پنجشنبه 10 فروردین 1385

ضرب‌‏الاجل يک‌‏ماهه شوراي‌‏امنيت به ايران، ايلنا

نماينده ايران در سازمان‌‏ملل:
ايرانيان از حق خود كوتاه نمي‌‏آيند


تهران- خبرگزاري كار ايران

شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد با صدور بيانيه‌‏اي عليه ايران، خواستار محروميت كامل و هميشگي كشورمان از توليد انرژي هسته‌‏اي از جمله پژوهش‌‏هاي توسعه‌‏اي مربوط به اين انرژي شد.

به گزارش سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران (ايلنا)، شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد، ساعاتي پيش، سرانجام پس از حدود سه هفته اختلاف‌‏نظر بين اعضا، با صدور بيانيه‌‏اي كه با اجماع تمامي 15 عضو اين شورا به تصويب رسيد، به ايران30 روز مهلت داد تا تمامي فعاليت‌‏هاي مرتبط با غني‌‏سازي اورانيوم از جمله پژوهش‌‏هاي هسته‌‏اي براي توسعه كشور را به‌‏طور كامل و براي هميشه به حال تعليق درآورد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه، اين بيانيه كه توسط "سزار مايورال"، رئيس آرژانتيني شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد در ماه مارس قرائت شد، از ايران خواسته است تا درخواست‌‏هاي شوراي‌‏حكام آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي از ايران را كه شرط اساسي براي جلب اعتماد جامعه جهاني در مورد صرفاً صلح‌‏آميز بودن برنامه هسته‌‏اي ايران به شمار مي‌‏رود و پيش از اين نيز مطرح شده بود اجرا كند.
بيانيه شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد همچنين از "محمد البرادعي" مديركل آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي خواسته است تا ظرف اين مهلت 30 روزه، گزارشي از چگونگي اقدامات ايران براي اجراي مفاد اين بيانيه تهيه و به اين شورا ارائه كند.
اين در حالي است كه بر اساس آخرين نظرسنجي‌‏ها از شهروندان ايراني، بيش از 79 درصد ايرانيان حتي با تحمل برخي تحريم‌‏هاي احتمالي عليه كشورمان، حاضر نيستند از حق خود براي برخورداري از انرژي هسته‌‏اي صلح‌‏آميز چشم بپوشند.
مقامات بلندپايه دولت جمهوري اسلامي ايران نيز بارها تأكيد كرده‌‏اند كه هيچ‌‏گاه از حق ملت ايران براي دستيابي به انرژي صلح‌‏آميز هسته‌‏اي عقب‌‏نشيني نخواهند كرد.
نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در مقر سازمان‌‏ملل‌‏متحد در نيويورك، در نخستين واكنش رسمي به بيانيه شوراي‌‏امنيت اين سازمان عليه ايران، با محكوم‌‏كردن سياست تهديد و فشار عليه ايرانيان، گفت:‌‏ ما در برابر فشارها و تهديدات محكم ايستاده‌‏ايم و با اين قبيل سياست‌‏ها برخورد مثبتي نخواهيم داشت.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

"محمد جواد ظريف" افزود: ايران از حق خود براي غني‌‏سازي اورانيوم با اهداف صلح‌‏آميز كوتاه نخواهد آمد و تا زماني كه عضو پيمان منع گسترش سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي (ان‌‏پي‌‏تي) باشد، از اين حق برخودار است.
وي با انتقاد شديد از سياست‌‏هاي آمريكا بر ضد جمهوري اسلامي ايران و تمايل اين كشور براي محكوميت ايران، تصريح كرد: ايران بارها اعلام كرده كه به پيمان منع گسترش سلاح‌‏هاي هسته‌‏اي (ان‌‏پي‌‏تي) پايبند است و اين در حالي است كه رژيمي مانند اسرائيل كه عضو اين پيمان هم نيست از قيد و بند هر گونه تعهد بين‌‏المللي آزاد است و كلاهك هسته‌‏اي مي‌‏سازد.
ظريف همچنين اعلام كرد: دولت جمهوري اسلامي ايران چگونگي تعامل با اين بيانيه و موضع عملي در قبال اين اقدام شوراي‌‏امنيت سازمان‌‏ملل‌‏متحد را توضيح خواهد داد.
وي گفت: من قصد داشتم در نشست شوراي‌‏امنيت در قبال اين بيانيه سخنراني كنم ام به دلايل اجرايي از اين اقدام خودداري كردم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'ضرب‌‏الاجل يک‌‏ماهه شوراي‌‏امنيت به ايران، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016