جمعه 15 اردیبهشت 1385

کوفي عنان، خواستار مذاكرات مستقيم اتمي آمريكا با ايران شد، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۲/۱۵‬

خبرگزاري فرانسه روز جمعه از واشنگتن گزارش داد: "كوفي عنان" دبيركل سازمان ملل گفت كه آمريكا براي كمك به رفع بحران بين‌المللي ناشي از برنامه هسته‌اي ايران، بايد وارد مذاكرات مستقيم با اين كشور شود.

به‌گفته عنان، با توجه به اينكه آمريكا در مذاكرات ايران با اروپا حضور ندارد و امكان دارد تهران در آن شركت نكند، واشنگتن نيز بايد به اين گفت وگوها بپيوندد.

ايران كه منطبق بر مقررات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و پيمان منع گسترش تسليحات اتمي به دانش بومي استفاده از چرخه توليد سوخت هسته‌اي دست يافته، بارها تاكيد كرده از تمامي حقوق اتمي خود با نظارت كارشناسان آژانس استفاده خواهد كرد.

آمريكا و گروه كشورهاي غربي بدون توجه به گزارش هزاران ساعت بازرسي آزادانه آژانس از مراكز اتمي ايران كه مويد نبود هيچ نشانه‌اي از انحراف تسليحاتي در برنامه هسته‌اي كشورمان است، به ادعاهاي تكراري خود در اين زمينه ادامه مي‌دهند.

از سوي ديگر، آمريكا و گروه كشورهاي غربي كه مدعي مشكوك بودن برنامه اتمي ايران شده‌اند با پشتيباني مالي و فني چند ساله از رژيم صهيونيستي در دستيابي به تسليحات هسته‌اي، از بررسي پرونده تل‌آويو با بيش از ‪ ۲۰۰‬كلاهك و بمب اتمي در آژانس جلوگيري مي‌كنند.

دبيركل سازمان ملل در مصاحبه با تلويزيون "پي‌بي‌اس" آمريكا در پاسخ به اين پرسش كه آيا زمان مذاكرات مستقيم واشنگتن با تهران فرا رسيده؟ گفت:
به باور من، اگر همه، اعم از نقش‌آفرينان اصلي و آنها كه در اين مذاكرات سهمي دارند، در آن حضور يابند، تهيه مجموعه‌اي كه نگراني‌هاي همه را برطرف كند، ممكن خواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

عنان خاطرنشان كرد: ايرانيان در مذاكرات قبلي با فرانسه، انگليس و آلمان، مردد بودند، زيرا به اين مساله مظنون شدند كه نمايندگان اروپا، با واشنگتن رايزني و مشورت مي‌كنند. با توجه به اين برداشت و احساس، احتمالا چيزي روي ميز مذاكره قرار نمي‌گيرد.

دبيركل سازمان ملل در پاسخ به اين پرسش كه آيا بن‌بست هسته‌اي با ايران را مي‌توان مسالمت‌آميز حل كرد، گفت: اميدوارم چنين شود. به‌گمان من، اگر در اين شرايط به خشونت متوسل شويم، با يك فاجعه واقعي روبرو خواهيم شد.

عنان گفت: بايد به برنامه هسته‌اي ايران، در مفهومي فراتر از مسايل حساس در يك منطقه آشوبزده و ناآرام نگريسته شود. اكنون، وقتي به اوضاع خاورميانه توجه مي‌كنيد، آن را خيلي متشنج و متزلزل مي‌بينيد. به اعتقاد من بايد هركاري كه مي‌توانيم، انجام دهيم.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'کوفي عنان، خواستار مذاكرات مستقيم اتمي آمريكا با ايران شد، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016