پنجشنبه 10 فروردین 1385

بيانيه‌ي غيرالزام‌آور شوراي امنيت درباره‌ ايران تصويب شد، ايسنا

نماينده‌ي روسيه در سازمان ملل: «نقش اصلي» آژانس مورد تاييد قرار گرفته است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: انرژي هسته‌يي


شوراي امنيت سازمان ملل روز گذشته با اكثريت آرا بيانيه‌اي را به تصويب رساند كه بر اساس آن به ايران 30 روز فرصت داده شده است تا فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي اورانيوم را متوقف سازد، اما در بيانيه‌ي مذكور تمهيداتي در صورت انجام نشدن احتمالي اين كار در نظر گرفته نشده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از خبرگزاري فرانسه، اين بيانيه‌ي نه چندان تند در حالي از سوي پنج عضو دايم شوراي امنيت و 15 عضو موقتي اين شورا به تصويب رسيد كه وزراي خارجه فرانسه، ‌آلمان، روسيه، آمريكا و انگليس امروز در برلين براي بررسي پرونده‌ي هسته‌يي ايران به گفت‌وگو خواهند پرداخت.

اگرچه اين بيانيه براي ايران الزام‌آور نيست، اما كاندوليزا رايس، وزير خارجه آمريكا در اين‌باره مدعي شد، اين بيانيه نشان‌دهنده‌ي نگراني عمومي جامعه بين‌المللي از برنامه‌ي هسته‌يي ايران است.

بيانيه‌ي مذكور كه متن آن از سوي روسيه و چين تنظيم شده است، از مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مي‌خواهد تا ظرف 30 روز آينده گزارشي را در خصوص همكاري ايران با اقدامات خواسته شده از سوي آژانس ارايه كند.

اين بيانيه بر اهميت ويژه‌ي تعليق پايدار و كامل تمامي فعاليت‌هاي مربوط به غني‌سازي و بازفرآوري، ‌از جمله توسعه و تحقيق،‌ از سوي ايران تاكيد مي‌كند.

بيانيه‌ي شوراي امنيت همچنين تصريح مي‌كند كه تعليق غني‌سازي و پيروي كامل و تاييد شده‌ي ايران از تقاضاهاي آژانس به يك راه‌حل ديپلماتيك و توافق شده مي‌انجامد كه اطمينان مي‌دهد برنامه‌ي هسته‌يي ايران منحصرا در راستاي اهداف صلح‌آميز است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

به گزارش خبرگزاري نووستي، نماينده‌ي روسيه در سازمان ملل درباره‌ي بيانيه‌ي تصويب شده‌ي شب گذشته در شوراي امنيت گفت كه تصميم‌گيري دشوار بوده است.

آندري دنيزوف، نماينده‌ي روسيه در سازمان ملل افزود، شوراي امنيت با اين بيانيه «نقش اصلي» آژانس بين‌المللي را در تلاش براي آرام كردن اوضاع مورد تاييد قرار داده است.

وي ادامه داد كه نكته‌ي مهم اين است كه پنج عضو دايم شوراي امنيت رويكردي مشترك را نشان داده‌اند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'بيانيه‌ي غيرالزام‌آور شوراي امنيت درباره‌ ايران تصويب شد، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016