سه شنبه 15 فروردین 1385

متكي: دستاوردهاي دفاعي ايران اقدامي مثبت در راستاي امنيت منطقه‌يي است، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران

وزير امور خارجه‌ي كشورمان تصريح كرد كه دستاوردهاي دفاعي ايران اقدامي مثبت در راستاي امنيت منطقه‌يي است و در همين حال همتاي گينه‌اي‌ او بر اين كه تحقيقات هسته‌يي ايران صلح‌آميز است، تاكيد كرد.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، منوچهر متكي، وزير امور خارجه‌ي كشورمان و فاتوماتا سيديبه، وزير امور خارجه گينه پس از امضاي بيانيه‌ي مشترك سياسي، يادداشت تفاهم همكاري‌هاي دو وزارت خارجه و يادداشت تفاهم همكاري‌هاي توسعه‌اي بين دو كشور در جمع خبرنگاران حاضر شده و به سوالات آنها پاسخ گفتند.

وزير امور خارجه كشورمان در اين كنفرانس مطبوعاتي اظهار داشت: بر اساس دعوت رسمي من وزير امور خارجه گينه سفري دو روزه را به تهران داشت كه در اين دو روز هيات‌ها و وزراي خارجه مذاكراتي را درباره‌ي مسايل مختلف برگزار كردند.

متكي افزود: رييس جمهوري اسلامي ايران نيز وزير خارجه گينه و هيات همراهش را به حضور پذيرفت و با وزراي تعاون و صنايع نيز ديدارهايي تنظيم شده كه بررسي روابط دوجانبه، راه‌هاي ارتقاي اين روابط و تداوم همكاري‌ها در چارچوب سازمان‌هاي بين‌المللي كه دو كشور در آن عضو هستند، از محورهاي اين مذاكرات خواهد بود.

وي ادامه داد: آفريقا به طور عام و كشور گينه به طور خاص در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران از جايگاهي مهم برخوردارند و دولت نهم نيز تلاش مي كند تا با اجرايي و عملياتي كردن توافقات پيشين زمينه‌هاي توسعه‌ي روابط جديد را فراهم آورد.

وزير امور خارجه با اشاره به روابط اقتصادي دو كشور گفت: از چندين سال قبل جمهوري اسلامي ايران در معادن گينه فعاليت داشته و در معادن سرشار از منابع اين كشور سرمايه‌گذاري‌هايي شده و راه‌هاي بهره‌برداري از اين معادن نيز مورد بررسي قرار گرفته است.

متكي در ادامه اظهار داشت: كشور گينه چه در زمان عضويت و رياستش بر شوراي امنيت سازمان ملل متحد و چه پس از آن همواره از مواضع منطقي، مستقل و صلح محور دفاع كرده و اين مساله براي جمهوري اسلامي ايران امري ارزشمند است.

وي افزود: جمهوري اسلامي ايران و گينه در خصوص مساله حقوق بشر از مواضعي يكسان و مشترك برخوردارند و ايران نيز نامزد عضويت در شوراي حقوق بشر سازمان ملل متحد شده كه اين مساله در ماه‌هاي اخير بررسي و ما راي گينه را در اين خصوص داريم.

وزير امور خارجه با اشاره به اهميت منطقه‌يي كشور گينه ادامه داد: ايران از مواضع كشور گينه در كمك به صلح منطقه‌يي حمايت مي‌كند و ما نيز كمك‌هاي توسعه‌يي به اين كشور را در دستور كارمان داريم و گام‌هايي در گذشته در اين خصوص برداشته شده كه در سال‌هاي آتي نيز ادامه خواهد يافت.

متكي هم چنين گفت: ما هم چنين در پروژه‌هاي تعريف شده بين وزارت خارجه‌هاي دو كشور نيز مساعدت‌هايي را خواهيم داشت و در اين خصوص مسايلي كه مربوط به ديپلمات‌هاي گينه‌اي مي‌شود نيز مورد مساعدت قرار خواهند گرفت.

وي سفر وزير امور خارجه گينه به كشورمان را مفيد مثبت و سازنده دانست و گفت: اين سفر به مثابه آغاز دوره جديدي از همكاري‌هاي دو جانبه و بين‌المللي بين دو كشور مي‌باشد و از اين كه ايشان دعوت بنده را پذيرفتند، تشكر مي‌كنم و اميدواريم گام‌هاي جديد در توسعه مناسبات دو جانبه برداشته شود.

وزير امور خارجه در ادامه اظهار داشت: تشكيل كميته مشترك سياسي از ديگر تصميمات اتخاذ شده بود كه بنا شد هر شش ماه يكبار براي بررسي مسايل فيمابين تشكيل شود.

