چهارشنبه 7 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس قوه قضاييه : حرف خلاف و دروغ در حال شيوع در جامعه است، ايلنا

مفاسد بزرگی را در کشور کشف کرده ايم .متاسفانه در اين راه کسانی که از آنها توقع نداشتيم نيز مقاومت می کردند.به مصلحت نيست نام آنها را ببرم ، اما کسانی که شعار عدالت می دهند نيز مقاومت می کنند.


ايلنا: آيت‌الله صادق آملی لاريجانی در بيست‌ويکمين گردهمايی ائمه جمعه سراسر کشور تحت عنوان نماز جمعه فرصت‌ها و تهديدها، به تبيين وضعيت کنونی دستگاه قضايی و چالش‌های عمده پيش‌روی آن پرداخت و با اشاره به بحث اطاله دادرسی به عنوان شکايت عمومی مردم از مسئولين اظهار داشت: بخشی از اظهارنظرها در خصوص اطاله دادرسی از جمله اينکه هر پرونده پنج تا ده سال در دستگاه قضايی گردش می‌کند، صحيح نيست. زيرا امروز با راه‌اندازی سيستم مديريت پرونده قضايی موسوم به CMS در سراسر کشور آمارهای تقريبا دقيق نشان می‌دهد که به استثنای درصد پايينی از پرونده‌ها ساير دعاوی چه در زمينه کيفری و چه در زمينه حقوقی با مدت زمان ميانگين سه الی پنج ماه به صدور حکم منتهی می‌شود.
به گزارش خبرنگار ايلنا ، وی اظهار داشت: در عين حال دو سبب مهم برای اطاله دادرسی وجود دارد که يکی اعمال ماده ۱۸ و ديگری کمبود شديد نيرو در دستگاه قضايی است. در خصوص سبب اول با اين منطق که قانون، اعاده دادرسی و اعمال ماده ۱۸ مبنی بر شکايت احکام قطعی را برای همه شکات تجويز نکرده است، را برای اطاله دادرسی بسته شد و البته نظارت ديوان عالی کشور برای اجرای صحيح قانون در محاکم نيز تقويت شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با تاکيد بر اينکه مشکل کمبود نيروی انسانی در قوه قضائيه نيز بايد حل شود، برخی از نارضايتی‌ها نسبت به برخورد قضات محاکم با مراجعين را به دليل تعداد بالای پرونده‌هايی که قضات در روز به آن رسيدگی می‌کنند و اين امر موجب سلب حوصله و روحيه از قضات می‌شود، دانست.
رئيس قوه قضائيه در ادامه برخورد با سه دسته از مفسدان اقتصادی، اجتماعی و سياسی را چالش ديگر قوه قضائيه برشمرد و اظهار داشت: در سطح مفسدان اقتصادی توقع و انتظار مردم از کل نظام و خصوصا قوه قضائيه اين است که عدالت برقرار شود و آن‌طور نباشد که عده‌ای آلاف و الوف ببرند و کسی هم توجه نکند.
وی تاکيد کرد: ما در دوره جديد با روسای هم‌فکر خود در مديريت قوه قضائيه برای اينکه با مفسدان اقتصادی برخورد کنيم، اقداماتی را صورت داده که البته تبليغات در آن خصوص کم است.
آملی‌لاريجانی با بيان اينکه مفاسد بزرگی را در کشور کشف کرده‌ايم از مقاومت‌هايی که در برابر برخوردها صورت می‌گيرد، ابراز تاسف کرد و گفت: واقعا کسانی که از آنها توقع نداشتيم نيز مقاومت می‌کردند. به مصلحت نيست نام آنها را ببرم، اما کسانی که شعار عدالت می‌دهند نيز مقاومت می‌کنند.
وی در عين حال تاکيد کرد: اما گوش ما به اين مسائل بدهکار نيست و کار خود را می‌کنيم، به عنوان مثال در پرونده‌ مربوط به بيمه که ماه‌ها پيش اعلام شد، کيفرخواست ۵۰ نفر و حتی بيشتر در شرف صدور است.
رئيس قوه قضائيه با بيان اينکه پرونده‌های کلانی وجود دارد و راه قوه قضائيه در برخورد با آنها بدون برگشت است، گفت:‌ چنانچه من باشم يا نباشم دستگاه قضايی بايد اين راه را ادامه دهد تا مردم احساس نکنند که قوه قضائيه تنها با مفسدينی در سطح پايين که مال اندکی برده‌اند، برخورد می‌کند.
وی تصريح کرد: در مقابل ، عده‌ای از ما عجله و تسريع می‌خواهند، در حالی که قوه قضائيه کار خود را با آرامش انجام می‌دهد، گاهی از ما اعلام اسامی می‌خواهند اما طبيعتا اعلام اسامی قبل از مراحل تحقيقات، رسيدگی و قطعی شدن صحيح نيست.
آملی‌ لاريجانی در بخش ديگری از سخنان خود به گلايه از سازمان صدا و سيما زبان گشود و گفت: آن‌طور که بايد و شايد حق را ادا نمی‌کنند و حقايق قوه قضائيه بيان نمی‌شود. اخبار قوه قضائيه، بعد از اخبار مربوط به هواشناسی و يا فوتبال پخش می‌شود. توقع ما تبليغ آن‌چنانی نيست اما هر کس در حدی که می‌تواند بايد به قوای نظام و خصوصا قوه قضائيه کمک کند.
رئيس قوه قضائيه همچنين با اشاره به برخوردهای قاطع با مفاسد اجتماعی از جمله تجاوز به عنف، شرارت با قمه، سرقت‌های مسلحانه و مزاحمت برای نواميس گفت: خوشبختانه نيروی انتظامی نيز در برخورد با اين موضوعات که در جامعه وجود دارد، اراده قاطع به کار می‌برد.
