دوشنبه 8 خرداد 1385

دستگيری پيش از ملاقات با نمايندگان مجلس، فهرست بخشی از دستگير شدگان آذری، روزآنلاين

حميد احدي

در حالی که در اجرای دستور شورای عالی امنيت ملی هيچ نوع خبر و گزارشی درباره اعتراض آذربايجانی ها در رسانه های کشور منتشر نمی شود گزارش ها حاکی است که در ادامه دستگيری های هفته گذشته که حدود دويست نفر را شامل شده است در دو روز گذشته نيز عده ای در تهران و تبريز و ديگر شهرهای سه استان شمال غربی کشور دستگير شده اند.

روز يکشنبه اجتماع محدودی از افراد فرهنگی و روزنامه نگاران آذربایجانی در ميدان بهارستان تهران برپا شد که شرکت کنندگان در آن قصد داشتند صدای خود را به گوش شرکت کنندگان در همايش صد سال قانونگذاری برسانند. اما با حضور سه مينی بوس نيروهای انتظامی و يک اتوبوس که گفته می شد متعلق به وزارت اطلاعات بوده است جمعی در حدود هشتاد نفر دستگير شدند که بنا به گزارش ها به جز چند نفری که از محل بازداشتشان خبری نيست، بقيه در محل اداره آگاهی نيروی انتظامی نگهداری می شوند.

بعضی از دستگير شدگان چنين شناسائی شده اند: حیدر شادی، یوروش ( آیت ) مهرعلی بیگلو، فرانک فرشباف ( دانشجوی دانشگاه تربیت معلم ) ، رامین صدیقی ، صدرالدین موسوی ، زهره مظلومی ، هاجر سلطانی ، محمد احمدی ، مرتضی نادری ،علی نورمحمدی ، اکبر حسین زاده ، سید رسول سمیعی نژاد، احمد مهاجری ، تئلناز نعمتی ، ثریا بخشی ، رضا بابایی ( دانشجوی دانشگاه بهشتی ) ، محمد باقر جعفری ( دانشجوی دانشگاه بهشتی )،قهرمان خدابنده ( دانشجوی دانشگاه بهشتی )،عباس بی اوغلو ، امیر مقیم،هاجر کریم نژاد ، زینال آل اوغلو.

شرح ماجرا

ماجرا از آن جا شروع شد که حدود دويست نفر دانشجوی آذری زبان تهران با نهايت آرامش در اطراف ميدان بهارستان جمع شدند و از آن جا بدون هيچ شعاری به سوی مجلس به راه افتادند اما نيروی انتظامی همه اطراف مجلس را بسته بود. نماينده دانشجویان با افسر پليس وارد گفتگو شد و به او گفت با نمايندگان مجلس قرار ملاقات داریم . افسر پليس فقط تکرار می کرد زود صحنه را ترک کنيد و گرنه هر چه اتفاق افتاد مسووليتش با شماست. دانشجويان از وی خواست سردار طلائی را خبر کند چون کسی قصد شلوغ و ناآرامی ندارد. اما در حالی که وی مشغول گفتگو با افسر پليس بود ناگهان یگان ويژه بدون هيچ اخطاری به دانشجويان حمله برد و با خشونت تمام از آن ها خواست که پراکنده شوند.

اين واکنش خشونت آمیز اعتراض ها را بيشتر کرد و دانشجویان به زبان آذری شروع به دادن شعار کردند و از جمله میگفتند مشروطه را ستارخان آورد اما در جشنش فرزندان وی اجازه شرکت ندارند. اما نيروهای ويژه اضطراری که گويا از پيش قصد قدرت نمائی داشتند مدام بر شدت حرکات خود افزودند. در اين موقعيت جمعی لباس شخصی هم به کمک آنها آمدند که برای پليس شناخته شده بودند چرا که با آنها برخوردی نمیشد.

در همين موقع سردار طلائی وارد صحنه شد و خبرنگاران پارلمانی وی را دوره کردند و از جمله از وی درباره اين شايعه پرسیدند که راه های منتهی به تهران از شهرهای تبريز و اردبيل و زنجان و اروميه بسته است. فرمانده نيروی انتظامی تهران بزرگ اين شايعه را تکذيب کرد و گفت من از حرکت معترضین به سمت تهران اطلاعی ندارم،‌ اما راههای ورودی به شهر تهران بسته نیست.

خبرنگاری از فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در مورد بازداشت دانشجویان در همان تجمع سوال کرد که پاسخی نداد.

