شنبه 26 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مشايی: سخنان مطهری را معاونت حقوقی رياست‌جمهوری بايد پی‌گيری کند، ايسنا

* قطع رابطه با انگليس هنوز مطرح نشده است
* نسبت‌دادن ترور اخير به حاميان تروريست‌ها منطقی است


رييس دفتر رييس‌جمهور در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخير علی مطهری در مورد رييس‌جمهور گفت: اين مساله را بايد معاونت حقوقی پی‌گيری کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، اسفنديار رحيم‌مشايی که صبح شنبه در حاشيه‌ نشست « ثبت ملی چادر و حجاب اقوام ايرانی» در جمع خبرنگاران سخن می‌ِگفت، در پاسخ به پرسشی درباره آنچه اظهارات علی مطهری درباره يکی از سران فتنه‌ خواندن احمدی‌نژاد، عنوان شد، و اين که آيا رياست‌جمهوری قصد دارد از مطهری به اين دليل شکايت کند افزود: اين مساله را بايد معاونت حقوقی پی‌گيری کند.

وی در پاسخ به اين پرسش که آيا معاونت حقوقی اين اقدام را انجام خواهد داد يا نه؟ نيز اظهار کرد: حتما تمام اين موارد را پيگيری می‌کنيم؛ البته شکايت زياد شده ولی ما جوابی از اين شکايت‌ها نگرفته‌ايم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رييس دفتر رييس‌جمهور، ادامه داد: من چه چيزی بگويم! واقعا اين سخنان جای تاسف دارد! بايد تاسف خورد که چنين حرف‌هايی زده می‌شود و من متاسفم؛ اين قدر اين نوع صحبت‌ها و کارها سخيف و دور از انتظار است که نقد و بحث در مورد آن‌ها حتی موضوعيت ندارد.

مشايی در پاسخ به اين پرسش که منظور از اين سخنان چيست و چرا برخی افراد اين گونه سخن می‌گويند و آيا آنها با اين سخنان به دنبال اين نيستند که بر عملکرد سران فتنه سرپوش بگذارند؟ خطاب به خبرنگار پرسش‌کننده گفت: شما خودتان بهتر از من می‌فهميد؛ اين سوالی که شما می‌گوييد سوال نيست، جواب است. مردم هم بيشتر از همه می‌فهمند. قضاوت مردم تعيين‌کننده است و هر کسی هر حرفی می‌زند مسوول آن است و اگر امروز به همه‌ی حرف‌ها رسيدگی نشود زمان به همه‌ی حرف‌ها رسيدگی خواهد کرد.

وی همچنين در پاسخ به پرسشی درباره طرح مساله تقليل يا قطع روابط با انگلستان در مجلس و نظر دولت در اين ارتباط گفت: سابقه‌ انگليس در ايران بسيار خراب است و نوع عملکردی که انگليس در طول تاريخ سياسی داشته آن را يک کشور بدنام کرده است. دخالت دولت انگليس در مسائل انتخابات و بعد از آن هم بر کسی پوشيده نيست؛ بنابراين بسيار طبيعی است که در کشور ما هميشه بحث‌هايی در اين ارتباط مثلا در مورد اصل رابطه با انگليس، سطح روابط و ابعاد روابط سياسی و اجتماعی و فرهنگی و اين که چه نيازی به اين رابطه وجود دارد، مطرح باشد.

مشايی افزود: اين که در مجلس يا بيرون از آن و محافل، نزد نخبگان اين مباحث مطرح شود، بسيار طبيعی است و اين گونه مواضع عليه دولت انگليس به خاطر عملکردی که داشته منطقی است.

وی ادامه داد: بايد به جامعه ايرانی حق بدهيم که نسبت به سياست‌های انگليس معترض و منتقد باشد.

رييس دفتر رييس‌جمهور، هم‌چنين گفت: اما دولت وقتی می‌خواهد تصميمی بگيرد آن را بر اساس منافع ملی می‌گيرد؛ چون قطع رابطه با يک کشور اساسا فقط به آن کشور محدود نمی‌شود و آثار و تبعاتی دارد؛ لذا دستگاه ديپلماسی و وزارت امور خارجه مجموعه بحث‌های کارشناسی را به عنوان پيشنهاد برای تصميم‌گيری در مسائل سياسی ارائه می‌کند و اکنون چنين بحثی از سوی وزارت خارجه ارائه نشده است، طبعا اگر دستگاه ديپلماسی ما به چنين نظری برسد، آن را به دولت پيشنهاد می‌کند تا در دولت نيز در مورد آن بحث و گفت‌وگو شود و در دستور کار دولت قرار بگيرد يا آقای رييس‌جمهور در مورد آن نظر بدهند.

وی ادامه داد: مساله‌ای که شما گفتيد در حال حاضر بحثی است که در محافل مختلف در کشور مطرح است ولی چيزی به دولت ارائه نشده است.

مشايی گفت: به هر حال می‌خواهم بگويم اگر روزی به قطع رابطه با انگليس روی بياوريم، همه دنيا بايد بدانند اين مساله کاملا و صددرصد تقصير دولت انگليس است.

