چهارشنبه 23 فروردین 1385

رسانه‌هاي غربي: ديگر مشخص نيست پرونده ايران چه سرانجامي خواهد يافت، ايرانيوز

دكتر محمود احمدي نژاد تصريح كرد: دانشمندان ايراني در روز 9 آوريل(20 فروردين) توانستند اورانيوم را تا آن درجه كه براي توليد انرژي و نيرو نياز است، غني‌سازي كنند.
خبر غني‌سازي موفق در ايران درحالي اعلام مي‌شود كه محمد البرادعي، رئيس آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، امروز وارد ايران مي‌شود. با اين وصف مشخص نيست كه پروندن ايران چه سرانجامي خواهد يافت.

به گزارش ایرانیوز، با وجود انعطاف پذیری ایران در بحث هسته ای این کشور و اعلام آمادگی این کشور برای بازگشت به میز مذاکره، هرگونه اقدام این کشور از سوی رسانه های جهان به گونه ای دیگر تعبیر می شود.
پس از پایان مانور دریایی پیامبر اعظم(ص) و آزمایش برخی تسلیحات نظامی و پس از آن اعلام به عضویت در آمدن ایران به باشگاه اتمی جهان آن هم به واسطه قدرت غنی سازی 5/3 درصدی اورانیوم که تنها برای تولید انرژی استفاده می شود و کاربردی در امور نظامی ندارد، رسانه های جهان سعی در بزرگ جلوه دادن این اقدامات شفاف دولت ایران دارند.
خبرگزاری فرانسه در خبری در این خصوص آورده است: "دکتر محمود احمدی نژاد"، رئیس جمهوری ایران، رسما از عضویت کشورش در باشگاه هسته ای جهان خبر داد.
از سوی دیگر ، "اکبر هاشمی رفسنجانی"، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مصاحبه با خبرگزاری رسمی کویت، اظهار داشت: در پایگاه اتمی نطنز 164 دستگاه سانتریفیوژ آغاز به کار کرده اند.
خبرگزاری رویترز نیز در گزارش خود در این خصوص نوشت: "دکتر احمدی نژاد" در جمع مردم مشهد اعلام کرد: ایران به آن گروه از کشورها که به فناوری هسته ای دست یافته اند، تعلق دارد. این عضویت، نتیجه مقاومت مردم ایران است.
وی تصریح کرد: کشورهای غربی باید حق مسلم ایران را برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای محترم بشمارد زیرا این کشور به تمامی قوانین بین المللی پایبند بوده است. ایران برای استفاده از این فناوری در امور صنعتی نیز تلاش خواهد کرد.
دویچه وله نیز اعلام کرد: این درحالی است که یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان از اظهارات رئیس جمهوری ایران به عنوان نشانه های غلط و اشتباه یاد کرد.
دولت آمریکا در واکنش به دستیابی ایران به عضویت در باشگاه اتمی جهان اعلام کرد: برنامه های اتمی ایران مسیر اشتباهی را طی می کند. چنانچه ایران قصد داشته باشد برنامه های خود را بیش از این پیش ببرد، آمریکا مجبور به انجام اقداماتی علیه این کشور از طریق شورای امنیت سازمان ملل خواهد شد.
آسوشيتدپرس نيز خبر داد: "شان مك كورمك" ضمن انتقاد از آغاز غني‌سازي اورانيوم در اين كشور، مدعي شد: اين يك گام ديگر از سوي دولت ايران براي تحريك افكار جوامع بين‌المللي است. بدين ترتيب ايران خود را بيش از پيش منزوي مي‌كند.
رئيس جمهوري ايران نيز در سخنان خود در جمع نخبگان شهر مشهد اظهار داشت: غني‌سازي در پايگاه اتمي نطنز يك موفقيت تاريخي است كه ما توانسته‌اين به آن دست پيدا كنيم. ايران تا زماني كه بتواند با سوخت اتمي انرژي لازم در كشور را تامين كند، به غني‌سازي ادامه خواهد داد.
وي بارديگر تصريح كرد: ايران به هيچ عنوان به دنبال ساخت بمب هسته‌اي نيست. به همين منظور همكاري‌هاي خود را با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از سرمي‌گيريم.
در گزارش ديگري از خبرگزاري اتريش مي‌خوانيم: "دكتر محمود احمدي نژاد" تصريح كرد: دانشمندان ايراني در روز 9 آوريل(20 فروردين) توانستند اورانيوم را تا آن درجه كه براي توليد انرژي و نيرو نياز است، غني‌سازي كنند.
وي همچنين در ارتباط با آغاز جنگ عراق به گمان اشتباه وجود سلاح‌هاي كشتار جمعي در اين كشور اظهار داشت: ما صميمانه به غرب نصيحت مي‌كنيم كه تجربيات تلخ گذشته را تكرار نكنند و حق مسلم ايران را براي دستيابي به انرژي صلح‌آميز هسته‌اي را به رسميت بشناسند. هيچ مانعي نمي‌تواند برنامه‌هاي صلح‌آميز و اجتماعي هسته‌اي ايران را متوقف كند.
خبر غني‌سازي موفق در ايران درحالي اعلام مي‌شود كه تنها 2 روز به ورود "محمد البرادعي"، رئيس آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، به ايران باقي مانده‌است. با اين وصف مشخص نيست كه پروندن ايران چه سرانجامي خواهد يافت.
اين درحالي‌است كه در بيانيه شوراي امنيت سازمان ملل در روز 29 مارس، با تعيين ضرب‌الاجلي 30 روزه از ايران خواسته شده بود، غني‌سازي را متوقف كند و به مذاكرات بازگردد.
خبرگزاري اينترفاكس نيز ضمن اعلام خبر ورود ايران به باشگاه اتمي جهان، به نقل از "دكتر احمدي‌نژاد" نوشت: ايران خواستار تسريع پيشرفت در برنامه‌هاي اتمي‌اش است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


يك نماينده بانفوذ در مجلس روسيه در واكنش به اظهارات رئيس جمهوري ايران گفت: احتمال طرح پرونده ايران در شوراي امنيت سازمان ملل و وضع تحريم عليه ايران بسيار بالاست.
"كنستانتين كوزاچف"، رئيس كميسيون امور خارجي مجلس سفلي روسيه، تاكيد كرد:دولت ايران در مقابل خواسته شوراي امنيت براي توقف برنامه‌هاي اتمي و غني‌سازي اورانيوم مقاومت به خرج داد و اين اقدام مي‌تواند به وضع تحريم عليه ايران منجر شود.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رسانه‌هاي غربي: ديگر مشخص نيست پرونده ايران چه سرانجامي خواهد يافت، ايرانيوز' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016