جمعه 17 مهر 1383

اطلاعيه گزارشگران بدون مرز : افزايش تهديد عليه روزنامه نگاران در ايران

RSF.gif

افزايش تهديد عليه روزنامه نگاران در ايران

وضعيت آزادی مطبوعات در ايران هر روز بدتر مي شود، احضار و تهديد روزنامه نگاران از سوی دستگاه قضايي و يا وزارت اطلاعات افزايش يافته است واين احضار ها دراغلب موارد به صورت غير رسمي و غير قانوني انجام مي گيرند. روزنامه نگاران احضار و يا بازداشت شده، پس از آزادی تحت فشار و تهديد قرار مي گيرند تا در مورد بازداشت خود با هيچ کس سخن نگويند و به ويژه با سازمانهای مدافع حقوق بشر داخلي و يا خارجي تماس نگيرد.

در تاريخ ۷ شهريور ماه آرش سيگارچي روزنامه نگار گيلان امروز توسط وزارت اطلاعات احضار و به مدت دو روز برای فعاليت های مطبوعاتي اش تحت بازجويي قرار گرفته است. اين روزنامه نگار در وبلاگ خود به نام پنجره ی التهاب نيز نوشته هايش را منتشر مي کند. آرش سيگارچي يک روز پيش از احضار در پنجره ی التهاب مطلبي در باره مراسم يادمان خانواده های زندانيان سياسي اعدام شده در سال ٦٧ که در گورستان خاوران برگزار شد، منتشر کرده بود.

گزارشگران بدون مرز ممنوع خروج کردن عمادالدين باقي چهره سرشناس مطبوعات ايران و فعال حقوق بشر را محکوم مي کند. رييس انجمن دفاع از حقوق زندانيان، برای شرکت در چندين همايش حقوق بشری عازم امريکا و اروپا بود. آقای باقي اعلام کرده است که دوشنبه ١٤ مهر ماه در آخرين لحظات خروج، ماموران امنيتي نامه ای به وی نشان داده اند که در آن " از سوی دادگاه ويژه ی روحانيت خواسته شده است که از خروج وی ممانعت به عمل آيد."

عمادالدين باقي روزنامه نگار روزنامه های توقيف شده ی نشاط و فتح است که از خرداد ١٣٧٩ تا بهمن ١٣٨١ به اتهاماتي نظير " اقدام بر عليه امنيت ملي و تشويش اذهان عمومي " زنداني بوده است. پس از آزادی از زندان با نوشتن مقالاتي در دفاع از آزادی بيان و عقيده و روزنامه نگاران در بند، تشکيل انجمن دفاع از حقوق زندانيان و... فعاليت های خود را در دفاع از حقوق بشر در ايران تشديد کرده است. در آبان ماه سال گذشته شعبه ششم دادگاه انقلاب اسلامي تهران عمادالدين باقي را به يکسال حبس با تعليق محکوميت به مدت پنج سال محکوم کرد. وی در روز ٨ تير نيز برای محاکمه به دادگاه احضار شده بود. عمادالدين باقي سردبير روزنامه ی جمهوريت است که از انتشار باز مانده است.

گزارشگران بدون مرز همچنين نگراني خود را از سرنوشت روزنامه نگاراني که اخيرا دستگير شده اند و خانواده های شان از آنها بي خبرند، اعلام مي دارد.

روزبه ميرابراهيمي دبيرسابق سرويس سياسي روزنامه اعتماد در روز دوشنبه ششم مهرماه در منزل اش بازداشت شد. وی همکار بسياری از روزنامه های اصلاح طلب بود و با روزنامه ی از انتشار بازمانده ی جمهوريت نيز همکاری داشت.

برادر روزنامه نگار در بند شهرام رفيع‌زاده ، آقای بهرام رفيع‌زاده اعلام کرده است " ما از وضعيتش بي‌خبريم و هيچ اطلاعي از دليل بازداشت و عنوان اتهامي وي نداريم" بهرام رفيع‌زاده با اشاره به مراجعه‌ي خود به دادسراي فرودگاه براي اطلاع از علت و محل بازداشت برادرش گفته است "در آنجا به ما گفتند كه تا وضعيت پرونده روشن نشود نمي‌توانند اطلاعاتي درباره‌ي آن به ما بدهند."

حنيف مزروعي همکار بسياری از روزنامه های اصلاح طلب و شهرام رفيع‌زاده دبير سرويس فرهنگي روزنامه اعتماد در ١٨ شهريور و در ارتباط با سايت های اينترنتي دستگير شده اند. اين دستگيری ها توسط اداره اماکن بازوي عملياتي سرويس های اطلاعاتي قوه قضاييه و به دستور سعيد مرتضوی دادستان تهران انجام گرفته اند.
علي مزروعي پدر حنيف، اعلام کرده است از فرزندش بي خبر است و آيت اله هاشمي شاهرودي پاسخي به نامه های وی در اين باره نداده است.
هفته ی گذشته روزنامه ی کيهان با انتشار نام برخي از روزنامه نگاران در تبعيد که با راديو فردا و بي بي سي گفتگو کرده اند و يا مقالاتشان در سايت گويا و رويداد منتشر شده است آنها را به "تشکيل شبکه ای برای دشمن" و همکاری با سازمان جاسوسي امريکا متهم کرد. در مقاله ای با امضای حسين شريعتمداری به نام "خانه ی عنکبوت" به گونه ای که مشخص باشد نام برخي از روزنامه نگاران "مشکوک" به همکاری با "شبکه ی دشمن" در ايران نيز آورده شده است، از جمله سه روزنامه نگار زنداني روزبه ميرابراهيمي، حنيف مزروعي و شهرام رفيع‌زاده. حسين شريعتمداری بازجو و شکنجه گر بسياری از زندانيان سياسي و روشنفکران ايراني در زندان اوين است و از سوی شخص آيت اله علي خامنه ای بعنوان نماينده وی در روزنامه کيهان منصوب شده است.
کارزار افشاگری روزنامه های وابسته به حکومت نگران کننده است، تجربه نشان داده است که در پي هر به اصطلاح افشاگری حملات دستگاه قضايي و امنيتي به مطبوعات و دستگيری روزنامه نگاران شدت يافته است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

گزارشگران بدون مرز همه وب نگاران، کاربران اينترنت و وبلاگ نويسان را فرا مي خواند که در حمايت از وب نگاران زنداني، پيام همبستگي خود را به آدرس ای ميل دفتر اينترنت ما mailto:internet.persan@rsf.org ارسال کنند. اين پيام ها بر روی سايت فارسي گزارشگران بدون مرز انتشار يافته و برای خانواده ی بازداشت شدگان نيز ارسال مي شوند.


گزارشگران بدون مرز يادآور می شود که :

با سيزده روزنامه نگار زندانی، ايران بزرگ ترين زندان روزنامه نگاران در خاورميانه است

علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ايران ازجمله سي و شش رهبر و مقام دولتی در جهان است، که از سوی گزارشگران بدون مرز بعنوان دشمنان آزادی مطبوعات برگزيده شده اند

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/12863

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'اطلاعيه گزارشگران بدون مرز : افزايش تهديد عليه روزنامه نگاران در ايران' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016