دوشنبه 23 ارديبهشت 1387

اختلاف در فدراسيون فوتبال بر سر احضار علی دايی به کميته انضباطی، ايسنا

کميته‌ی انضباطی محدود می‌شود
اخطار جدی کفاشيان به شاه حسينی:
خودم به "دايی" گفتم که به کميته‌ی انضباطی نرود!


نشست ساليانه‌ی مجمع سازمان ليگ فدراسيون فوتبال برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، ‌در اين جلسه که ساعت ۱۰ صبح در سالن همايش آکادمی ملی المپيک برگزار شد، درباره‌ی مسائل مختلف مربوط به باشگاه‌ها بحث و تبادل نظر شد.

کفاشيان رييس فدراسيون فوتبال هم در سخنانی با تبريک صعود تيم ملی فوتبال ساحلی به رقابت‌های جام جهانی گفت:‌ ما به اين مساله اقرار داريم که تدارک در خور شان اين تيم را نداشته‌ايم اما، با برنامه‌ريزی‌های لازم اين تيم نيز جايگاهی همانند جايگاه تيم ملی فوتسال در رقابتهای جهانی پيدا خواهد کرد. ما بر اساس نظر رييس جمهور و رييس سازمان تربيت بدنی به دنبال جهانی شدن فوتبال ايران هستيم.

وی افزود: کار ما امسال چند برابر شده و مشکلات‌مان بيشتر خواهد بود اما معتقديم اگر سيستم‌مان شفاف باشد و هر کس سر جای خود وظيفه‌اش را انجام دهد، کارها به درستی انجام خواهد گرفت، ما بايد راه حلی را پيدا کنيم که باشگاه‌ها به فکر توسعه باشند چرا که افتخار آفرينی باشگاه‌ها در رقابت‌های برون مرزی افتخاری ملی است و اين تيم‌ها در رقابتهای بين‌المللی هيچ تفاوتی با تيم ملی ندارند.

وی با تشکر از هيات‌های استان‌ها گفت:‌ بايد برخی از وظايف فدراسيون فوتبال به هيات‌ها تفويض شود. ما در حال طراحی تشکيلاتی هستيم که با تفويض کردن اختيارات کار فدراسيون را از کار اجرايی به سمت کار مديريتی و نظارتی ببريم. فدراسيون بايد به سمتی برود که سياست‌گذار، ‌ارزياب و ناظر باشد.

وی بدون اينکه به اختلاف کميته‌ی انضباطی و کميته‌ی داوران اشاره کند، گفت: يکی از مشکلاتی که ما در فدراسيون داريم و در چند وقت اخير در رسانه‌ها هم مطرح شده و باعث رنجش خاطر بسياری از اهالی فوتبال شده مسائلی است که در کميته‌ها رخ می‌دهد. روزی که به فدراسيون فوتبال آمديم اعلام کرديم که بايد آيين‌نامه‌ها مشخص شود اما، متاسفانه در بعضی از کميته‌ها چيزهايی که ظاهرا ربطی به آن کميته ندارد مطرح می‌شود و خيلی زود در سطح وسيعی در رسانه‌ها انعکاس پيدا می‌کند. البته اين خاصيت فوتبال است که قبل از اينکه چيزی به صورت مصوب بر روی کاغذ‌هايمان بيايد در رسانه‌ها انعکاس پيدا می‌کند.

وی افزود: تا چند روز آينده آيين‌نامه‌ی انضباطی تکميل می‌شود و بايد اين آيين‌نامه‌ها با اساس‌نامه جديد فدراسيون انطباق پيدا کند.

کفاشيان بدون اين که به نام کميته‌ی انضباطی اشاره کند، گفت: بايد حرمت افراد حفظ شود. ممکن است در دادگاهی پرونده‌ی شخص مهمی مورد بررسی قرار گيرد اما، به دليل حرمت آن فرد مسائل مطرح نمی‌شود. برای ما آبروی افراد بسيار مهم است و نبايد پس از اعلام حکمی آن حکم را در بوق و کرنا کنيم. اگر کسی در فدراسيون بخواهد با آبروی افراد بازی کند ما خودمان برخورد می‌کنيم و آن را طرد خواهيم کرد، اين تذکر و اخطاری بسيار جدی است.

