يكشنبه 5 مهر 1383

رئيس مجلس شوراي اسلامي: به دولت اطمينان مي‌‏دهم در تصويب طرح اخير مجلس، انگيزه اي جز منافع ملي نيست، ايلنا

تهران-خبرگزاري كار ايران

رئيس مجلس شوراي اسلامي گفت: نمايندگان تحت تاثير لحن تحريك كننده برخي گفتارها و نوشتارها عليه مصوبه الزام دولت به اخذ مجوز از مجلس در انعقاد قراردادهاي خارجي قرار نگيرند و مجلس را به معركه ستيزه جويي و ميدان پرجنجالي كه انديشه و انصاف در آن جايي ندارد، قرار ندهند.
به گزارش خبرنگار پارلماني" ايلنا" غلامعلي حداد عادل در نطق پيش از دستور جلسه علني امروز، با اشاره به تصويب كليات طرح دو فوريتي الزام دولت به كسب مجوز از مجلس شوراي اسلامي براي اخذ قراردادهاي خارجي گفت: اين مصوبه مجلس موج گسترده‌‏اي تفسيرها و تحليلها در محافل سياسي و مطبوعات برانگيخت كه بخشي از اين تحليل ها از سر دلسوزي و بخشي غير واقعي، تخيلي و با انگيزه سياسي است.
وي افزود: مجلس شوراي اسلامي به موجب اصول 71، 76، 84 قانون اساسي حق دارد عموم مسائل كشور و قراردادهاي خارجي را با دقت مورد توجه قرار دهد و حق نظارت خود را اعمال كند.
حداد عادل با تاكيد بر اين كه بارها گفته ام و باز مي گويم بناي مجلس تعامل با دولت است تصريح كرد:ايفاي وظايف نظارتي به معناي نفي تعامل با دولت نيست.
وي افزود: حساسيت نمايندگان نسبت به قرارداد" تاو" و" ترك سل" منحصر به مجلس نيست و نبايد موجب تعجب شود، بررسي اين قراردادها مربوط به ماهها قبل از تشكيل مجلس هفتم است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: مجلس با قرارداد و عاقد قرارداد مخالفتي نخواهد كرد بلكه تابع حرف حساب است و دوستان ما در دولت بدانند اگر توضيحات كارشناسانه را به موقع در اختيار نمايندگان قرار دهند شبهات از بين مي رود.
وي سپس به نحوه تصويب كليات طرح با اختلاف دو راي اشاره كرد و تصريح كرد: نمايندگان چشم از پيش بسته از خارج از مجلس تاثير نمي‌‏گيرند.
حداد عادل گفت: با مطرح شدن اين طرح برخي گفته اند؛ از اين پس سرمايه گذاري خارجي در ايران منزوي مي‌‏شود و چه و چه‌‏ها خواهد شد.
وي افزود: اين سخنان در حالي مطرح مي شود كه تصويب طرح به معني ابطال اين دو قرارداد نخواهد بود بلكه براي اين است كه قرارداد" تاو" و" ترك سل" به تصويب مجلس نيز برسد.
حداد عادل گفت: اگر سرمايه گذاران خارجي بدانند مجلس يك كشور نسبت به قراردادها حساس است، آيا در آن صورت از سرمايه گذاري منصرف ومايوس مي شود و يا اگر مجلس مردم نسبت به كم وكيف قراردادهاي بي اعتنا باشد؟
وي با بيان اين كه آمارها اين حقيقت را بيان مي كند كه سرمايه گذاري در كشورهايي كه فساد مالي در آنها كمتر است، بيشتر بوده است، تصريح كرد: به دولت اطمينان مي دهيم در تصويب اين طرح انگيزه اي جز منافع ملي نيست و از همكاران خود در مجلس مي خواهم تحت تاثير صحن تحريك كننده برخي گفتارها و نوشتارها قرار نگيرند و مجلس را به معركه ستيزه جويي و ميدان پرجنجالي كه انديشه و انصاف در آن جايي نداشته باشد، قرار ندهند.
رئيس مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: مجلس با پافشاري بر سر ارزشها و اصول، بر انصاف و عدالت و تفكر و تعقل اصرار و تاكيد دارد، مجلس هفتم در چهارماه گذشته نيز اين راه را در پيش گرفته و درآينده نيز منحرف نخواهد شد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

رئيس مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران:
اگر با مصوبه اخير در كار دولت دخالت كرده‌‏ايم؛ شوراي نگهبان به ما تذكر خواهد داد
همه را به انصاف و عدالت توصيه مي كنم


تهران-خبرگزاري كار ايران

رئيس مجلس شوراي اسلامي نسبت به اظهارات رئيس جمهوري در خصوص طرح الزام دولت به كسب مجوز از مجلس در قرار دادهاي خارجي واكنش نشان داد.
به گزارش خبرنگار پارلماني" ايلنا" رئيس مجلس شوراي اسلامي در جمع خبرنگاران پارلماني گفت :آقاي خاتمي به خوبي مي داند كه مجلس و دولت هر كدام از اختياراتي برخوردار هستند كه استفاده دو قوه از اين اختيارات به معناي دخالت در كار يكديگر نيست.
حداد عادل در پاسخ به پرسش خبرنگار" ايلنا" مبني بر اين كه اگر شما خودتان رئيس جمهوري بوديد، حاضر بوديد در عرصه قراردادهاي بين المللي بدون اختيار و تنها با اجازه مجلس وارد شويد؟ به طنز گفت : شما اجازه دهيد من رئيس جمهوري بشوم؛ آن وقت در اين مورد اظهار نظر خواهم كرد.
رئيس مجلس در خصوص تداخل كار مجلس و دولت، تصريح كرد: اگر چنين باشد كه اقدام مجلس خلاف قانون اساسي است و شوراي نگهبان به ما تذكر خواهد داد.
وي همچنين تصويب اين طرح دو فوريتي را به معناي لغو قرار دادهاي" ترك سل" و "تاو" ندانست و تصريح كرد: خواهيد ديد كه پس از بررسي هاي مجلس، نه تنها اين دو قرارداد بلكه قرار دادهاي ديگر هم تصويب شود.
وي ادامه داد: من بر حذر مي دارم از اين كه برسر اين امور اذهان عمومي مشوش شود و يا فضا سازي هايي صورت گيرد، بلكه همه را به انصاف و عدالت توصيه مي كنم.

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12362

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'رئيس مجلس شوراي اسلامي: به دولت اطمينان مي‌‏دهم در تصويب طرح اخير مجلس، انگيزه اي جز منافع ملي نيست، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016