شنبه 6 خرداد 1385

كـروبـي: دانشگاه در ايـران با روشـنگـري هـمـزاد است، ايسنا

*براي كنار زدن پرده‌ها از چهره‌ ناموجه تحجر و وادادگي در برابر غرب، چشم اميد همه به دانشجو است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي

حجت‌الاسلام‌والمسلمين مهدي كروبي اظهار داشت: دانشگاه در ايران با روشنگري همزاد است و همواره حداقل توقع از دانشگاهيان اين بوده كه در مسووليت عظيم روشنگري وقفه و توقف ايجاد نكنند. به همين علت است كه براي كنار زدن پرده‌ها از چهره‌ ناموجه تحجر از يك سو و وادادگي فكري و اخلاقي در برابر غرب‌باوران، همگان چشم اميد به دانشگاه و دانشجو دوخته‌اند.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دبيركل حزب اعتماد ملي در پيامي كه به اردوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران صادر كرد، آورده است:

«اوراق تاريخ ياد و نام كسان و نهادهايي را به نكويي تبت كرده كه چراغ روشنگري در دست گرفته و با غلبه بر شدائد و موانع، افق سعادت را تردد مردمان نمايانده و همه علم و دانش خود را در مسيري بكار گرفته كه فرداي بهتر را براي جوامع انساني رقم زده است. آن روشنگري خالصانه و اين تلاش عالمانه را هر گاه جوهر دين پشتيبان شده انوار آن پرفروغ‌تر و كارآمدي آن گسترده‌تر گرديده است.

دانشجويان از روزي كه هويت ديني را تكيه‌گاه خود قرار داده و انجمن‌هاي اسلامي را در دانشگاهها بنيان نهادند تا امروز كه همچنان بر اين باورند كه دين كليد سعادت جوامع است نزد غريبه و آشنا اثبات كرده‌اند كه بر خلاف برخي سلايق ناصواب، دنياي امروز بيش از هر زمان ديگري محتاج دين و باورهاي ديني است. نمي‌توان تلاشها، زحمات و از خودگذشتگي‌هاي افتخارآفرين مردم ايران چه در روزهاي درد و ستم پهلوي و چه در دوران سخت جنگ تحميلي و نيز حماسه‌آفريني‌هاي سالهاي اخير به ويژه دوم خرداد 76 را به ياد آورد و نقش پرشور و فداكارانه دانشجويان شجاع و بااخلاص و انجمن‌هاي اسلامي را فراموش كرد.

دانشگاه در ايران با روشنگري همزاد است و همواره حداقل توقع از دانشگاهيان اين بوده كه در مسووليت عظيم روشنگري وقفه و توقف ايجاد نكنند. به همين علت است كه براي كنار زدن پرده‌ها از چهره‌ ناموجه تحجر از يك سو و وادادگي فكري و اخلاقي در برابر غرب‌باوران، همگان چشم اميد به دانشگاه و دانشجو دوخته‌اند و در همين مواقف است كه انجمن‌هاي اسلامي مي‌توانند نقش تاريخي خود را ايفا كنند. و اما قبل از اين بر اين باورم كه با توجه به تجارب گذشته، بر دانشجويان فرض است كه در كنار نگاه نقاد از بر عملكردهاي نهادهاي رسمي و غيررسمي در جامعه، بكوشند در فضاي داخل دانشگاه بيش از پيش مناسبات و در رابط مبتني بر اخلاف و دموكراسي را برقرار سازند. به بيان ديگر، تدبير دموكراتيك درون دانشگاه به عنوان نهاد عظيم انسان‌ساز مي‌تواند مقدمه‌اي مفيد براي ورود عملي به مسائل بيرون از دانشگاه باشد و علي‌القاعده اين امر امكان نقادي و نظارت عالمانه و كارآمد را بهتر و دقيق‌تر فراهم مي‌سازد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

بدانيد و بدانيم كه برخي در روياي خمودگي و سكوت و سكون شما به سر مي‌برند، جمعي از بي‌عملي و بي‌توجهي شما به مسائل جامعه حمايت مي‌كنند و عده‌اي نيز مايل‌اند شما تنها دروس رسمي را بخوانيد و كار دنيا را به ديگران واگذاريد و گروهي هم فقط عبادت شما را مي‌پسندند و بس؛ اما مي‌دانيد و مي‌دانيم دانشگاه و دانشجو و انجمن‌هاي اسلامي تنها به اين خاطر زنده‌اند كه علاوه بر پراختن به درس و بحث روزانه خود، در مقام وجدان بيدار جامعه و ناظران آگاه، دلسوز اجازه ندهند هيچ كژي در جامعه امكان حيات يابد و هيچ راستي صدمه ببيند.

جا دارد همين جا از تلاشها، زحمات و خدمات مؤثر انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران كه با پيمودن طريق اخلاق و اعتدال و اصلاح‌طلبي به وظايف خويش در حد مقدورات عمل كردند صميمانه سپاسگزاري كنم و براي آنان از خداوند متعادل تداوم حركت در راه امام خميني رحمت الله عليه را مسألت نمايم.»

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'كـروبـي: دانشگاه در ايـران با روشـنگـري هـمـزاد است، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016