کفاشيان افزود: تعهدات ريالی که باشگاه‌ها بايد انجام دهند، نبايد منجر به کسب امتياز اين تيم‌ها شود.

کميته‌ی وضعيت بازيکنان بايد تشکيل شود تا پيش از آن که وضعيت بازيکنان در کميته‌ی انضباطی بررسی شود شرايط بازيکنان در کميته‌ی وضعيت حل و فصل شود. ضمن اينکه بايد هيات منصفه‌ی سازمان ليگ را تشکيل بدهيم و با تشکيل اين هيات بسياری از مشکلات حل می‌شود و اگر اين مشکل حل نشد در آن صورت است که کميته‌ی انضباطی يا کميته‌ی استيناف می‌تواند وارد عمل شود.

کفاشيان افزود: با تدوين آيين‌نامه‌ها قصد داريم اين حداقل تنش‌ها را نيز از بين ببريم و از سال آينده به دنبال سازماندهی ليگ برويم.

رييس فدراسيون فوتبال به امکانات سخت‌افزاری باشگاه اشاره کرد و گفت: باشگاه‌ها برای خريدن چند بازيکن ميلياردها تومان هزينه می‌کنند اما برای ساختن استاديوم به مديران بالادستی خود فشار نمی‌آورند، ما بايد به دنبال تقويت امکانات باشگاه‌ها باشيم و قصدمان اين است که با قوی‌ کردن بنيه‌ی مالی خود بتوانيم به باشگاه‌ها کمک کنيم. اين را هم می‌دانيم که باشگاه‌ها شديدا تحت فشار هستند بنابراين خود را موظف می‌دانيم که به آنها کمک کنيم.

کفاشيان افزود: ما اگر پولی را طلب می‌کنيم برای خرج کردن در فوتبال است، برای اين است که جوانان ما به صحنه‌ی ورزش بيايند وقتی تيم زنان ايران با حجاب اسلامی به مسابقات ويتنام رفت ارزشهای جمهوری اسلامی را در ويتنام به نمايش گذاشت، اينها مسائل ارزشمندی است اگر باشگاه‌های ما بتوانند بر روی فوتبال زنان سرمايه‌گذاری کنند شاهد پيشرفت‌های زيادی خواهيم بود، ما با بهتر شدن وضعيت اقتصادی فدراسيون به دنبال توسعه باشگاه‌ها هستيم.

کفاشيان ادامه داد: زمانی که در فدراسيون دو و ميدانی بودم ديدم که پس از ارزش دادن به باشگاه‌ها و هيات‌ها چگونه دو و ميدانی رشد کرد اگر در فدراسيون نتيجه‌ای حاصل می‌شود اين به دليل فعاليت‌های هيات‌ها و باشگاه‌هاست، ما می‌خواهيم با اصلاح آيين‌نامه‌ها راه را برای فعاليت باشگاه‌ها هموار کنيم و بايد شرايط‌مان در فدراسيون به گونه‌ای باشد که به دنبال تيم‌داری نباشيم و ميز محاکمه هم برای کسی تشکيل ندهيم.

در پايان هم غلامرضا بهروان هم به عنوان بازرس هيات رييسه توضيحاتی را درباره‌ی فعاليت‌های سازمان ليگ در دوره‌ی گذشته ارائه داد.

پس از صحبت‌های "بهروان" قرار بود که انتخابات هيات‌ رييسه‌ی سازمان ليگ برگزار شود که به دليل تذکر کاظم اوليايی انتخابات برگزار نشد.

اوليايی با اشاره به تاکيد فدراسيون برای تصحيح آيين‌نامه گفت: زمانی می‌توانيم انتخابات را برگزار کنيم که آيين‌نامه‌ی اصلاح شده به تصويب مجمع رسيده باشد و بر اساس آن آيين‌نامه‌ی جديد انتخابات برگزار شود. اين در شرايطی است که هنوز قبل از اصلاح اساسنامه قصد برگزاری انتخابات را داريم .

پس از تذکر "اوليايی"، کفاشيان هم تذکر مدير عامل باشگاه پاس همدان را پذيرفت و اعلام کرد که سازمان ليگ تا ۲۰ خرداد آيين‌نامه اصلاح شده را برای اعضای مجمع ارسال کند و اعضای مجمع هم نظرات خود را تا پايان خرداد به فدراسيون ارسال کنند تا در يکی از روزهای پايانی تير ضمن تصحيح آيين‌نامه‌ی جديد انتخابات هم برگزار شود.

