شنبه 14 اسفند 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمود احمدی‌نژاد: برخلاف ايران، در ساير کشورها، مخربان محيط‌زيست آزادنه زندگی می‌کنند، ايلنا

- بيشترين تخريب‌های محيط‌زيست توسط کسانی انجام شده است که پيرو انديشه سرمايه‌داری هستند
- اگر در ايران يک نفر يک درخت را قطع کند يا يک رودخانه را آلوده کند با او برخورد شديدی صورت می‌گيرد


ايلنا: رئيس‌جمهوردر مراسم مجمع جهانی تالاب‌ها برای آينده که به مناسبت چهلمين سالگرد کنوانسيون رامسر در محل سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: موضوع اين اجلاس از اهميت بسيار زيادی برخوردار است و همه عوامل مرتبط با محيط‌زيست مهم هستند، چرا که بستر بالندگی رشد و برپايی زندگی زيبا و دوست‌داشتنی انسان، محيط‌ زيست است.
به گزارش خبرنگار ايلنا، محمود احمدی‌نژاد ادامه داد: خدای متعال همه عالم را در يک تعادل بسيار زيبا خلق کرد تا در بستر اين عالم انسان شکوفا شود و انسان بتواند با بهره‌گيری از مواهب مادی مسير کمال، مسير ساختن و مسير زندگی متعالی را طی کند، به هم خوردن تعادل طبيعت در واقع به هم خوردن نظم فکری انسان، ارتباطات بين انسان‌ها و ايجاد اخلال در رسيدن انسان به قله‌های هدف است.
او تصريح کرد: خوشبختانه امروز همه دريافتند که محيط‌ زيست انسانی، يک محيط پيوسته است و تحت يک نظام بسيار دقيق و قانونمند عمل می‌کند. چرخه‌های طبيعی مانند چرخه آب و چرخه هوا بسيار قانونمند، دقيق و پيچيده عمل می‌کنند و در هر نقطه‌ای از اين شبکه بسيار گسترده محيط‌زيست خللی وارد شود اين خلل به تمام دنيا منتقل خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او ادامه داد: اينکه کسانی تقبل کنند در گوشه‌ای تخريب‌های سنگين و عدم تعادل سنگين بر چرخه محيط‌زيست وارد کنند تبعات آن محدود به همان منطقه است،تصور اشتباهی است و خوشبختانه در حال حاضر همه متوجه شده‌اند که صيانت از محيط‌زيست يک مسئوليت عمومی و همگانی است.
احمدی‌نژاد تصريح کرد: در دهه‌های اخير بين تخريب محيط‌زيست اعم از تالاب‌ها، جنگل‌ها و آب و هوا شتاب فزاينده‌ای گرفته است و امروز يکی از سنگين‌ترين چالش‌های پيش‌روی جامعه بشری تحولات سنگين آب و هوايی و آلودگی‌های بی‌نظير محيط‌زيستی است.
رئيس‌جمهور ادامه داد: به نظر من سه عامل مهم موجب تخريب محيط‌زيست و اين اتفاق ضد بشری شده است که عامل اول عدم آگاهی است.
او توضيح داد: فراوان هستند کسانی که از تاثير اقدامات مخرب محيط‌زيستی خود بی‌اطلاع هستند و جنگل‌ها، تالاب‌ها، رودخانه‌ها، شيب‌های طبيعی و گياهان سطح زمين را در محدوده‌ای تخريب‌ می‌کنند و نمی‌دانند که اين تخريب‌ها تا سال‌های سال باقی می‌ماند.
رئيس‌جمهور مناسب نبودن استانداردها و ضوابط را دومين عامل تخريب محيط‌زيست اعلام کرد و گفت: هنوز در بسياری از نقاط دنيا ضابطه، استاندارد و قانونی برای حفاظت از محيط‌ طبيعی وجود ندارد و وقتی قانون نباشد هرج و مرج گسترش می‌يابد.
احمدی‌نژاد انديشه سرمايه‌داری را ديگر عامل تخريب محيط‌ زيست دانست و گفت: زمانی که عده‌ای انسان را بريده از آسمان و موجودی به دنبال لذت فردی حداکثری می‌دانند و او را موجودی بدون تعهد اخلاقی تعريف می‌کنند در واقع سنگ بنای تخريب گسترده در محيط‌زيست را پايه‌گذاری کرده‌اند.
او توضيح داد: بسياری از ثروت‌های افسانه‌ای سرمايه‌سالارانه بزرگ دنيا ناشی از فروش طبيعت و فروش سلامتی موجودات زنده و انسان‌ها است. امروز برخی کشورها وجود دارند که اگر بخواهند مراکز صنعتی و مراکز سوزاننده سوخت فسيلی خود را با استانداردهای امروز دنيا منطبق کنند آن مراکز توليدی از توجيه اقتصادی ساقط می‌شوند يعنی با فروش سلامت مردم و محيط ثروت‌اندوزی می‌کنند.
احمدی‌نژاد گفت: بيشترين تخريب‌های محيط‌زيست توسط کسانی انجام شده است که پيرو انديشه سرمايه‌داری و پيرو انديشه انسان بريده از اخلاق و آسمان هستند.
او ادامه داد: در دستورات آسمانی احترام به طبيعت جايگاه بسيار والايی دارد و صيانت از سلامت محيط جزء دستورات اکيد و همپای عبادت‌های بزرگ الهی است. در آئين ما آسيب به يک شاخه درخت معادل شکستن بال فرشتگان الهی قلمداد شده است و صيانت از محيط‌زيست، صيانت از کرامت انسان است.
