دوشنبه 20 آبان 1387   صفحه اول | درباره ما | گویا

پديده‌ای بنام "ليدرها"، ورزش ايران از نگاهی ديگر، فرامرز کوشان

ليدرهای امروز فوتبال ايران جانشينان مرحوم ممد بوقی هستند. منتها با گسترش فوتبال ايران و گردش سالانه ميلياردها تومان در آن، مانده و فاسد شده اند و ديگر حاضر نيستند فقط به خاطر عشق به فوتبال و تيم محبوبشان به استاديوم بروند و مجانی کسی‌ را تشويق کنند ... [ادامه مطلب]

بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازگشت کريم باقری به تيم ملی فوتبال پس از ۲۵۴۹ روز، ۸۱ بازی گلزن‌ترين هافبک ايران، مهر

کريم باقری با حضور در بازی دوستانه ايران برابر قطر، هشتاد و يکمين بازی ملی خود را پس از ۲۵۴۹ روز دوری از تيم ملی فوتبال انجام داد.
به گزارش خبرنگار مهر، کاپيتان تيم ملی ايران در ديدار شب گذشته مقابل قطر، در ۱۹ خرداد سال ۱۳۷۲ و در حاليکه تنها ۱۹ سال و ۱۰۶ روز سن داشت، برای نخستين بار پيراهن تيم ملی کشورمان را در ديدار با پاکستان در چارچوب رقابت های جام اکو برتن کرد.

آن مسابقه در ورزشگاه آزادی برگزار شد و ايران با نتيجه ۵ بر صفر از سد پاکستان گذشت، مسابقه ای که باقری نخستين گل ملی اش را به ثمر رساند. جواد زرينچه، حميد درخشان، صمد مرفاوی و مجيد نامجومطلق گل های ديگر تيم ملی را به ثمر رساندند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 




باقری پس از هشت سال و ۵ ماه و ۹ روز (۳۰۷۹ روز) حضور خود در تيم ملی و ثبت رکورد ۸۰ بازی و ۴۷ گل ملی برای خود، بعد از آخرين ديدار ايران در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۰۲ (مسابقه برگشت ايران با ايرلند در مرحله پلی آف جام جهانی) در روز ۲۴ آبانماه سال ۱۳۸۰ و در حاليکه ۲۷ سال و ۲۶۸ روز سن داشت، در کمال تعجب تصميم گرفت خداحافظی زودهنگامی با فوتبال ملی داشته باشد.

مطمئنا اگر باقری به بازی های ملی اش ادامه می داد می توانست امروز از نظر بازی و گل ملی در جايگاه های بالای رده بندی های آماری جهانی قرار بگيرد زيرا در آن سال ها ميانگين گل زده اش در هر بازی معدل ۵۹/۰ گل در هر بازی بوده است. وی پس از شش سال و يازده ماه و ۲۴ روز(۲۵۴۹) دوری از تيم ملی بالاخره تصميم گرفت به فوتبال ملی بازگردد.

کاپيتان تيم فوتبال پرسپوليس تهران همچنين آمار بيشترين گل زده در يک ديدار ملی در ايران را به خود اختصاص داده است. وی در ديدار ايران با مالديو در مرحله مقدماتی جام جهانی که سی و يکمين ديدار ملی اش بود، به تنهايی ۷ گل از ۱۷ گل تيم ملی را به ثمر رساند.

مرد شماره شش خط ميانی ايران در اين مدت ۳۰ بازی در مرحله مقدماتی جام جهانی، ۳ مسابقه در رقابت های جام جهانی، ۱۰ ديدار در مرحله مقدماتی جام ملتهای آسيا، ۱۰ بازی در جام ملتهای آسيا، ۱۱ مسابقه در بازی های آسيايی، ۸ ديدار دوستانه و ۸ بازی در تورنمنت های مختلف با پيراهن تيم ملی کشورمان انجام داده است.

از سوی ديگر وی در اين مدت به ترتيب در تيم های باشگاهی تراکتورسازی تبريز، کشاورز تهران، پرسپوليس تهران، آرمينيا بيله‌فلد آلمان، النصر امارات، چارلتون انگليس، السد قطر و پرسپوليس تهران به ميدان رفته است.

در حال حاضر علی دايی با ۱۴۹ بازی ملی و ۱۰۹ گل زده درصدر جدول بيشترين تعداد بازی ملی درتاريخ فوتبال ايران قراردارد. پس از اين بازيکن علی کريمی با ۱۰۸ بازی ملی و ۳۵ گل زده، مهدی مهدوی کيا با ۱۰۴ بازی ملی و ۱۳ گل زده، جواد نکونام با ۹۳ بازی ملی و ۲۲ گل زده و حميدرضا استيلی با ۸۲ بازی ملی و ۱۲ گل زده در رده های دوم تا پنجم اين جدول قرار دارند.

کريم باقری کاپيتان تيم فوتبال کشورمان هم در ديدار با قطر هشتاد و يکمين بازی ملی اش را انجام داد و همچنان با ۴۷ گل زده ملی، لقب گلزنترين هافبک ايران را در اختيار دارد.

در رده بندی گلزنان فوتبال ملی کشورمان هم پس ازعلی دايی با ۱۰۹ گل زده، کريم باقری با ۴۷ گل زده، علی کريمی با ۳۵ گل زده، جواد نکونام با ۲۲ گل زده، غلامحسين مظلومی و فرشاد پيوس با ۱۹ گل زده و علی اصغر مدير روستا با ۱۸ گل زده در رده های دوم تا ششم قرار گرفته اند.





















Copyright: gooya.com 2016