از نکات حاشيه‌ای اين جلسه می‌توان به غيبت مديران باشگاه‌های استقلال اهواز، ذوب آهن، راه‌آهن و سايپا اشاره کرد.

در پايان نيز فرمان کريمی، مديرعامل باشگاه شيرين فراز از شرايط جلسه و برگزار نشدن انتخابات انتقاد کرد.


**خودم به دايی گفتم که به کميته انضباطی نرود

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران، کفاشيان همچنين پس از مجمع سالانه سازمان ليگ در جمع خبرنگاران درباره‌ی غيبت علی دايی در جلسه‌ی کميته‌ی انضباطی گفت: با علی دايی تلفنی صحبت کردم، او گفت که درگير بازی با پگاه است، به همين دليل من به او گفتم که نيازی نيست که در جلسه‌ی کميته‌ی انضباطی حضور پيدا کند، به کميته‌ی انضباطی هم اعلام کرديم که اگر قرار است حکمی صادر شود اين حکم تا پس از پايان رقابت‌های ليگ اعلام نشود.

خبرنگاری در اين لحظه گفت که روز گذشته جريمه‌ی يک ميليون تومانی برای دايی اعلام شد که کفاشيان گفت: ما اين حکم را به صورت رسمی اعلام نکرديم اما در رسانه‌ها اين مساله مطرح شد. قرارمان با کميته‌ی انضباطی اين است که حکم دايی تا آخر ليگ اعلام نشود.

وی درباره‌ی برنامه‌های تيم ملی گفت: قرار است تا پايان هفته جلسه‌ای را با کادر فنی تيم ملی داشته باشيم که در آن ضمن مشخص شدن برنامه‌های تيم ملی در چهار بازی آينده شرايط قرارداد اعضای کادر فنی مشخص و اين قرارداد امضا شود.

کفاشيان درباره‌ی برگزار نشدن انتخابات هيات رييسه گفت: وظيفه داشتيم که مجمع عمومی سازمان ليگ را برگزار کنيم.

وی افزود: بهتر بود قبل از برگزاری اين مجمع آيين‌نامه‌ی ليگ را تکميل می‌کرديم و اين آيين‌نامه در جلسه‌ی امروز تصويب می‌شد اما به دليل کمبود وقت اين کار انجام نشد و قرار شد که پس از دريافت نظرات اعضای مجمع تا دو ماه و نيم ديگر مجمع تشکيل شود و اعضای هيات رييسه سازمان ليگ انتخاب شوند.

وی درباره‌ی وضعيت مشخص شدن سهميه‌ی ايران در رقابتهای ليگ قهرمانان آسيا گفت: نمايندگان کنفدراسيون فوتبال آسيا مدارکی را می‌خواستند که ما اين مدارک را برای آنها فرستاديم و اين ديگر با اعضای هيات رييسه‌ی کنفدراسيون فوتبال است که درباره‌ی سهميه‌ی ايران تصميم‌گيری کنند.

کفاشيان درباره‌ی انتخاب محسن قهرمانی به عنوان داور بازی صنعت نفت و ذوب آهن با وجود حکم کميته‌ی انضباطی گفت: بعضی از کميته‌های ما مانند کميته‌ی وضعيت بازيکنان و هيات منصفه‌ی ليگ فعال نيستند وهنوز آيين‌نامه‌ی انضباطی کميته‌ی داوران نيز تکميل نشده و اين باعث می‌شود که تداخل وظيفه به وجود بيايد.

وی افزود: آيين‌نامه‌ی کميته‌ی انضباطی در آينده هم محدود می‌شود و هم اين که مانع از انعکاس اخبار انضباطی می‌شود. در فدراسيون فوتبال ما تصميمات زيادی می‌گيريم که اين تصميمات منعکس نمی‌شود که تنها در آينده تاثيرات اين تصميم معلوم می‌شود. اگر کار فنی باشد مانند تصميم انضباطی درباره‌ی داوری، به کميته‌ی انضباطی مربوط نيست، داور حکم قاضی را دارد و همانطور که دادگاه قضات جداگانه برگزار می‌شود وضعيت انضباطی داوران نيز نبايد در کميته‌ی انضباطی مورد بررسی قرار گيرد. ما با ابلاغ آيين‌نامه‌ی جديد به کميته چارچوب‌ها را مشخص می‌کنيم و اگر کميته‌ای بخواهد خارج از چارچوب‌هايش تصميم‌گيری کند با آن کميته برخورد خواهد شد.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بی‌نظمی‌ را ترويج نکنيد
معاون کميته انضباطی فدراسيون فوتبال:
عدالت قضايی "دايی" و غير"دايی" نمی‌شناسد
لازم شد، درمورد رفتن یـا مـاندن تصمیـم می‌گيريم


