یکشنبه 18 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

منوچهر متکی پس از ديدار با آمانو: اراده سياسی لازم برای تبادل سوخت وجود دارد، عناصر و عوامل تبادل سوخت در دست بررسی است، ايسنا

منوچهر متکی گفت: اراده سياسی لازم برای تبادل سوخت و رسيدن به تفاهم در اين زمينه وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) منوچهر متکی، وزير امور خارجه کشورمان در حاشيه کنفرانس امنيتی مونيخ پس از ديدار با يوکيا آمانو، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی با بيان اينکه شخصا شرايط را برای رسيدن به يک توافق جامع مثبت ارزيابی می‌کند، گفت: عناصر اين تبادل و عوامل آن در دست بررسی است.

رييس دستگاه ديپلماسی کشورمان با عنوان اينکه محور اين تبادل آژانس خواهد بود، ادامه داد: بعد از آنکه توافق به عمل آمد، می‌توانيم عمليات تبادل را شروع کنيم. توليد سوخت۲۰درصد زمان‌بر است و بايد درباره اين فاصله زمانی به يک تفاهم دست پيدا کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تاکيد کرد: در تهران يک صدا وجود دارد و آن اين است که موضوع تبادل سوخت پذيرفته شده است. ولی ترديدها و شبهاتی وجود دارند که بايد آنها را رفع کرد.

متکی با اشاره به ملاقاتی که با مديرکل آژانس بين المللی انرژی اتمی داشته است و با خوب ارزيابی کردن آن يادآور شد: در اين نشست در زمينه‌های مختلف و موضوعات همکاری ايران با آژانس گفت‌وگو شد. همچنين ديدگاه‌های ايران درباره پيشنهادی که بر روی ميز است تشريح و تبادل نظرهايی صورت گرفت.

وزير امورخارجه کشورمان به سابقه ساخت راکتور تحقيقاتی تهران اشاره کرد و گفت: اين راکتور قبل از انقلاب ساخته شده و سوخت آن توسط آمريکا تامين می‌شد، اين راکتور در توليد نيازهای دارويی کشور کاربرد دارد و در يک سال آينده به سوخت جديد نيازمند است.

وی افزود:‌ ما سه گزينه توليد، خريد و تبادل سوخت را برای تامين سوخت مورد نياز آن در پيش روی داريم.

وی گزينه سوم را راهی برای طرف‌های ديگر جهت برون رفت از شرايط موجود دانست و درباره ميزان تبادل اورانيوم گفت: اين اقدام براساس نيازها و گفت‌وگوهای طرفين تعيين می‌شود.

متکی افزود: دنيای امروز به انديشه و اعتمادسازی جديد نياز دارد، ما در منطقه بحرانی زندگی می‌کنيم که برخی از اين بحران‌ها در حال نهادينه شدن هستند. جهان نيازمند هم‌انديشی برای بازگرداندن ثبات و آرامش است.

وزير امور خارجه ايران با اشاره به اينکه کشورها بايد از حق و حقوق خود استفاده کنند، يادآور شد: ايجاد امکانات و تعادل بين حق و تکليف تضمينی برای حضور کشورها در سازمان‌های بين المللی است. نمی‌توان کشوری را به انجام تکليفی وادار کرد بدون آنکه حقوق او را محترم شمرد.

وی افزود: ما با سخنان رييس جمهور آمريکا مبنی بر خلع سلاح اتمی بدون تبعيض موافقيم. شعار ما انرژی برای همه، سلاح هسته‌يی برای هيچ کس است و با اين نگاه فعاليت‌های هسته‌يی خود را آغاز کرده‌ايم.

متکی اظهار کرد: آژانس بين المللی انرژی اتمی بر فعاليت‌های ما نظارت دارد و در هزاران صفحه گزارش‌ها و بازرسی‌های خود جمله‌ای که ديده می‌شود "هيچ نشانه‌ای از انحراف در برنامه ايران به چشم نمی خورد" است.

رييس دستگاه ديپلماسی کشورمان ادامه داد: اين درحالی است که برخی‌ها که شايد نيتی داشته باشند، تنبيه می‌شوند و کسان ديگری با داشتن سلاح‌های هسته‌يی بازخواست نمی‌شوند.

وی درباره تهديدات رژيم صهيونيستی عليه سوريه يادآور شد: اين حرف‌ها را جدی نمی‌گيريم و طبيعت اين رژيم بر سلطه اشغال و تهديد استوار است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016