مشايی هم‌چنين در پاسخ به اين سوال که آيا با توجه به صحبت‌های شما می‌توان اين نتيجه را گرفت که چنين بحثی اکنون در دستگاه ديپلماسی و وزارت خارجه مطرح نيست؟ گفت: دستگاه ديپلماسی کشور هميشه موضوعات را مورد بحث و مطالعه‌ دقيق قرار می‌دهد و در طول ماه‌های گذشته نيز اين امر را بررسی کرده اما هنوز چنين پيشنهادی مطرح نشده است که در دولت بخواهد اين موضوع مورد بحث قرار بگيرد. ما در مجموعه بحث‌ها و بررسی‌های کارشناسی‌مان در هنگام تصميم‌گيری منافع کشور و تبعات بين‌المللی را مد نظر قرار می‌دهيم.

‌به گزارش ايسنا مشايی در ادامه در پاسخ به اين پرسش که جمهوری اسلامی ايران در پی ترور دانشمند ايرانی اين موضوع را متوجه صهيونيست‌ها و آمريکا دانست و آنها را عامل اين ترور اعلام کرد، در صورتی که دولت آمريکا اين امر را تکذيب کرد، آيا ايران مدارکی دارد که اين موضوع را متوجه آنها کند؟ گفت: من از اين مساله تعجب می‌کنم که اگر دولت آمريکا اعلام می‌کند ما در اين ترور دخالتی نداشته‌ايم ما نيز قطعا بايد اين موضوع را بپذيريم؛ البته اين که آنها اعلام می‌کنند ما نبوده‌ايم هم خودش دارای ارزش است؛ ولی شما می‌دانيد ملت ايران نسبت به انگليس، آمريکا و رژيم صهيونيستی حساسيت دارد؛ چرا که در طول سال‌های گذشته آنها همواره با ايران دشمنی و خصومت داشته‌اند و ما دلايل مختلف داريم که جريان صهيونيسم جهانی که مورد حمايت دولت آمريکا و برخی کشورهای اروپايی است، هميشه‌ای پشتوانه‌ای برای اقدامات خرابکارانه و تروريستی است.

وی ادامه داد: در طول سالهای گذشته انفجارها و بمب‌گذاری‌های فراوانی در کشور داشته‌ايم که وقتی ريشه‌ آن‌ها را بررسی کرده‌ايم به عواملی رسيده‌ايم که مستقيما، مثلا از سوی صدام و حزب بعث مامور يا گروهک‌هايی بوده‌اند که تحت پشتيبانی و حمايت اين کشورها هستند. اگر واقعا آن‌ها ادعای حقوق بشر دارند و اهل اين کارها نيستند، چرا از اين گروهک‌ها حمايت می‌کنند.

رييس دفتر رييس‌جمهور گفت: معلوم است اگر آنها بخواهند دست به يک ترور بزنند، يک آمريکايی را نمی‌فرستند مستقيم در تهران يا جای ديگر اين کار را انجام دهد، بلکه معمولا سعی می‌کنند از عوامل مزدورشان در اين ارتباط استفاده کنند و ما در تهران مثلا نبايد دنبال يک تبعه‌ انگليسی يا آمريکايی بگرديم؛ برای اين اتفاقات آنها از اين عوامل خود استفاده می‌کنند؛ عواملی که بارها جنايت‌های فراوانی انجام داده‌اند و رسما اين مساله و اين جنايت‌ها را پذيرفته‌اند و منتشر کرده‌اند که اين کارها را آنها انجام داده‌اند. در خيلی از اين کشورها اين عوامل آزاد هستند و آن‌ها نيز از اين عوامل حمايت می‌کنند؛ چون از گروه‌های تروريستی حمايت می‌کنند، مسوول عواقب حضور و فعاليت‌های آن‌ها نيز هستند و طبيعی است که دولت و ملت ما اين اقدامات را به آنها نسبت دهد و اين يک نسبت منطقی است.

مشايی ادامه داد: اگر می‌گويند ما نبوده‌ايم و در اين اقدامات دخالتی نداريم، پس، از ضدانقلاب و گروه‌های مسلح تروريستی و کسانی که سوابق اقدامات تروريستی دارند، حمايت نکنند؛ ولی متاسفانه می‌بينيم آن‌ها از اين عوامل حمايت می‌کنند.

وی گفت: قضاوت مردم ما درباره آن‌ها بسيار مهم است و اين چيزی است که آنها بايد نسبت به آن توجه و مراقبت بيشتری داشته باشند.

رييس دفتر رييس‌جمهور، در بخش ديگری از اين گفت‌وگو به سفر رييس‌جمهور به استان خوزستان اشاره کرد و گفت: اين سومين سفر هيات دولت و رييس‌جمهور به استان خوزستان بود و در اين سفر اعتبارات خوبی برای اين استان در نظر گرفته شد.

مشايی با اشاره به اهميت استان خوزستان اظهار کرد: سفرهای دور سوم برای افزايش تحرک و آبادانی بيشتر انجام می‌شود و در اين ارتباط نيز تصميمات خوبی گرفته شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016