت‌هاي تروريستي نيز شده‌اند.».
آيت‌‏الله صانعي افزود: «من اميدوارم قدرتمندان دنيا و همه كساني كه مخالف ترور و تروريسم هستند، چاره‌اي بينديشند و جلوي اهانت به پيامبران و همه انسان‌هاي الهي و مقدس را بگيرند».
وي همچنين در پاسخ به اظهارات خبرنگار اين روزنامه ايتاليايي مبني بر اينكه مسببين درج اين كاريكاتور شناخت مناسبي از پيامبر اسلام(ص) و رحمت و مهرباني ايشان نداشته‌اند، گفت : «ناداني آنها توجيه‌‏كننده جرم آنان نيست و تنها راه جبران اين جسارت، عذر خواهي آنان و تبليغ چهره رحمت و مهرباني پيامبر عظيم الشأن اسلام است. شخصيتي كه دشمنانش 23 سال او را مورد آزار و اذيت قرار دادند اما در تمام اين مدت حتي يك جمله اهانت آميز هم به آنان نگفت و هزاران مورد ديگري كه جزء رحمت و رأفت ايشان مطلب ديگري به دست نمي‌آيد».
آيت الله صانعي در گفت‌‏وگوي ديگري با تلويزيون ZDF آلمان گفت:«اگر طرح روسيه به نتيجه نرسد و پرونده ايران به شوراي امنيت سازمان ملل ارجاع شود، شوراي امنيت نبايد تصميمي بگيرد كه به ضرر ملت ايران تمام شود».
وي با بيان اينكه در مناقشه اخير، نبايد ضرر آن متوجه ملت‌ها شود، گفت: «نه تنها من بلكه تمامي رهبران مذهبي دنيا خواهان حل و فصل مسالمت‌آميز اين مناقشه هستند، چرا كه رهبران مذهبي اصولاً خواهان زندگي مسالمت‌‏آميز تمام افراد بشر هستند و من هم اميدوارم با تحقق چنين مسأله‌اي همگان با صلح و آرامش در كنار يكديگر زندگي كنيم».
آيت الله صانعي با بيان اينكه در منطق اسلام استفاده از اتم براي مقاصد نظامي حرام شرعي است و هيچ گاه براي مبارزه با ديگران اجازه استفاده از آن داده نمي‌شود، گفت: «اگر ديگران هم با اتم عليه ديگران ظلم كردند و مردم و گياهان و جانداران را در معرض خطر قرار دادند، در عين حال ما حق به مقابله به مثل را نداريم، چرا كه ظلم را با ظلم نمي‌توان پاسخ داد، درست همانگونه كه در جنگ ايران و عراق علي‌رغم استفاده صدام از بمب‌هاي شيميايي، رزمندگان ايران از مقابله به مثل خودداري كردند.»
اين فقيه عاليقدر در ادامه سخنان خويش و در پاسخ به سؤالي در خصوص پيوند دين و دمكراسي در اسلام، گفت: «دمكراسي اسلام بالاتر از دمكراسي ادعايي غرب است، چرا كه در دمكراسي اسلام هيچ حقي از بين نمي‌رود و مسوولين نظام اسلامي علاوه بر اين كه براي انتخاب شدن نيازمند رأي بالاي مردم هستند، بايد به گونه‌اي عمل نمايند كه مورد علاقه مردم هم واقع شوند و مردم به آنان عشق بورزند و اين مطلب اخير يعني عشق و محبت مردم به مسوولان كه اساس دمكراسي اسلام است، نكته‌اي است كه در دمكراسي غرب وجود ندارد».
وي همچنين در خصوص امكان تحقق چنين مدلي از دمكراسي، گفت: «تحقق اين مدل بستگي به برخورد قدرتمندان با مردم دارد و اينكه قدرتمندان بدانند در دمكراسي هيچ‌‏كس نمي‌تواند انسان‌ها را بدون جهت كنترل كند و آزادي و اختيار آنان را بدون توجه به قانون سلب نماند.»
