یکشنبه 31 اردیبهشت 1385

هاشمي‌رفسنجاني: حل مساله هسته‌اي نيازمند مقاومت و ديپلماسي‌فعال است، ‬صدور نفت خام زيبنده ايران نيست، ايرنا

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۲/۳۱‬

رييس مجمع‌تشخيص مصلحت نظام گفت: حل مسئله هسته‌اي نيازمند همت، مقاومت ، صبر، دانش خاص، ديپلماسي فعال و هوش سطح بالايي است .

به گزارش خبرنگارسياسي ايرنا، آيت الله هاشمي رفسنجاني كه روز يكشنبه در نخستين كنفرانس "نفت، گاز و انرژي در افق ‪ "۱۴۰۴‬در جهاد دانشگاهي دانشگاه صنعتي شريف سخن مي‌گفت، افزود: با مسائل پيچيده دنيا بايد به گونه‌اي برخورد شود كه نه تنها راهها مسدود نشود، بلكه راههاي مسدود شده نيز باز شود.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به اينكه آينده بشريت به موضوع انرژي بستگي دارد و جنگ و صلح آينده دنيا و آرامش يا اضطراب دنيا در محور انرژي مي‌چرخد تاكيد كرد: ملت ايران نبايد از انرژي هسته‌اي محروم باشد.

هاشمي رفسنجاني جمهوري اسلامي ايران را يكي مهمترين منابع تامين و توزيع انرژي عنوان كرد و گفت:انرژي اساسي‌ترين محور حركت توسعه دنيا است.

وي در ادامه با ابراز خوشحالي از برگزاري اين همايش توسط جهاد دانشگاهي،محور اين همايش يعني سند چشم انداز توسعه ‪ ۲۰‬ساله را بسيار مهم ارزيابي كرد.

هاشمي رفسنجاني جهاد دانشگاهي را ظرف خوبي براي اين حركت عنوان كرد و گفت: سابقه جهاد دانشگاهي روشن است، جهاد دانشگاهي با انقلاب فرهنگي متولد شد و در دانشگاهها خدمات باارزشي انجام داد.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام سند چشم انداز ‪ ۲۰‬ساله را ، سندي جامع كه نكات مهم مورد نياز در آن گنجانده شده‌است ارزيابي كرد و گفت: علاوه بر سند چشم انداز در سياستهاي كلي نظام نيز به موضوع انرژي بصورت ويژه توجه شده است .

هاشمي رفسنجاني در ادامه اظهارداشت: در موضوع انرژي نبايد تنها بحث نفت و گاز را مد نظر داشته باشيم بلكه بايد به همه ابعاد از جمله توليد، حفظ منابع و مصرف را مورد توجه قرار دهيم.

وي گفت: ايران از لحاظ منابع فسيلي جزو كشورهاي غني دنيااز لحاظ منابع خورشيدي و انرژي باد وضع قابل قبولي دارد كه اگر بتوانيم تكنولوژي هاي حساس تري بوجود بياوريم ، مي‌توانيم از بادهاي ضعيف استفاده بيشتري بكنيم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام تاكيد كرد: چشم محققان دنيا به انرژي گداخت ( جوش هسته‌اي) دوخته شده و ايران مي‌تواند بااستفاده از منابع آب دريا به اين انژري دست يابد.

"اكبر هاشمي رفسنجاني" باتاكيد بر لزوم تامين‌تكنولوژي امروزي براي صنعت نفت و گاز كشور، تصريح كرد: صدور نفت خام زيبنده ايران نيست، بايد آن را به محصولات گران قيمت تبديل كنيم و آنها را صادر كنيم.

به گزارش خبرنگار گروه سياسي ايرنا، آيت‌الله "اكبر هاشمي رفسنجاني" روز يكشنبه در مراسم افتتاحيه نخستين همايش نفت، گاز و انرژي در افق ‪۱۴۰۴‬ افزود: اينها دور از دسترس و آرزوهاي دراز نيست و به برنامه، تدبير مديريتي و تعامل جهاني نياز دارد.

وي درخصوص موضوع انرژي در كشور گفت: در منطقه‌اي هستيم كه منابع نفت و گاز حرف اول را مي‌زند و ايران در كانون منابع عظيم نفت و گاز است.

