دوشنبه 26 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نه‌صدهزار نفر از کارگران صنعت برق در آستانه بی‌کاری قرار دارند، هرانا

محمد پارسا رئيس هيات مديره سنديکای صنعت برق گفت به دليل بدهی دولت ۹۰۰ هزار کارگر در آستانه بی کاری قرار دارند.

خبرگزاری هرانا - حجم مطالبات اعضای سنديکای صنعت برق از دولت به رقم نگران کننده ۵ ميليارد دلار رسيده است.
رئيس هيات مديره سنديکای صنعت برق، سنديکای توليد کنندگان صنعت برق ضمن اعلام مطلب فوق در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا افزود: مشکلات بی‌شمار واحدهای توليد کننده تجهيزات برقی را تهديد می کند. درحال حاضر بسياری از توليدکنندگان يا تعطيل هستند و يا با بخش اندکی از ظرفيت توليدشان کار می‌کنند.
محمد پارسا گفت: متاسفانه رقم بدهی‌های دولت به ما آنقدر سنگين شده که در صورت عدم چاره جويی واحدهای توليد کننده مجبور به تعطيلی خواهند بود و بيش از نهصد هزار نيروی کار که مستقيم و غير مستقيم در اين صنعت مشغول به کار هستند، در معرض بيکاری قرار دارند.
او در توضيح اين مطلب افزود: چون دولت طلب‌های ما را به موقع نداده ما نتوانسته‌ايم وام‌هايمان را تسويه کنيم و بدهی‌مان به سيستم بانکی بسيار سنگين شده است. از اين رو ما از سوی بانک‌ها تحت فشار شديد هستيم و بين خود اعضا نيز دعوای حقوقی در جريان است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او سرآغاز مشکل را از زمان تثبيت قيمت‌ها دانست که مجلس وقت تصميم به تثبيت قيمت برق گرفت و گفت: از آن موقع وزارت نيرو نتوانست بدهی‌های خود را بپردازد و صنعت برق آهسته آهسته درگير بحران شده و سير قهقرايی آن آغاز شد.
او گفت: به هر حال وقتی تعادل در وزارت نيرو بر هم می خورد طبيعی است که مجموعه‌ای که در حال کار با اين وزارتخانه هستند نيز دستخوش تغيير می‌شوند.
او ادامه داد: بدهی وزارت نيرو به ما حدود ۵ هزار ميليارد تومان است که ۴۰ درصد از اين مبلغ را شرکت مپنا به ما بدهکار است.
او در پاسخ به اين سئوال که سيستم بانکی چقدر از شما طلبکار است، گفت: رقم مطالبات بانک‌ها از ما بيش از ۵ هزار ميليارد تومان است. با برخی از بانک‌ها در حال مذاکره هستيم تا مگر بدهی ما را استمهال کنند. بالاخره برخی بانک‌ها برای وصول مطالباتشان دست به اقدامات حقوقی و قضايی زده‌اند. ما ديگر زورمان نمی‌رسد خودمان را سر پا نگه داريم. در حالت اضطرار هستيم و خيلی از مديران ما فراری شده‌اند. باور کنيد برخی از مديران ما به خاطر چک برگشتی به خانه‌هايشان نمی‌روند و مثل قاچاقچی‌ها با من در اتومبيل قرار می‌گذارند تا مسائلشان را بگويند.
او گفت: خريدار ۹۹ درصد از توليدات ما دولت است. وزارت نفت و نيرو عمده‌ترين مشتريان ما هستند اما وقتی کالا را می‌خرند و پول نمی‌دهند تعادل ما بر هم می‌خورد. اين بحران سبب شده بازار صادراتی ما نيز در معرض خطر قرار گيرد. ما با بحران‌های کارگری مواجه شده‌ايم. هر چند سعی کرده‌ايم خطوط توليد را کامل تعطيل نکنيم اما در برخی واحدها با اعتراضات کارگران مواجه‌ايم. مثلا در شرکت آونگان که به طور کامل تعطيل شد، برنامه‌ای برای صادرات به پاکستان طرح‌ريزی شده بود اما اين شرکت هر روز شاهد تظاهرات کارگری است و به طور کامل تعطيل شده است. کارگرانی که حقوق هم نگرفته اند دست روی مواد اوليه موجود در اين شرکت گذاشته‌اند و نمی‌گذارند آن را خارج کنيم در نتيجه ما با مشکلاتی مواجه‌ايم.
پارسا تاکيد کرد: تداوم اين روند بدون ترديد صادرات ما را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد. صنعت برق حدود ۵/۱ تا ۲ ميليارد دلار قرارداد صادراتی دارد اما اگر وضعيت به همين منوال ادامه يابد نمی‌توانيم از پس تعهداتمان برآييم و بازارهای خارجی را نيز از دست می‌دهيم. اين در حالی است که صنعت برق بيشترين سهم صادرات خدمات فنی و مهندسی را داراست.
او با شاره به اين که کارخانه‌ها در حال حاضر با سی درصد ظرفيت خود کار می‌کنند، گفت: چينی‌ها و هندی‌ها در حال در دست گرفتن بازارهای ما هستند و پايين بودن نرخ ارز از يک سو صادرات ما را با مشکل مواجه کرده و از سوی ديگر پايين بودن تعرفه‌ها به بازارهای داخلی ضربه می‌زند و سبب شده تجهيزات چينی بازار داخلی را در دست بگيرند.
او پيش‌بينی کرد اگر مشکل بزودی حل نشود بحران خاموشی از راه برسد و گفت: ما خواستار آن هستيم که برای پرداخت حقوق کارگران بخشی از مطالباتمان را از دولت بگيريم. در ضمن سئوال ما اين است که وقتی بانک‌ها از ما به خاطر تاخير بهره می‌گيرند چرا مطالبات ما از دولت مشمول بهره ديرکرد نمی‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016