دوشنبه 6 مهر 1383

خاتمي درمراسم آغاز سال تحصيلي دانشگاه ها: دراين سال ها به جامعه دانشگاهي و دانشجويان ما جفا شده است، ايلنا

اگردر صدد اصلاح امور بر نياييم گرفتاردعواها و فرجامي مي شويم كه 150 سال گرفتارآن هستيم


تهران-خبرگزاري كار ايران
سيد محمد خاتمي رئيس جمهوري در هشتمين سال حضور خود در مراسم آغاز سال تحصيلي دانشگاه ها با اشاره به اينكه در اين سال ها به دانشجويان جفا شده است، گفت : ايمان دارم كه جامعه دانشگاهي و دانشجويان به بلوغ فكري , سياسي و اجتماعي رسيدند و اين قدرت را يافتند كه با تدبير بيشتر راه طولاني استقلال ، آزادي وپيشرفت را بيايند.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، سيد محمدخاتمي رئيس جمهوري صبح امروز در تالار علاميه اميني دانشگاه تهران، گفت: دراين سال ها شادكامي ها و ناكامي هاي متعددي داشتيم و در برخي موارد به جامعه دانشگاهي و دانشجويان ماجفا شد.
وي در ادامه افزود : اگر بي حوصله نباشيم و بدانيم كه تحولات ريشه اي نيازمند زمان است ،روند جامعه روند قابل قبولي است.
رئيس جمهوري با اشاره به اينكه هر هدفي با هزينه هاي متناسب خود همراه است، گفت: اگر درمحاسبه هزينه اهداف خود اشتباه كنيم و براي يك كار بزرگ هزينه كم در نظر بگيريم ،ناموفق خواهيم بود و نيز اگر براي كارهاي بزرگ صبوري نداشته باشيم ، سرخورده خواهيم شد.
وي افزود: ترديد ندارم كه در حوزه آموزش عالي تحول عظيمي رخ داده است، اگر چه كاستي هايي هم وجود دارد.
رئيس جمهوري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تمايز علوم درعين داشتن اشتراكات فراوان ،گفت: اشتراكات علوم را نمي توان منكر شد، چنانكه امروز هم رشته هاي تركيبي مختلف داريم، اما در عين تداخل شاخه هاي علوم با يكديگر تمايز علوم با يكديگر نيز مسلم است.
خاتمي با بيان اين كه وحدت در عين تمايز درهمه موسسات مي تواند وجود داشته باشد، گفت: اگر در اين زمينه به ديدگاه روشن نرسيم دچار آشفتگي فكري و در نتيجه آشفتگي در رفتار خواهيم شد.
وي به عنوان نمونه به كاركرد دانشگاه اشاره كرد و افزود: اين دينداري براي يك جامعه معتقد امري اساسي است و دانشگاه هم نمي تواند به آن نپردازد، اما پرداختن به امر دين وظيفه اصلي دانشگاه نيست.
رئيس جمهوري با بيان اينكه هيچ ديني مانند دين اسلام بشر را به خرد ورزي آزاد انديشي , نوآوري, استقلال فكري و تامل در آفاق و انس دعوت نكرده است ، تصريح كرد: با اين بينش دانشگاه متناسب بادين نيز دانشگاهي است كه درعلم ,تحقيق و پژوهش سر آمد باشد.
وي افزود: اصل دانش معطوف به پرسش است و تا زماني كه پرسش مطرح نشود دانش نيز وجود نخواهد داشت.
خاتمي، تصريح كرد: همچنين شكوفايي دانش مستلزم نقد است و اگر انتظار شكوفايي دانش را داريم دانشگاه ها بهترين جا براي طرح سوال دامن زدن به پرسش دادن پاسخ و نقد پاسخ هاست.
رئيس جمهوري دانشگاه ها را جايگاه هاي واقعي اجتهاد دانست و گفت: اجتهاد يعني تلاش براي اين كه انديشه به جايي برسد كه بتواند پاسخ گوي پرسش هاي مادي ومعنوي باشد.
رئيس جمهوري درك زمان را مساله مهم ديگري دانست و گفت: بايد بپذيريم كه هويت علم و انديشه بشري امري تاريخي است واين امر به هيچ وجه منافاي با امور ثابت وابدي ندارد.
وي افزود: بايد زمان را درك كرد وبه تناسب زمان در دانشي, انديشه , فرهنگ و سنت تحول و نوسازي را پذيرفت.
رئيس جمهوري همچنين بومي كردن دانش را امري لازم دانست و گفت: بومي كردن علم به اين معناست كه كار كرد علوم و فنون در اصول كلي در پاسخ به مسايل خاصي كه داريم، استفاده كنيم.
خاتمي تصريح كرد: اگر فرهنگ را امري متصلب و انعطاف ناپذير بدانيم ، در جهان امروز دچار مشكل خواهيم شد و اگر فرهنگ را غير اصل بدانيم دچار بي هويتي و گرفتاري هاي بزرگ مي شويم.
وي افزود: اگر چنين ديدي داشته باشيم و در صدد اصلاح پيشاپيش امور بر آييم خود به خود مي توانيم با حفظ معيارها اصول وجوهر تاريخي خود متناسب با تحولات دنيا متحول شويم كه باز هم اينجا اجتهادكار ساز است و دانشگاه ها بايد پيشتاز آن باشند و اگر چنين نباشد گرفتار دعواها و فرجامي هايي مي شويم كه 150 سال گرفتار آن هستيم.
خاتمي با بيان اينكه دسته اي ليبراليزم را آفتي بعيد مي دانند كه بايد به هر قيمتي با آن مبارزه كرد و راه مبارزه با آن رادشنام دادن به آن مي دانند ، خاطر نشان كرد : اين دسته درمقام بيان هم برخلاف روش علمي دچار سفسطه مي شوند يعني رفتارهاي نادرست برخي سياست مداران مستمسكي مي شود براي ناساز ا گفتن كه اين چنين پيشاپيش افكار عمومي را در مقابل بخشي از جهان قرار مي دهند كه ليبراليسم را به عنوان دستاورد بزرگ خودمي دانند و با اين عمل زمينه را براي تهاجم سلطه جويان فراهم مي كنند.
وي افزود: از سوي ديگر شاهد آن هستيم كه به سادگي آب خوردن اخلاق معنويت و حي الهي و نتايج حكمت معنوي كه محصول اين سوي عالم است نفي مي شود و آن ها متعلق به گذشته قلمدادمي شود.
خاتمي با بيان اينكه عده اي راه سعادت را رها كردن گذشته و تسليم شدن در برابر ديگران ميدانند و حرف هايي را تكرار مي كنند كه مي گويد پايان تاريخ فرا رسيده است، افزود: شگفت اينكه در عين حال كه مي گويند قرن 20 قرن پايان ايديولوژي است و ايديولوژي را نفي مي كنند در يك امر پارادوكسيكال همين مدعيان پايان دوران ايديولوژي ليبرال دموكراسي را به عنوان قوي ترين ايديولوژي زمان خود مطرح مي كنند.
خاتمي تصريح كرد: در اين سوي عالم نيز كساني هستند كه چشم خود را به روي گذشته خود مي بندند و بدون توجه به مباني ليبرال دموكراسي و اين كه هر دستاورد بشري قابل نقد است آن را تكرار مي كنند .
رئيس جمهوري ، در ادامه گفت: در چنين وضعيتي آنچه مظلوم مي ماند اصل انديشه و حركت هاي اصلاحي است كه از 150 سال پيش وجود داشته است.
وي افزود: شگفت آور تر اين كه اين سوي عالم آن ها كه ليبرال دموكراسي را مي كوبند مي خواهند ديني ايديولوژيك و ايديولوژي اين را مطرح كنند در حالي كه ايديولوژي به اين معنا در غرب مطرح شده است و ما نيازي به ايديولوژيك كردن دين نداريم چرا كه اين خود نوعي غرب زدگي است.


تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خاتمي با بيان اين كه نه تجدد و نه سنت قابل نفي نيستند و در عين حال قابل نقد هستند، گفت: اگر ما به مقام نقد برسيم و واقع نگري داشته باشيم مي توانيم سنت رابا نوآوري هاي خود و اصلاحاتي كه به تناسب زمان و مكان انجام مي دهيم از آنچه ديگران پديد آورده اند ورنگ تقدسي را به آن مي دهند برداريم و در عين حال به اصول و معيارهاي خود پايبند باشيم.
وي درپايان خاطر نشان كرد: بشر امروز به صلح امنيت,پيشرفت, علم, معنويت , اخلاق مردم سالاري و بالاتر از آن نيازمند رهايي از غفلت است آيا دانشگاه ها در پاسخ به اين نياز وسيع و عميق بشري و به خصوص جامعه ايراني قادرند كار ساز باشند.
گفتني است در ابتداي اين مراسم فرجي دانا رئيس دانشگاه تهران گزارشي از فعاليت هاي آموزش و پرورش دانشگاه تهران در سال هاي 80 تا 83 را ارايه كرد.
همچنين دكتر عباس شفيعي استاد پيشكسوت دانشگاه علوم پزشكي تهران طي سخناني خواستار توجه به جايگاه دانشگاه هيات علمي و نخبگان كشور در جامعه شد.
در اين مراسم همچنين نفرات اول تا سوم گروه هاي آموزشي علوم رياضي علوم تجربي علوم انساني هنر و زبان هاي خارجي لوح تقديري را از دست رئيس جمهور دريافت كردند.

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12415

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمي درمراسم آغاز سال تحصيلي دانشگاه ها: دراين سال ها به جامعه دانشگاهي و دانشجويان ما جفا شده است، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016