جمعه 24 مهر 1383

موسوي خوئيني:باعدم پذيرش كانديداتوري از سوي موسوي، گزينه هاي موجود: عسكراولادي، رفسنجاني، كروبي و معين، ايسنا

موسوي خوئيني: مؤتلفه؛عسكراولادي
حزب كار، خانه كارگر و كارگزاران؛ رفسنجاني
مجمع روحانيون و همبستگي؛ كروبي
مشاركت و مجاهدين انقلاب اسلامي؛ معين

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس سياسي
موسوي خوئيني گفت: دفتر تحكيم وحدت و سازمان اعتقاد دارند كه به جاي حركت به سمت نظام انتخاباتي و پارلماني بايد با حركت به سمت نهادهاي مردمي به صورت منتقد عمل كنند.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، علي اكبر موسوي خوئيني طي سخناني در اولين روز از اردوي دو روزه‌ي دفتر تحكيم وحدت (طيف علامه) كه صبح روز پنجشنبه با عنوان «گذار به دموكراسي» برگزار شد، با اشاره به عدم پذيرش كانديداتوري رياست جمهوري از سوي مهندس مير حسين موسوي، ابراز عقيده كرد: بعد از اين تنها گزينه‌اي كه مي‌تواند گزينه‌ي جريان مقابل را دچار چالش كند هاشمي رفسنجاني است و به نظر مي‌رسد ظرف 10 الي 20 روز آينده موضوع آمدن وي نيز مشخص مي‌شود.

وي معتقد است: جريان مقابل در حال حاضر در حال تدارك موانعي بر سر راه ورود هاشمي رفسنجاني به صحنه‌ي انتخابات است زيرا آنها از روحاني نبودن، جوان بودن و حتي شرط سني براي كانديداي رياست جمهوري صحبت مي‌كنند و شايد قصد دارند اين شرط را به نحوي مطرح كنند كه به هاشمي بفهمانند كه اكنون لازم نيست در صحنه حضور پيدا كند.

وي در ادامه اظهار داشت: در بين برخي گروههاي دوم خردادي مانند كارگزاران، حزب اسلامي كار و خانه‌ي كارگر طرح كانديداتوري هاشمي مطرح است و در صورتي كه وي نيايد آن‌ها هر شخصي را كه هاشمي به آن‌ها توصيه ‌كند به عنوان كانديداي خود مطرح خواهند كرد. مجمع روحانيون مبارز و حزب همبستگي نيز با منتفي شدن كانديداتوري مهندس موسوي، در صورتي كه هاشمي رفسنجاني در صحنه‌ي انتخابات حاضر شود، كروبي را به عنوان كانديداي خود مطرح خواهند كرد و البته اين را به صورت رسمي اعلام نكرده‌اند. مشاركت و سازمان نيز در حال حاضر روي گزينه‌ي دكتر معين تمركز كرده‌اند و به نظر مي‌رسد مشاركت طي برگزاري كنگره‌ي خود در مورد معين به نتيجه رسيده است.

موسوي خوئيني در ادامه اظهار داشت: در اين ميان دفتر تحكيم وحدت و سازمان اعتقاد دارند كه به جاي حركت به سمت نظام انتخاباتي و پارلماني بايد با حركت به سمت نهادهاي مردمي به صورت منتقد عمل كنند.

وي با بيان اين اعتقاد كه جلسه‌ي دوم خرداد‌ي‌ها در حال حاضر نواقص و مشكلات زيادي دارد كه آن را شكننده كرده است، گفت: با توجه به وجود اختلاف در درون جبهه‌ي دوم خرداد بعيد به نظر مي‌رسد كه اين جبهه ظرفيت آنچناني داشته باشد كه بتواند در صحنه‌ي انتخابات نقش موثري را ايفا كند.

عضو فراكسيون دانشجويي دوره‌ي ششم مجلس شوراي اسلامي ابراز عقيده كرد: حتي در مجلس ششم، فراكسيون دوم خرداد در مواقعي به صورت دموكراتيك عمل نمي‌كرد. اكنون گروهها و احزابي را مشاهده مي‌كنيم كه با مشي اصلاح‌طلبانه‌اي كه دارند داراي پايگاه مردمي هستند ولي در داخل حاكميت و جبهه‌ي دوم خرداد حضور ندارند، بنابراين به نظر من بايد با تغييراتي در جبهه‌ي دوم خرداد ساختاري دموكراتيك در آن ايجاد شود تا گروههايي مانند ملي مذهبي‌ها و نهضت آزادي نيز بتوانند در آن حضور داشته باشند.