در ادامه اين كنفرانس مطبوعاتي فاتوماتا سيديبه، وزير امور خارجه گينه درباره سفرش به كشورمان اظهار داشت: اين سفر را كه در راستاي تقويت همكاري‌هاي دوجانبه ايران و گينه صورت گرفته در چارچوب وظايف دولتي و كاري‌ام انجام دادم. در آن مسايل مهمي در ارتباط با همكاري‌هاي دو طرفه، مبادلات تجاري، مسايل كشاورزي، بهداشتي و معادن مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

وي افزود: هم چنين تبادل‌نظرهاي سياسي بين وزراي خارجه دو كشور انجام شد و جلسات كاري بين اعضاي هيات‌هاي دو كشور تشكيل شد. جمهوري اسلامي ايران تصميم گرفته تا گينه را همچون گذشته در انجام پروژه‌هاي مشترك در چارچوب كميسيون مشترك دو كشور ياري دهد.

سيديبه ادامه داد: در جريان ديدار با رييس جمهور ايران پيام برادري رييس جمهور كشورمان را خدمت ايشان عرض كردم. ضمن آنكه معتقدم اين سفر نقطه عطفي است كه افق‌هاي جديد را در روابط دو كشور باز مي‌نمايد.

وزير امور خارجه گينه هم چنين گفت: ما بايد با طرف ايراني سطحي از همكاري‌هاي دو جانبه را ارايه دهيم و به طور ثابت و مستمر و بر اساس توانمندي‌هاي موجود به ارتقاي همكاري‌هاي‌مان پرداخته و آن را فعال‌تر نماييم.

در بخش ديگري از اين كنفرانس مطبوعاتي وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوالي درباره اخبار منتشر شده مبني بر ابراز نگراني برخي كشورهاي منطقه در پي آزمايش‌ موشك‌هاي فوق مدرن و رادار گريز از سوي كشورمان در مانور پيامبر اعظم (ص) اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران در 27 سال گذشته و در طول موجوديتش به هيچ كشورش تهاجم نداشته و فرهنگ او بر تفاهم و روابط صميمانه منطقه‌يي و جهاني استوار بوده است.

متكي ادامه داد: ايران در پي 15 كشور همسايه‌اش، كشوري است كه نه سابقه استعماري و نه مستعمره بودن داشته و لذا تبليغات اين روزهاي رسانه‌هاي استكباري كه با برخي هدايت‌هاي سياسي انجام مي‌شود، تاثيري بر اين مساله نخواهد داشت.

وزير امور خارجه تبليغات اخير رسانه‌هاي غربي را با ترفندهاي رسانه‌يي غرب در سال‌هاي اول انقلاب عليه كشورمان مشابه دانست و گفت: نگاه جمهوري اسلامي ايران همانند دوران جنگ تحميلي در حوزه‌ي مسايل دفاعي حداقل هزينه‌ها و نگاهي دفاعي است.

وي تصريح كرد: به هنگام نخستين تجاوزي كه به كويت صورت گرفت جمهوري اسلامي ايران مواضع منطقي‌اش در محكوميت اشغال اين كشور و ضرورت خروج فوري عراقي‌ها از آن ابراز داشت.

متكي با اشاره به اين كه مواضع ايران كاملا روشن است، خاطر نشان كرد: دكترين جمهوري اسلامي ايران دكتريني دفاعي است و هرگز پيشينه‌اي از تهاجم و جنگ افروزي در تاريخ از ايران ثبت نشده است.

به گزارش ايسنا، وزير امور خارجه هم چنين اظهار داشت: در زمينه‌هاي فن‌آوري و علوم مختلف دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران در خدمت صلح و امنيت منطقه و جهان اسلام و كشورهاي اسلامي بوده و بر اساس بيانيه‌ي مكه تهاجم به هر كشور اسلامي به منزله تهديد تمامي كشورهاي اسلامي مي‌باشد.

وي افزود: ما معتقديم بر اساس قطعنامه 598 و طبق بند 8 اين قطعنامه امنيت منطقه‌يي با مشاركت كشورهاي منطقه مجددا زمينه طرح را دارند و لذا دستاوردهاي جمهوري اسلامي ايران نه تنها يك تهديد نيست كه اقدام مثبت در راستاي امنيت منطقه‌يي مي‌باشد.

متكي در پاسخ به سوال ديگري درباره اين كه موضع واقعي جمهوري اسلامي ايران در خصوص استفاده از سلاح نفت چيست؟ گفت: فكر مي‌كنم مطالب مطرح شده از سوي وزير كشور به درستي فهم و دريافت نشده است.