آيت الله صانعي افزود: «مثال بارز تحقق اين امر در عصر حاضر، شخص حضرت امام سلام الله عليه بودند كه زماني كه وارد ايران شدند چند ميليون نفر به استقبال ايشان شتافتند اما با اين كه در دوران حيات ايشان جنگ اتفاق افتاد، عده زيادي خسارت ديدند، عده‌اي به شهادت رسيدند و خانواده‌هايي بي سرپرست شدند مع الوصف بعد از جنگ كه امام از دنيا رفتند دو برابر در تشييع جنازه ايشان شركت كردند و اين يعني اوج عشق و علاقه مردم به رهبر خويش كه بنيانگذار نظام جمهوري اسلامي بودند؛ نظامي كه همه اركانش مبتني بر خواست و رأي مردم است.»
وي افزود: «مردم ما براي كسب آزادي‌ها، سرمايه‌گذاري زيادي انجام دادند و افراد زيادي در اين راه صدمه ديده‌اند، لذا بايد طوري عمل شود كه اين آزادي‌ها حفظ شود و كامل‌تر گردد»
آيت‌‏الله صانعي در بخش ديگري از مصاحبه خود با تلويزيون ZDF آلمان و ARTE (مشترك بين فرانسه و آلمان) به پرسش‌هاي خبرنگاران اين دو رسانه در خصوص موضوع مهدويت پاسخ گفتند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي در پاسخ به سؤالي درخصوص علائم ظهور امام زمان (عج) گفت: «آنچه براي ظهور امام زمان روحي و ارواح العالمين له الفداء در روايات بيان شده و عقل هم آن را تأييد مي‌كند، همان علائمي است كه امروز يا محقق شده و يا در حال تحقق است و لذا شواهد زنده‌اي وجود دارد كه وجود مقدس ايشان ظهور خواهند كرد.»
وي با بيان اينكه حسب روايات در زمان حضور حضرت(عج) جهان يكپارچه خواهد شد و همه انسان‌ها يك هدف، يك قانون و يك حكومت خواهند داشت، افزود: «اينكه دول دنيا به طرف تشكيل سازمان ملل متحد و تدوين منشور حقوق بشر كه همه حكومت‌ها و دولت‌ها آن را امضاء كرده‌اند و در واقع براي اولين بار جهان به يك اجماع دست يافت؛ به علاوه تشكيل دادگاه‌ها براي محاكمه قدرتمندان جنايتكار، همه اين امور حاكي از حركت بشريت در مسير اجراي عدالت است».
اين مرجع تقليد با بيان اينكه پيشرفت علم و دانش در جهان امروز نيز يكي از زمينه‌هاي ظهور است، گفت: «حركت مردم جهان امروز به سمت كسب ارزش‌هاي واقعي از قبيل عدالت، آزادي و حقوق بشر است و امروز به جايي رسيده‌ايم كه همه با ظلم و ستم، ترور و تروريسم مخالفت مي‌كنند».
وي افزود:‌‏ «اين كه مي‌گويند امام زمان(عج) مي‌آيد و جهان را پر از عدل و داد مي‌كند، معنايش اين است كه ديگران قبل از ظهور از ظلم جلوگيري مي‌كنند اما امام عليه السلام كه مي‌آيد اين جلوگيري را كامل مي‌كند و ايشان كه بيايند صلح جهاني را مي‌آورند، عدالتي برقرار مي‌شود كه ديگر هيچ قدرتمندي نتواند ظلم كند و اين كه مي‌گويند اگر امام زمان بيايد مي‌كشد، تهمت به اسلام زده‌اند».
آيت‌‏الله صانعي در پايان اين گفت وگو و در پاسخ به سؤالي در خصوص سوء استفاده برخي جريان‌هاي سياسي از مقدسات مردم، گفت: «هيچ قدرتمندي حق ندارد در كاري كه انجام مي‌دهد يا نمي‌دهد از دين استفاده ابزاري نمايد.»

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آيت الله صانعي: اعدام تروريست‌ها عين حقوق بشر است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016