احمدی‌نژاد گفت:‌ انديشه زياده‌طلب سرمايه‌داری برای تصرف ثروت‌ ملت‌ها و ثروت‌های زمين همه حد و مرزها را در هم شکسته است.
او ادامه داد: در خليج‌فارس آلودگی‌هايی ناشی از ناوگان‌های نظامی بسيار بيشتر از آلودگی ناشی از ناوگان‌های تجاری است. ناوگان‌های نظامی برای تصرف سرزمين‌ها آمده‌اند و محيط‌زيست را نيز آلوده می‌کنند.
احمدی‌نژاد تصريح کرد: در عراق و افغانستان تخريب محيط‌زيست بسيار اتفاق افتاده است و اگر از همين حالا دولت عراق تمام همت خود را به کار گيرد و کشورهای همسايه نيز بسيج شوند تا مشکلات محيط‌زيستی به وجود آمده در عراق را از بين ببرند و محيط‌زيست اين کشور را احيا کنند حداقل ۵۰ سال وقت نياز دارند.
احمدی‌نژاد گفت: مسابقه سنگين توليد سوخت فسيلی و مصرف آن ناشی از نگاه سرمايه‌داری است. امروز حتی قطب‌ها هم از کاوش برای کشف نفت و گاز در امان نيستند و اگر بخواهيم تعادل محيط‌زيست را برگردانيم و روند تخريب را متوقف کنيم بايد سرمايه‌گذاری فراوانی برای محيط‌زيست صورت گيرد.
او افزود: بايد برای حفاظت از محيط‌زيست به دولت‌ها و ملت‌ها آموزش داده شود و احترام به طبيعت بايد جزء متن‌های آموزشی تمام سطوح تحصيلی در تمام دنيا باشد و تمام هنرمندان و فيلم‌سازان و نمايش‌نامه‌نويسان دنيا بايد موظف شوند آموزش‌های محيط‌زيستی را در متن طراحی‌های هنری خود بگنجانند.
رئيس‌جمهور گفت: تعريف استانداردها اقدام ديگری است که برای حفاظت از محيط‌زيست بايد صورت گيرد. بايد برای حفاظت از محيط‌زيست استانداردهای بسيار روشن و از ضوابط دقيق تعريف کنيم.
او ادامه داد: بسيج کردن عزم عمومی برای جايگزينی انديشه انسانی به جای انديشه سود محور سرمايه‌داری از ديگر اقداماتی است که می‌تواند در حفاظت از محيط‌زيست به ما کمک کند.
او توضيح داد: سازمان ملل و نهادهای وابسته به اين سازمان اگر به دنبال اصلاح وضعيت محيط‌زيست جهان هستند بايد سرچشمه نوع نگاه به انسان و طبيعت را اصلاح کنند در غير اين صورت بخش‌های کوچکی از جهان با توجه به صيانت‌های اخلاقی به حفاظت از محيط‌زيست می‌پردازد مثل کاری که ايران انجام می‌دهد و بقيه جهان به تخريب محيط‌زيست می‌پردازند.
احمدی‌نژاد گفت: کسانی که بيش از ۵۰ درصد از تخريب محيط‌زيست را انجام می‌دهند تعهدی برای اصلاح محيط‌زيست ندارند بنابراين بايد نوع نگاه و قانون‌گذاری و سازماندهی محيط‌زيست در سازمان‌های ملل اصلاح شود.
او ادامه داد: سازمان ملل بايد احساس مسئوليت کند وگرنه ما حتی اگر ما با خون دل، تلاش و چنگ و دندان يک واحد از آن را در طبيعت تخريب شده را اصلاح کنيم به آسانی توسط برخی کشورها صد واحد تخريب می‌شود.
او ادامه داد: دولت آمريکا بايد متعهد شود سيستم‌های توليد و چرخه‌های صنعتی و مصرف خود را اصلاح کند و آلودگی‌ها را در سطح استانداردهای بين‌المللی پائين بياورد.
احمدی‌نژاد گفت: ۹۵ درصد مردم جهان می‌دوند تا تخريب‌های محيط‌زيستی اتفاق نيفتد. آن وقت دولتی که ۵ درصد جمعيت جهان را دارد معادل ۹۵ درصد مردم جهان آلودگی و تخريب محيط‌زيست ايجاد می‌کند.
احمدی‌نژاد گفت: اگر ما همه با هم باشيم و با آلودگی‌های محيط‌زيستی مقابله کنيم می‌توانيم در برابر اين دولت‌ها بايستيم. ما بايد در اين اجلاس بندهايی را به تصويب برسانيم که حلقه محاصره تخريب‌کنندگان محيط‌زيست هر روز تنگ‌تر شود.
رئيس‌جمهور گفت: اگر در ايران يک نفر يک درخت را قطع کند يا يک رودخانه را آلوده کند با او برخورد شديدی صورت می‌گيرد. اين در حالی است که برخی دولت‌ها در حال تخريب کل محيط‌زيست هستند و آزادانه زندگی می‌کنند و طلبکار ملت‌ها نيز هستند.
احمدی‌نژاد گفت: صيانت از محيط‌زيست و اصلاح وضعيت و بازگرداندن تعادل به طبيعت يک تعهد و يک ميثاق عمومی است و جمهوری اسلامی ايران هم در طراحی و هم در پيگيری و هم مديريت، هم در ميزبانی و هم در ميهمانی با تمام توان اين هدف را دنبال می‌کند. ما بايد آنچنان حفاظت از محيط‌زيست را فرياد بزنيم که همه دنيا به اهميت آن واقف شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016