وزير امور خارجه ادامه داد: انرژي و امنيت تامين آن هم براي توليدكنندگان و هم براي مصرف كنندگان آن بسيار مهم است و جمهوري اسلامي ايران به تمامي قراردادهاي نفتي‌اش و تامين انرژي براي طرف‌هاي تجاري خويش متعهد است و اين يعني موضوع انرژي نفت از سوي جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك ابزار قرار نخواهد گرفت و ما هم در گفت‌وگوهاي دو جانبه و هم در بيانيه‌هاي مختلف اين مساله را به صورت صريح و روشن اعلام مي‌كنيم.

وي در پاسخ به سوالي در رابطه با مذاكرات ايران و آمريكا بر سر عراق گفت: در بحث مذاكرات هر گونه تحول جديدي كه رخ دهد به اطلاع مردم عزيز و افكار عمومي خواهيم رساند و اين به آن معناست كه هنوز در خصوص تيم مذاكراتي، زمان و محل اين مذاكرات تصميم نهايي اتخاذ نشده است.

متكي در پاسخ به سوال ديگري در ارتباط با اقدام تكراري دادگاه‌هاي آمريكايي در محكوميت ايران اظهار داشت: دادگاه‌ها در آمريكا بر اساس قانون چندين سال قبل اتهاماتي واهي را عليه جمهوري اسلامي ايران به صورت غيابي به خاطر مسايلي چون اخلال در گوشه‌اي از جهان مطرح مي‌كنند.

وزير امور خارجه افزود: مجلس شوراي اسلامي هم در سال‌هاي 78 و 79 قانوني را كه بر اساس آن دادگاه‌هاي كشور اجازه مي‌يافتند نسبت به كشورهايي كه اقداماتي عليه ملت ايران صورت مي‌دهند، دادخواست تهيه كرده و مورد بررسي قرار دهند را از نظر گذراند و تصويب كرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، وي خاطرنشان كرد: به لحاظ مناسبات بين‌المللي دادگاه‌هاي آمريكا نمي‌توانند عليه يك دولت خارجي تصميم‌گيري و به صدور حكم بپردازند، ولي شايد آمريكايي‌ها فكر كرده‌اند كه يكجانبه‌گرايي در تمامي زمينه‌ها قابل تسري است.

متكي ادامه داد: در مواردي مردود بودن اتهامات دادگاه‌هاي آمريكايي عليه ايران مشخص شده كه مساله انفجار آميا از آن قبيل بود كه پس از 10 سال و با وجود تمامي تبليغات منفي عليه ايران مشخص شد كه با تطميع قاضي اين دادگاه جمهوري اسلامي ايران را به عنوان متهم كرده بودند. البته رسانه‌هاي دنيا و قدرت‌هاي بزرگ بايد پاسخگو باشند كه چرا 10 سال كشوري بايد مورد اتهام قرار گيرد؟

در ادامه اين كنفرانس مطبوعاتي وزير امور خارجه گينه درباره موضع كشورش در رابطه با فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌يي كشورمان و آخرين تحولات پيرامون اين مساله گفت: جمهوري اسلامي ايران پيمان ان پي تي را امضا كرد و به آن پايبند است. ما نيز به شركاي ايراني‌مان گفته‌ايم كه به موضع آنها در خصوص صلح آميز بودن تحقيقات‌شان ايمان و اعتقاد داريم.

وي همچنين اظهار داشت: ما در شرايط حساس كنوني كه شوراي امنيت سازمان ملل متحد بيانيه‌اي را نيز صادر كرده‌ است، شركاي‌ ايراني‌مان را به مذاكره به جاي مواجهه تشويق مي‌كنيم، ضمن آنكه مجموع مواضع جمهوري اسلامي ايران را قبول داريم.

به گزارش ايسنا، در ادامه وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اين كه آيا ايران نگران عواقب تصميمات شوراي امنيت سازمان ملل متحد نيست؟ گفت: جمهوري اسلامي ايران با هدف استيفاي حق قانوني و طبيعي‌اش كه از عضويت در ان.پي.تي ناشي مي‌شود فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌يي را آغاز كرده است و اين فعاليت‌ها تحت نظارت آژانس مقررات و پادمان‌ها ادامه خواهد يافت.

متكي افزود: گزارشات منظم ايران و آژانس، بازرسي‌ها و سفر‌هاي بازرسان و مقامات آژانس به ايران، تداوم تعهد ما به صلح آميز بودن فعاليت‌هايمان تحت نظر آژانس را اثبات مي‌كند.