وی به پرونده‌ای از برخوردهای قاطع قوه قضائيه با مفاسد اجتماعی اشاره کرد و گفت: در ماه مبارک رمضان شنيديم که در روستايی در استان خراسان‌جنوبی چند جوان به خانه‌ای هجوم برده و دختر خانواده را در برابر چشمان پدر و مادرش مورد تجاوز قرار داده‌اند. من به مسئولين گفتم به آنها مهلت ندهيد که سپس ۱۸ روزه آنها را به تهران آورده و پس از رسيدگی‌های لازم اعدام کرديم. اعدام آنها در حالی است که در ماه رمضان ما کسی را اعدام نمی‌کنيم و يا يک جانی بالفطره در ورامين به چندين کودک تجاوز کرده بود، دستگير شد و اعدام او نيز در دستور کار است.
رئيس قوه قضائيه تاکيد کرد: ما در خصوص اين جرايم مطلقا بنای تسامح نداريم البته برخی از وکلا در دادگاه‌ها می‌دوند تا به نوعی در اين پرونده‌ها تشکيک کنند و به عنوان مثال وکيلی می‌گفت که آن شخص قرص روان‌گردان مصرف کرده است. اما بايد پرسيد که آيا قرص روان گردان مسقط قصاص است؟ بنابراين به اين آقايان هشدار می‌دهيم، اين دوره دستگاه قضايی، دوره تسامحات نيست و در برخوردها قاطعيت دارد.
وی سپس از برخوردهای نيروی انتظامی با اشرار نيز اعلام حمايت کرد.
آملی‌لاريجانی بحث بی‌حجابی و بی‌بند و باری را از ديگر مفاسد اجتماعی برشمرد و با بيان اينکه اين امر يک نص قانونی و شرعی است، گفت: متاسفانه برخی حرف‌ها زده می‌شود که به تشکيک در اصل برخوردها با اين معضل اجتماعی بازمی‌گردد و واقعا صحيح نيست.
وی با اشاره به ماده‌ای از قانون مجازات اسلامی که بی‌حجابی را جرم و برای آن مجازات مقرر نموده گفت: بهانه بحث فرهنگی نبايد موجب شود که قانون بر زمين بماند. البته معتقديم که حتما کار فرهنگی نياز است.
رئيس قوه قضائيه خطاب به ائمه جمعه، استيضاح مسئولان قضايی را در موضوعات مختلف، از وظايف آنان دانست.
آملی لاريجانی همچنين در خصوص برخورد با مفسدان سياسی به فتنه سال گذشته اشاره کرد و گفت: اگر خود را به خواب نزنيم عاملان فتنه سال گذشته مجرم هستند و کار فتنه‌گران مصداق جرم است. اينکه کسانی بخواهند با اصطلاحات روشن‌فکری بر ما تحميل کنند که کار فتنه‌گران جرم نبوده دستگاه قضايی چشم‌پوشی نخواهد کرد.
وی با اشاره به انتقادهايی نسبت به اين دستگاه مبنی بر اينکه چرا با فتنه‌گران برخورد می‌شود و متقابلا چرا برخورد شديدتر نمی‌شود؟، گفت: دستگاه قضايی وظيفه خود را انجام می‌دهند و برخورد ما هيچ‌گاه همراه با مسامحه نبوده است.
آملی لاريجانی اضافه کرد: من به طور جازم می‌گويم برايم مسلم شد که ادعای تقلب در انتخابات دروغ بزرگی بود و منجر به تشويش اذهان جوانان و بخشی از جامعه شد.
پيشگيری از جرم از ديگر چالش‌هايی بود که رئيس قوه قضائيه به آن اشاره کرد و ضمن تاکيد بر اين که اين موضوع بسيار جدی است، همکاری روحانيون و ائمه جمعه را خواستار شد.
وی با اشاره به امر به معروف و نهی از منکر به عنوان يکی از احکام صريح قرآنی و روايات ائمه معصوم اظهار داشت: در قانون اساسی نهادی برای امر به معروف و نهی از منکر پيش‌بينی شده که اين فريضه اسلامی بر زمين مانده است. آملی لاريجانی در ادامه سخنانش در اين زمينه تصريح کرد: متاسفانه حرف خلاف و دروغ دارد شيوع پيدا می‌کند، غيبت، مال مردم خوردن و خيانت در امانت دارد شيوع پيدا کند. دستگاه قضايی با اين مسائل فلج می‌شود. علما می‌توانند در نمازهای جمعه با تشکيل حلقه‌های مردمی از افزايش اين پرونده‌ها جلوگيری کنند.
در ادامه ديدار رئيس قوه قضائيه با ائمه جمعه سراسر کشور سئوالاتی مطرح شد که آملی لاريجانی به آنها پاسخ داد.
يکی از روحانيون از تسامح در برخورد با مجرمين مواد مخدر انتقاد کرد که آملی لاريجانی گفت: در دوره جديد قوه قضائيه مرخصی‌های زندان را کاهش داده‌ايم، البته وضع زندان‌های ما الان مشکل دارد. ما با فقدان بودجه کافی مواجهيم، وضع زندان‌های ما خوب نيست و با جمعيت بالا در زندان مواجهيم.
حجت‌الاسلام والمسلمين تقوی نيز در ابتدای اين ديدار طی سخنانی از آمادگی شورای سياست‌گذاری ائمه جمعه و روحانيون در سراسر کشور برای همکاری در بخش معاونت پيشگيری قوه قضائيه خبر داد.
وی همچنين ارتباط نهاد نماز جمعه و روحانيون را در سراسر کشور با دست‌اندرکاران دستگاه قضايی بسيار خوب ارزيابی کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016