نیروی انتظامی در حالی به معترضین اجازه تجمع در مقابل مجلس را نداد که تعدادی از نمایندگان مجلس به حراست خبر دادند که از صبح امروز منتظر معترضین هستند و به همین دلیل در مراسم دیدار با مقام معظم رهبری شرکت نکرده اند تا دانشجويان را ببینند.

مهرانگیز مروتی نماینده خلخال در خصوص عملکرد نیروی انتظامی به خبرنگاران پارلمانی گفت: ما نمی دانستیم که دانشجویان در پشت ایستگاه مترو تجمع کرده اند و نیروی انتظامی مانع از ورود آنها به خیابان مجلس شده است.

وی اظهار داشت: نیروی انتظامی با این اقدامات تنها رعب و وحشت ایجاد می کند.

اسماعیل جبارزاده و عشرت شایق نمایندگان تبریز، محمد عباسپور نماینده ارومیه و مهرانگیز مروتی نماینده خلخال از جمله نمایندگان آذری زبان بودند که داخل مجلس منتظر تجمع معترضین و سخنرانی در بین آنها بودند و همه شان از حضور معترضین در پشت مترو اظهار بی اطلاعی کردند اما عابد فتاحی نماینده ارومیه از حرکت ده هزار نفر از معترضان آذری زبان از ارومیه، اردبیل، تبریز و زنجان به سمت تهران برای تجمع در مقابل مجلس خبرداده بود. دانشجويان به خبرنگاران گفتند شما که جرات نوشتن ندارید اما بدانید که وقتی در تهران این طوری است در شهرهای دور چه رفتاری با مردم میشود. مگر مردم گوسفندند آخر.

دستگيری ها در محل

از سوی ديگر صبح روز شنبه نيز سه نفر از روزنامه نگاران اردبیل به نامهای وحید درگاهی (سردبیر آوای اردبیل) و علی نظری (سردبیر هفته نامه آراز ) و رضا کاظمی (نويسنده و عضو هيات تحريريه هفته نامه هاي يارپاق، آراز و ياشماق ) دستگیر شده اند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

نزديک نيمه شب شنبه حسن دمیرچی (از اساتید موسیقی آذربایجان) بهمراه پسرش بابک در خانه خود مورد حمله ماموران اطلاعاتی قرار گرفت و به مکانی نامعلوم منتقل گردید، به گفته شاهدان عينی مقدار زيادی کتاب و سی دی نيز از خانه وی برده شده . خانواده دميرچی توجه داده اند که وی از عارضه قلبی رنج می برد و وضعیت جسمانی اش بسیار وخیم است. همچنین در روزهای اخیر محمد نجفی، ُ محمد علیپور، چنگیز بخت آور، دکتر احمد رضایی [مشهور به دکتر حیدر اوغلو]-حسن ارک، جاوید میرزاپور و حسین احمدیان نیز در تبریز بازداشت شده اند

پس از دستگیری چنگیز بخت آور که از فعالان تشکل های کارگری تبریزست، دو پسر او، ظاهرا به اتهام اطلاع رسانی راجع به دستگيری پدر دستگير شدند. صبح يکشنبه به سیامک و امیر بخت آور اطلاع داده شد که به اداره حفاظت و اطلاعات نیروی انتظامی مراجعه می کنند، و پس از مراجعه ديگر خبری از آنان نیست.

هنوز اطلاعی از مشخصات دستگيرشدگان در مراغه، خوی، مشکين شهر، آستارا، به دست نيامده اما يک گزارش اينترنتی حکايت از آن دارد که جمعه پنجم خرداد ماموران اطلاعاتی مراغه علاوه بر یاشار حکاک پور مراغی برخی دیگر از شهروندان و فعالین این شهر را دستگیر کرده اند. اکنون داود عظیم زاده-حامد یگانه پور-مجید پژوه فام و علیرضا حقی در بازداشت اداره اطلاعات این شهر هستند.

کمیته دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان، احتمال داده است که دستگيرشدگان در چند شهر زير فشارهائی قرار دارند که به داشتن ارتباط با بيگانگان اعتراف کنند. کميته دفاع از زندانيان سياسی آذربايجان با دعوت مردم به آرامش ، خواستار هشیاری مجامع حقوق بشر و رسانه ها نسبت به وضعیت زندانیان و حوادث اخير آذربايجان شده است.

Copyright: gooya.com 2016