وزير امور خارجه تاكيد كرد: تصميم متخذه مبني بر انتقال موضوع هسته‌يي ايران و گزارش آن به شوراي امنيت سازمان ملل متحد را اقدامي سياسي مي‌دانيم و بيانيه‌ي صادره‌ توسط شوراي امنيت نيز نمايان‌گر غلبه قدرت برتر بر منطق برتر در اين نهاد بين‌المللي است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي ادامه داد: به هر حال اكنون دو گزينه و انتخاب پيش رو داريم كه يكي در همكاري، تعامل و كار با آژانس و ديگري بر تقابل مبتني است كه ترجيح ما گزينه نخست بوده و گفتگوهاي‌مان با طرف‌هاي مختلف را ادامه داده و اميدواريم با درك مشترك به تفاهم همه جانبه دست يابيم.

به گزارش ايسنا، متكي همچنين گفت: اين تفاهم دو سوي دارد. نخست استيفاي حق ملت ايران در بهره‌برداري از فناوري صلح آميز هسته‌يي و ديگر تحكيم رژيم عدم اشاعه كه ما براي هر دو اين مسايل آماده‌ايم.

وزير امور خارجه تاكيد كرد: ولي يك چيز قطعا قابل چشم پوشي نيست و آن عبور از حق ملت ايران مي‌باشد و ما با اين پيش فرض روشن آماده تعامل و همكاري هستيم.

وزير امور خارجه در بخش ديگري از اين كنفرانس مطبوعاتي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در ارتباط با آينده روابط كشورمان با گينه گفت: روابط ايران و گينه روابطي رو به رشد و مبناي توافقات انجام شده مي‌باشد و ما آينده‌اي روبه‌رشد را براي اين روابط پيش بيني مي‌كنيم.

سيديبه نيز افزود: بايد از پتانسيل‌هاي واقعي و اراده سياسي كه از مدت‌ها قبل در رابطه با گسترش هر چه بيشتر اين روابط ابراز شده است، استفاده كرده و بر مبناي مباحث مذكور فكر مي‌كنيم مي‌توان به آينده اين روابط و اجراي موافقتنامه‌هاي متفاوت بين دو كشور خوشبين بود.

در بخش ديگري از اين كنفرانس مطبوعاتي وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا در خصوص اظهارات اخير نماينده ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مبني بر استفاده نكردن اروپا از امكان انجام تعليق فعاليت‌هاي صنعتي ايران اظهار داشت: ما چيزي بيش از حقوق مندرجمان در ان پي تي و آژانس را مطالبه نمي‌كنيم.

وي تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران هيچ تكليفي فراتر از تعهداتش در آژانس را نيز پذيرا نيست و غني سازي نيز در قالب تحقيقاتي در كشور در جريان است كه انشاء‌الله نتايج آن به آژانس و ملت عزيز اعلام خواهد شد.

متكي انجام غني سازي را حق روشن و تعريف شده كشورمان بر اساس ان پي تي دانست و افزود: براي توسعه فناوري‌هاي صلح آميز هسته‌يي‌مان مرحله‌ بعدي توليد سوخت هسته‌يي است كه براي گفت‌وگو در اين حقوق آمادگي داريم و بنابراين نمي‌توانيم مذاكره‌اي با هيچ كشوري در خصوص چشم پوشي از حقوق مان داشته باشيم.

وزير امور خارجه كشورمان در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينكه آيا انجام مذاكره با آمريكا موجب دلسرد شدن كشورهاي اسلامي و گروه‌هايي چون حزب‌الله لبنان از جمهوري اسلامي ايران نخواهد شد؟ ادامه داد: همانگونه كه بارها اعلام شده موضوع اين مذاكرات صرفا عراق و در ادامه سياست‌هاي جمهوري اسلامي ايران در دفاع از تماميت ارضي و حمايت از مردم عراق و بر اساس خواست رهبران اين كشور مي‌باشد.

وي خاطر نشان كرد: ما غير از منافع ملت عراق در پي دستاورد خاصي از اين مذاكرات نيستيم و شايد مدت‌هاي طولاني است كه مقامات آمريكايي درخواست انجام اين مذاكرات را از ما مطرح مي‌كردند، ولي ايران آن را در دستور كار قرار نمي‌داد كه مساله با درخواست رسمي رهبران ملت عراق مورد بررسي مسوولان جمهوري اسلامي ايران قرار گرفته و با آن موافقت شد.

متكي هم چنين اظهار داشت: به نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در نقاط مختلف جهان و به ويژه جهان اسلام دستورالعملي داده شده تا مباني و چارچوب‌هاي كشور براي اين مذاكرات را براي كشورهاي مختلف تبيين كنند تا كساني در پي سوءاستفاده از اين مساله نباشند.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'متكي: دستاوردهاي دفاعي ايران اقدامي مثبت در راستاي امنيت منطقه‌يي است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016