هاشمي رفسنجاني گفت: در بخش انرژي هسته‌اي، معادن اورانيوم در برخي نقاط كشور كشف شده و در جاهاي ديگري نيز قابل كشف است و اكنون نيازمند كشف اين ذخاير هستيم.

وي در مورد انرژي خورشيدي گفت: اگر به تكنولوژي راحت و ارزان در اين خصوص دست پيدا كنيم، با توجه به شرايط جغرافيايي كشور مي‌توانيم بسياري از نيازهاي انرژي كشور را از طريق انرژي خورشيدي تامين كنيم.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام يكي‌از كمبودهاي واقعي كشور را بهره‌برداري از انرژي‌هاي پيشرفته عنوان‌كرد و گفت: استحقاق كشور براي دانش شناخت منابع فسيلي بيش از اين است.

وي افزود: در جاهاي پرعمق درياي خزر، كشتي‌هاي حفاري ما نمي‌توانند كار كنند، در حالي كه بقيه كشورهاي حاشيه خزر از منابع نفتي اين دريا بهره‌برداري مي‌كنند.

"در جنوب كشور، منابع مشتركي با كشورهاي حاشيه خليج فارس داريم، آنها به سرعت از منابع انرژي برداشت مي‌كنند و ما اين كار را انجام نمي‌دهيم." هاشمي رفسنجاني گفت: در زمان جنگ، كشور قطر از منابع پارس جنوبي برداشت مي‌كرد، اما ما به دليل نبود امنيت نمي‌توانستيم از منابع نفتي خليج فارس بهره‌برداري كنيم.

وي با تاكيد بر اين كه به تكنولوژي‌هاي پيشرفته در صنعت نفت و گاز نيازمنديم، اظهار داشت: بهره‌گيري از مخازن نفت، در حد ‪ ۳۰‬درصد قابل قبول نيست.

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار داشت: وقتي در دوران سازندگي خواستيم وارد دريا شويم، سكوهاي نفتي منهدم و چاه‌هاي نفت پر شده بود و تكنولوژي لوله‌گذاري در زير دريا در كشور موجود نبود.

وي افزود: با تلاشي فوق‌العاده و تعاملي جهاني، توانستيم اين تكنولوژي را وارد كنيم و سكوهاي هفت هزار تني بسازيم و نصب كنيم.

هاشمي رفسنجاني بهره‌گيري از جغرافياي كشور در مساله انرژي، بخصوص انتقال انرژي را يكي از امتيازات مهمي برشمرد كه خداوند دراختيار ما قرار داده اما هيچ استفاده‌اي از آن نمي‌كنيم.

وي تصريح كرد بهترين مسير عبور لوله‌هاي نفت، از مناطق شمالي كشور به جنوب ايران است و افزود: اين كار امنيت، ثروت و قدرت را براي كشور به ارمغان مي‌آورد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهارداشت: اين جغرافياي ارزشمند نه تنها براي گاز و نفت، بلكه براي عبور خطوط فيبر نوري و هواپيماها از شمال به جنوب و از شرق به غرب امتياز و موقعيت مهمي براي كشور به شمار مي‌رود.

در حاشيه اين همايش هاشمي رفسنجاني از نمايشگاه آخرين دستاوردهاي پژوهشي جهاد دانشگاهي صنعتي شريف بازديد كرد.

ساخت تجهيزات كارخانه كمپوست، ساخت قطعات فرسايشي و پشتيباني خطوط توليد ايران خودرو، ساخت قطعات بدنه سمند، پروژه نظارت بر رديابي راديويي واگنهاي راه‌آهن كشور، نوعي حسگر نوري، سيستمهاي دانش‌حفاظت الكترومغناطيسي و دستگاههاي لايه نشاني در خلاء از جمله پروژه‌هاي اين نمايشگاه بودند.

اين مراسم با هدف بررسي افقها و جهت گيريهاي سند چشم انداز توسعه در بخش انرژي با حضور "علي منتظري" رييس جهاد دانشگاهي، دكتر "سهراب پور" رييس دانشگاه صنعتي شريف و تني چند از اساتيد دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد.

Copyright: gooya.com 2016