معاون کميته‌ی انضباطی فدراسيون فوتبال در پاسخ به اظهارات "علی کفاشيان" مبنی بر اين‌که کميته‌ی انضباطی بايد آبروی افراد را مدنظر داشته باشد، گفت: آقايان مطمئن باشند که اعضای کميته‌ی انضباطی بيشتر از هر کسی به دليل جايگاه قضايی که به آنان سپرده شده، نگران آبرو و حيثيت افراد است و به دوستان اطمينان می‌دهم که در امور انضباطی فوتبال هيچ ‌آبروريزی نسبت به هيچ کسی صورت نگرفته است.

علی محدثی، معاون کميته‌ی انضباطی فدراسيون فوتبال و رييس مجتمع قضايی شهيد باهنر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار کرد: اصل استقلال هميشه در بحث امور قضايی محور بوده، اگر امروز رييس فدراسيون فوتبال معتقد است که اين استقلال با دخالت‌های غير قابل قبول هم قابل حفظ است، يک نظريه اشتباه است. چرا که از لحاظ مديريتی شايد رييس فدراسيون فوتبال بتواند در امور اداری و انتخاب افراد برای کميته انضباطی صاحب اختيار باشد اما، در بحث صدور آرا هيچ نهادی به جز کميته‌ی انضباطی صلاحيت صدور يا دخالت در صدور رای را ندارد.

وی گفت: مطمئنا کفاشيان می‌تواند "محدثی"، "شاه‌حسينی" و ساير افراد را از کميته‌ی انضباطی جابجا کند اما، زمانی که "محدثی" را به عنوان عضو کميته‌ی انضباطی انتخاب کرد، بايد بپذيرد که نمی‌تواند هيچ دخالتی در تصميمات قضايی کميته‌ی انضباطی داشته باشد و بايد به تصميمش احترام بگذارد.

محدثی با اشاره به احضار "علی دايی" و رسيدگی کميته‌ی انضباطی به اين موضوع گفت: اگر فدراسيون فوتبال معتقد است که بايد با علی دايی متفاوت با ساير مربيانی که دارای اتهام مشابه هستند، برخورد شود خارج از عدالت قضايی است. کميته‌ی انضباطی فدراسيون فوتبال اصل را بر رعايت عدالت و مساوات گذاشته است. از نظر ما تخلف، تخلف است چه "علی دايی" آن را مرتکب شود يا يک مربی ليگ دسته سه کشور.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

محدثی تاکيد کرد: ما براساس قانون و با احراز تخلف "علی دايی" وی را احضار کرديم. هرچند فدراسيون نظر ديگری داشت اما، چهار نفر از اعضای کميته‌ی انضباطی روز شنبه تشکيل جلسه داديم و با مدنظر قراردادن شان، جايگاه، آبرو و احترام اسطوره‌ی فوتبال ايران، کمترين مبلغ جريمه‌ی نقدی ممکن (يک ميليون تومان) را برای دايی در نظر گرفتيم، در حالی که با همين اتهامات "اکبر ميثاقيان" از همراهی تيمش محروم شده بود. نمی‌دانم مصلحت انديشی را چگونه بايد مدنظر قرار داد تا عدالت قضايی زيرسوال نرود. هرچند که عدالت قضايی دايی و غير دايی نمی‌شناسد.

