سه شنبه 22 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد خاتمی: احمدی‌نژاد از ورود به مسائل چالش‌زا در حوزه‌ دينی خودداری کند، ايسنا

يک عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه‌ قم از رييس‌جمهور که مديريت کلان کشور را بر عهده دارد تقاضا ‌کرد از ورود به مسائل چالش‌زا در حوزه‌ دينی خودداری کند.

آيت‌الله سيداحمد خاتمی در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) با اشاره به اين‌که «مواضع خود را به صورت شفاف در ارتباط با دولت محترم عرض می‌کنم» اظهار کرد: اينجانب تقويت دولت را يک ضرورت می‌دانم و اين آموزه‌ای است که ما از امام(ره) و رهبری ياد گرفته‌ايم. اين دو رهبر بزرگوار به تقويت همه دولت‌ها پس از انقلاب پرداخته‌اند و دليل آن نيز روشن است؛ چراکه بار سنگين اداره‌ کشور بر عهده‌ دولت است و انجام اين مسووليت بدون تقويت دولت امکان‌پذير نيست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: از طرف ديگر عرض می‌کنم که تمام آرزوی جريان فتنه نيز اين است که دولت ناکام بماند؛ بنابراين بر همگان لازم است که از تقويت دولت دريغ نکنند. ليکن سخن اين است که تقويت دولت به چه چيزی است؟ بر اين باورم که تقويت دولت بر دو پايه است؛ يک حمايت ناصحانه و تجليل و تکريم از خدمات ارزشمندی که انجام شده و دوم نقد سازنده.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: بنده در اولين خطبه‌ای که ايراد کردم ارزش‌های دولت نهم از جمله ارزش سخت‌کوشی، عدالت‌محوری و ... آن را ستودم وليکن نقد سازنده را نيز از ابعاد تقويت دولت می‌دانم. دولت محترم خود درخواست انتقاد سازنده دارد و من معتقدم دولت محترم نقد اين طلبه ناچيز را به عنوان نقد سازنده تلقی می‌کند.

وی با يادآوری اين‌که «دکتر احمدی‌نژاد در همايش مسوولان نهاد رهبری در دانشگاه‌ها فرموده‌اند زمانی کراوات زدن را عده‌ای مسخره می‌کردند، درحالی که هيچ‌يک از مراجع فتوايی بر اشکال شرعی کراوات نداده‌اند» خاطرنشان کرد: من به ايشان عرض می‌کنم؛ بسياری از بزرگان و مراجع تقليد هستند که تاکيد بر اجتناب از کراوات زدن کرده‌اند، از جمله مقام معظم رهبری که فتوای ايشان در مجله نصيحت شماره ۱۵۴ آمده است که فرموده‌اند زدن کراوات و بستن پاپيون چون تقليد از فرهنگ مهاجم غيرمسلمين است، جايز نيست. حضرت آيت‌الله العظمی صافی گلپايگانی نيز فرموده‌اند که کراوات يا پاپيون شعار کفار است و مسلمين نبايد از آن استفاده کنند. آيت‌الله العظمی مکارم شيرازی نيز فرموده‌اند با توجه به اين‌که کراوات و پاپيون زدن در ايران ترويج فرهنگ بيگانه محسوب می‌شود استفاده از آن اشکال شرعی دارد و مراجعی چون آيت‌الله العظمی گلپايگانی، آيت‌الله العظمی بهجت و آيت‌الله العظمی تبريزی نيز در اين ارتباط اشکال شرعی وارد کرده‌اند. آقای احمدی‌نژاد در بخش ديگری از صحبت‌های خود فرموده‌اند « در اوايل انقلاب اگر استادی ريش خود را می‌تراشيد استادهای مذهبی از او فاصله می‌گرفتند، در حالی که برخی از مراجع تراشيدن ريش را فاقد اشکال می‌دانستند». اين در حالی است که اکثريت مراجع تراشيدن ريش را حرام می‌دانند. مقام معظم رهبری می‌گويند تراشيدن ريش حرام است. آيت‌الله العظمی بهجت تراشيدن ريش را جايز نمی‌دانند. آيت‌الله العظمی صافی گلپايگانی، تراشيدن ريش و ماشين کردن آن را اگر مثل تراشيدن باشد حرام عنوان کرده‌اند و همين فتوا را به تعبير احتياط، آيت‌الله العظمی مکارم شيرازی، آيت‌الله العظمی سيستانی و آيت‌الله العظمی تبريزی دارند .البته ممکن است برخی از مدعيان مرجعيت که جنای آقای احمدی نژادآن‌ها را قبول ندارد و آن‌ها نيز وی را قبول ندارند، چنين ديدگاهی که آقای احمدی‌نژاد گفتند داشته باشند، ولی اکثريت مراجع نظر ديگری دارند. يا برخی از مواضعی که اخيرا در رابطه با حجاب بيان شده است.

وی افزود: بنده به عنوان دلسوز نظام اسلامی و دلسوز دولت محترم عرض می‌کنم اظهارنظر در حوزه‌ مسائل دينی کار تخصصی است و می‌توان نظرات مراجع را در ارتباط با کراوات و تراشيدن ريش در کتاب مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد در جلد اول صفحات ۷۳، ۷۴، ۷۵ و ۷۶ و جلد دوم اين کتاب در صفحه‌ی ۸۵ مشاهده کرد.

خاتمی ادامه داد: بنده از جناب آقای احمدی‌نژاد نيز که مديريت کلان کشور را بر عهده دارند تقاضا می‌کنم که از ورود به مسائل چالش‌زا در حوزه‌ دينی خودداری کنند؛ زيرا ورود به اين مسائل به تضعيف دولت می‌انجامد و ايراد و اعتراض از يک مساله‌ شرعی به کل دولت سرايت داده می‌شود. بنده به عنوان يک دلسوز عرض می‌کنم که ورود به اين مسائل برای رييس‌جمهور محترم که ايمان به سخت‌کوشی و دلسوزی ايشان دارم به مصلحت نيست.

وی گفت: معتقدم تقويت و تکريم دولت همراه با نقد سازنده يک ضرورت است.

وی هم‌چنين خاطرنشان کرد: من در مورد خوانندگان لس‌آنجلسی در نماز جمعهی اخير تهران تذکری دادم. البته در آن‌جا نگفتم که خوانندگان لس‌آنجلسی وارد کشور شده‌اند ولی هشدار دادم کسانی با سياست تساهل و تسامح اين‌ها را به کشور دعوت نکنند؛ چراکه خوانندگان طاغوتی شريک جرم جنايات رژيم پهلوی بودند و جنايت‌های اين رژيم را همه می‌دانند، وليکن سخن من يک هشدار بود که هم‌چنان بر اين هشدار هستم .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016