سه شنبه 27 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

واکنش متکی به اظهارات کلينتون: آمريکا اسير نوعی ديکتاتوری نظامی است، مهر

وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران در واکنش به اظهارات کلينتون درباره ايران گفت که آمريکا با ناديده انگاشتن واقعيتهای منطقه، خود اسير نوعی ديکتاتوری نظامی و ترويج و تطبيق رويکردهای نظامی‌گرايانه سابق و دامن‌زدن به تشنج و بی‌ثباتی در منطقه می‌باشد.
به گزارش خبرگزاری مهر، منوچهر متکی وزير امورخارجه جمهوری اسلامی ايران در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اينکه موضع جمهوری اسلامی ايران در قبال اظهارات کلينتون که جمهوری اسلامی ايران را به ديکتاتوری نظامی تشبيه کرده است چيست، گفت: ما از اينکه وزير امور خارجه آمريکا دچار يک شخصيت مجازی و غيرواقعی شده و سعی می‌کند حقايق مواضع خود و دولت آمريکا را با يک سری واژه‌ها و الفاظ تصنعی پنهان کند و افکار عمومی منطقه را به سمت موضوعات غيرواقعی و نادرست سوق دهد متاسفيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متکی افزود: اينگونه شيوه‌ها را يک فريبکاری نوين قلمداد می‌کنيم، هرچند ماهيت آن کاملاً برای نخبگان، مردم آگاه و مقامات متعهد منطقه واضح و بی‌اثر است.

وزير امورخارجه ايران با تشريح حقيقت مواضع دولتمردان آمريکا و طرح سئوالات منطقی در خصوص ديکتاتوری‌های نظامی آمريکا در منطقه اظهار داشت: آيا کشتن يک ميليون نفر در عراق که بيشتر آنان را مردم بی‌گناه از جمله سالمندان و کودکان تشکيل می‌دادند، ديکتاتوری نظامی است يا تعامل سازنده با مردم عراق از طريق پذيرايی ده‌ها هزار مهاجر عراقی و يا حمايت از دولت اين کشور برای استقرار امنيت و حاکميت مبتنی بر اراده خويش؟ آيا حمله به مراسم عروسی و مردم بی‌گناه در افغانستان که خانه‌های آنها به طور ناگهانی تخريب می‌شود مصداق واقعی ديکتاتوری نظامی بوده يا پذيرايی از ۳ ميليون مردم افغانستان و تحمل آثار و عوارض ناشی از اين پذيرايی‌ها ديکتاتوری نظامی می‌باشد؟

متکی با اشاره به ناکامی‌های متوالی راهبرد دولت آمريکا در لبنان، غزه و افغانستان که بخشی از آثار آن در انتخابات اخير ايالتی سنا نمودار شد، اظهار داشت: متاسفانه راهبردهای ناموفق دولتمردان اين کشور در تعامل با مسائل لبنان، غزه، افغانستان، بحران اقتصادی داخلی آمريکا و ناکارآمدی سياست‌های فعلی، مقامات آمريکا را بر آن داشته تا با بحران آفرينی خارجی برای ديگر کشورهای دموکراتيک و مستقل در غالب جنگ نرم، چهره ديگر سياستهای فريبکارانه خويش را به نمايش گذارده و در اين ميان با مداخله نابجا و صرف هزينه‌های آشکار مالی و دخالتهای فاحش در امور داخلی، پيشرفتهای علمی و تکنولوژيک و استقلال اين کشورها را مورد هدف قرار می‌دهند.

متکی اضافه کرد: مردم بزرگ ايران با حضور ميليونی در ۲۲ بهمن اراده خود را در حمايت از اصول بنيادين انقلاب اسلامی ايران که در واقع استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ايران بوده را به جهانيان اثبات کردند و در حقيقت با اين نمايش، اراده و حضور گسترده سياستهای ديکتاتورهای نظامی در عرصه بين‌الملل را که در صدد بودند با شعارها و لفاظيهای ظاهر فريب همان سياستهای خودکامه دولتهای سابق آمريکا را با رنگ و لعابی جديد تزئين کنند را رونمايی ساختند.

وزير امورخارجه ايران در ادامه با تبيين طرح‌های شکست خورده آمريکا در خاورميانه افزود: پروژه‌های رنگارنگ صلح آمريکا در غالب طرح‌های مادريد، اسلو و آخرين آن آناپوليس و طرح ميچل همگی فاقد جوهر و معنای حقيقی برای دردها و درمانهای ناشی از ظلم و اشغالگری و رويکردهای رژيم صهيونيستی بوده است و نشانگر اين واقعيت است که آمريکا برای چاره انديشی نسبت به مسائل خاورميانه دچار رويکرد غلط و دور باطل در استمرار رويه‌های اشتباه خود می‌باشد و عملا با ناديده انگاشتن واقعيتهای منطقه، خود اسير نوعی ديکتاتوری نظامی و ترويج و تطبيق رويکردهای نظامی گرايانه سابق و دامن زدن به تشنج و بی‌ثباتی در منطقه می‌باشند.

متکی با تشريح راهکارهای منطقی گفت: ما توصيه می‌کنيم خانم کلينتون و دولتمردان آمريکا به حق و حقيقت‌بينی روی آورده و چشمان خود را روی واقعيتهای منطقه برای يکبار نيز شده بگشايند و زمام اراده و سرنوشت ملتها و کشورهای منطقه را به خودشان واگذار کنند.

وی در پايان گفت: آمريکاييها می‌بايست حقوق کشورهای منطقه را برای توسعه، رفاه و برخورداری از نوآوريهای جديد به منظور زندگی بهتر و هم زيستی مسالمت آميز بدون بغض و عداوت به رسميت بشناسند، ضمن اينکه ما بر اين باوريم که کشورهای منطقه نيز هرگز فريب سياستهای نخ نمای آمريکا را نخواهند خورد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016