معاون کميته‌ی انضباطی فدراسيون فوتبال که در نبود "شاه‌حسينی" رياست اين کميته را نيز برعهده دارد، در مورد اين بخش از سخنان کفاشيان که گفته بود، وظايف کميته‌ی انضباطی محدود خواهد شد، نيز به ايسنا گفت: مجمع فدراسيون فوتبال براساس قوانين موجود می‌تواند وظايف و اختيارات کميته‌ی انضباطی را محدود کند يا گسترش دهد. اگر مجمع فدراسيون تشکيل جلسه دهد و چنين محدوديتی را تاييد کند ما تابع آن خواهيم بود اما، بايد پذيرفت که هر محدوديتی نيز بايد مطابق با قوانين فيفا و AFC باشد.

وی خاطرنشان کرد: کميته‌ی انضباطی که رکن قضايی فوتبال محسوب می‌شود بايد استقلال قضايی‌اش تحت هر شرايطی حفظ شود، چرا که در غير اين صورت سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. اگر کفاشيان "محدثی" يا "شاه حسينی" را عزل کند، قابل قبول است اما، اينکه بخواهد در رايی که از سوی کميته‌ی انضباطی به عنوان يک رکن مستقل قضايی صادر شده، دخالتی صورت گيرد، تحت هيچ شرايطی پذيرفته شده نيست. معتقدم در صورت زير سوال رفتن استقلال قضايی کميته‌ی انضباطی بار ديگر احتمال تعليق فوتبال ايران مطرح خواهد شد.

محدثی افزود: کفاشيان را به خوبی می‌شناسم، شايد او تحت فشار چنين حرف‌هايی را به زبان آورده است. او يک مدير روشن فکر و دارای تفکر استقلال قضايی است اما، به هر حال با توجه به مسايل مطرح شده در حاشيه‌ی نشست مجمع ساليانه‌ی سازمان ليگ فدراسيون فوتبال، بايد منتظر بازگشت "شاه حسينی" باشيم تا تمام اعضای کميته‌ی انضباطی متناسب با شرايط جديد تصميم مقتضی را اتخاذ کنيم. اگر لازم باشد در مورد ماندن يا رفتن تصميم خواهيم گرفت.

معاون کميته‌ی انضباطی فدراسيون فوتبال بار ديگر با تاکيد بر اينکه صدور رای قضايی استثنا نمی‌شناسد درمورد جريمه‌ی يک ميليون تومانی "علی دايی" به ايسنا گفت: اين رای صادر شده و علی دايی مطابق با قانون می‌تواند به اين رای اعتراض کند تا در کميته‌ی استيناف مورد بازنگری قرار گيرد. بايد همه بپذيرند که اين يک رويه قضايی است.

محدثی با اشاره به رويه‌ی قضايی کميته‌ی انضباطی در سال‌های پيش از حضور "شاه‌حسينی" اظهار کرد: عملکرد کميته‌ی انضباطی در سال‌های گذشته موجود است. فوتبال بايد به اين عملکرد قاطع و منضبط قضايی کميته انضباطی و همکارانش افتخار کند. تاکنون بيش از ۲۵۰۰ پرونده انضباطی فوتبال داشته‌ايم که منجر به صدور رای شده، در مقايسه با سال‌های پيش از آن، اين آرا کم سابقه است چرا که در گذشته ۹۰ درصد آرا شفاهی بوده و کميته‌ی انضباطی نيز استقلال کاری مشخصی نداشته و اين روند نيز قطعا بر بی‌نظمی‌های فوتبال می‌افزوده است. در حالی که امروز شاهد برگزاری فوتبالی حداقل با بی‌نظمی کمتر نسبت به گذشته هستيم و اين حاصل دستاورد آرای کميته‌ی انضباطی است.

وی تاکيد کرد: قضات سوگند خورده‌اند و هيچ گاه به سوگندشان خيانت نمی‌کنند. اين تنها نکته‌ای است که بايد مديران همکار با نهادها قضايی در فوتبال آن را درک کنند و بپذيرند.

محدثی با بيان اينکه "شاه حسينی" عدالت در فوتبال را قدرتمندتر کرده است، گفت: فوتبال به حضور شاه‌حسينی‌ها بايد افتخار کند. اگر امروز او را به جرم اقتدار قضايی در فوتبال محکوم به طرد يا هر عنوان ديگری می‌شود حاصل تفکر عدم درک شرايط قضايی و ارتباط آن با نظم‌گرايی در فوتبال است.

دنبالک:
http://news.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/36836

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اختلاف در فدراسيون فوتبال بر سر احضار علی دايی به کميته انضباطی، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016