موسوي خوئيني با اشاره به اين كه گروههاي مورد اشاره از سوي جبهه‌ي مشاركت مورد پذيرش واقع شده و در روزه‌هاي سياسي اين حزب افراد ملي مذهبي و نهضت آزادي حضور داشته‌اند، افزود: ولي گروه عمده‌يي كه داراي نفوذ زيادي در جبهه و حتي داراي حق وتو هستند مخالف با حضور اين گروهها هستند و ما فكر مي‌كنيم براي اينكه جبهه‌ي دوم خرداد بتواند نقش عمده‌اي در انتخابات ايفا كند بايد اجازه دهد كه گروههاي اين‌چنيني كه وصف آنها شد وارد اين جبهه شوند و سازمان ادوار در حال تلاش است كه اين جبهه را متقاعد به پذيرش اين امر كند. در صورتي كه اين امر تحقق نشود جبهه‌ي جديدي ايجاد مي‌شود، جبهه‌اي كه كار خود را بايد از يكي، دو ماه آينده تحت عنوان هر نامي مانند جبهه‌ي ايرانيان و جبهه‌ي دموكراسي‌خواه ايجاد كند.

وي با اشاره به وضعيت دفتر تحكيم وحدت و با بيان اين كه عده‌اي قصد دارند اين دفتر را منحل كنند، خاطرنشان كرد: البته تحقق اين امر فوق‌العاده براي آنها مشكل است و در حال حاضر شايد به اين نتيجه رسيده‌اند كه با ناكارآمد كردن اين مجموعه، از برگزاري انتخابات آزاد در آن جلوگيري كنند و با عبور اعضاي انتخابي خود از فيلتر نظارتي مانند انتخابات رياست جمهوري به جاي رييس‌جمهور، تداركاتچي انتخاب كنند.

موسوي خوئيني ادامه داد: آن‌ها قصد دارند با ايجاد هيات نظارت در دانشگاه و محدود كردن گزينه‌هاي انتخاباتي مثلا در انتخابات انجمن‌هاي اسلامي در دانشگاهها به اين برسند كه فقط اعضاي عضو در انجمن‌ها حق شركت دارند در صورتي‌كه قبلا افرادي كه در انجمن نيز عضويت نداشتند مي‌توانستند در انتخابات شركت كنند. اين افراد حتي اجازه نمي‌دهند كه مجموعه‌هايي خارج از تحكيم وحدت ايجاد شود. مثلا تشكيلاتي تحت عنوان جمهوري‌خواهان از دانشگاه يزد تشكيل شد كه به راحتي براي جلوگيري از فعاليت، آن را معلق كردند. من به اين افراد هشدار مي‌دهم كه دانشگاه را با جاهاي ديگر اشتباه نگيريد، اتخاذ چنين سياست‌هايي در دانشگاه براي آنها هزينه‌هاي زيادي خواهد داشت. دانشجويان اعلام كرده‌اند كه مزاحمت‌هاي قبلي را ايجاد نمي‌كنند، در انتخابات كانديدا نمي‌دهند و جاي كسي را اشغال نمي‌كنند، من به آن‌ها مي‌گويم كه اين روش‌ها در دانشگاه جواب نمي‌دهد و بايد روش‌هاي سنجيده‌اي را اتخاذ كنند. مجموعه‌هاي انجمن اسلامي‌ها در دانشگاه حاضر هستند كه مجموعه‌ي دفتر تحكيم وحدت و انجمن‌ها انحلال پيدا كنند ولي زير بار انتخاباتي مانند آن چه در مجلس هفتم اتفاق افتاد نروند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

موسوي خوئيني‌ در ادامه با يادآوري تجربه‌ي دومين انتخابات شوراها و انتخابات مجلس هفتم مدعي شد: گروهي به نام آبادگران از سوي جناح محافظه‌كار در اين دو انتخابات حضور پيدا كردند و با حضور خود، افراد سرشناس گروههاي سنتي جناح محافظه‌كار را يا كنار گذاشته‌اند و يا درصدد به حاشيه راندن آنها هستند و به طور كلي در ميان اين افراد افكار نظامي رسوخ دارد. اين افراد با گرفتن فرمان، خود را منسجم مي‌كنند در حقيقت آن‌ها فقط اجراكننده‌ي دستورات هستند و اگر در مجلس هفتم مشاهده مي‌كنيم كه در بين اصول گرايان در بعضي مواقع در اتخاذ مواضع اختلافات و حتي تضادهايي وجود دارد به اين علت است كه اين هماهنگي مدتي طول مي‌كشد. اين گروه علاوه بر داشتن روحيه‌ي نظامي‌گري درصدد امنيتي كردن فضا هستند.

وي با بيان اين كه ممكن است در ميان محافظه‌كاران سنتي و آبادگران در انتخابات رياست جمهوري اختلافاتي ايجاد شود، ادامه داد: اكنون از سوي موتلفه به عنوان يكي از گروههاي سنتي محافظه‌كاران، عسگراولادي به عنوان كانديدا مطرح شده است، در حالي كه همين آقاي عسگراولادي و دوستانش در انتخابات مجلس هفتم بر اثر فشار همين گروههاي جديد مجبور شدند كه صحنه‌ي انتخابات را ترك كنند.

دنبالک:
http://akhbar.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/13133

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'موسوي خوئيني:باعدم پذيرش كانديداتوري از سوي موسوي، گزينه هاي موجود: عسكراولادي، رفسنجاني، كروبي و معين، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016