سه شنبه 12 آبان 1383

صادق زيباکلام : بزرگترين لطمه‌‏اي که اشغال سفارت آمريکا به انقلاب زد،پايمال کردن و از جا برکندن نهال نوپاي آزادي بود، ايلنا

تهران- خبرگزاري کار ايران

استاد حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران ، گفت : اگر آمريکا را به خاطر مجموع سياست‌‏هايش در تقابل با خود بدانيم ، باز هم دچار مشکل مي‌‏شويم ، چون آمريکا يک جزيره متروک در دنيا نيست.

به گزارش خبرنگار "ايلنا" ، صادق زيباکلام در جلسه بررسي سياست خارجي ايران نسبت به آمريکا که از سوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشکي برگزار شده بود ، گفت : واقعه 13 آبان از سويي ساده و از سوي ديگر پيچيده است از اين منظر که به مسائل ميان ايران و آمريکا مي پردازد ، بسيار ساده است ؛ چون مشکلات ايران و آمريکا آشکار است . اما از منظر ديگر اساساً اين سوال مطرح است که آيا انقلاب اسلامي ايران که در سال 1357 به وقوع پيوست يک اختلاف بنيادين با آمريکا داشت يا نه . اولين شبهه در اين زمينه وجود تضادي آشکار بين ايران و آمريکاست .
وي افزود : ممکن است برخي بگويند اين انقلاب ، يک انقلاب ديني است و آمريکا نماد کفر است . پس طبيعي است که اين دو کشور با هم تضاد داشته باشند ، اما من با اين فرضيه مشکل دارم ، زيرا معتقدم بايد به ملزومات اين مسأله جدي و دقيق نگاه کرد . آيا مقصود اين است که ما تمام مردم آمريکا را کافر مي‌‏دانيم در حالي که براساس آمار آمريکايي‌‏ها و اروپايي‌‏ها موحد و اهل کليسا رفتن هستند ، پس اگر آمريکا را به اعتبار کفر در مقابل اسلام در تقابل با خود بدانيم با توجه به اين آمار بايد ابتدا چين را در تقابل با خود ببينيم .
اين استاد دانشگاه ، تصريح کرد : اگر آمريکا را به خاطر مجموع سياست‌‏هايش در تقابل با خود بدانيم ، باز هم دچار مشکل مي‌‏شويم ، چون آمريکا يک جزيره متروک در دنيا نيست ، بلکه در مجموعه غرب قرار دارد و از اجزاي قدرتمند غرب است ، ما با روسيه ، ژاپن و جهان غرب و جهان کفر مشکلي نداريم ، بلکه تنها با آمريکا مشکل داريم.
زيبا کلام گفت: استادان ديگري که در مورد تنش با آمريکا مطرح مي شود اين است که ما با آمريکا مشکلي نداريم ، بلکه آنها با ما مشکل دارند و ما بايد از ناموس و شرف و منافع ملي‌‏مان در صورت رابطه با آمريکا چشم بپوشيم و چون ما نمي‌‏خواهيم نوکر باشيم و استقلال از شعارهاي محوري انقلاب ما بوده است ، اين تنش بهايي است که براي انقلابمان مي‌‏پردازيم .
وي ادامه داد : شنيده مي شود که اگر ما به آمريکا نرمش نشان دهيم ، آمريکا به کمتر از زانو زدن ما راضي نخواهد شد که من معتقدم اين استدلال هم نوعي سلطه است ، مگر ما با قدرت‌‏هاي ديگر مثل فرانسه و انگليس رابطه داريم . در مقابل آنها به زانو در آمده اين براساس کدام قانون و اعتقاد ارتباط با قدرت‌‏ها در گروي چشم پوشي از منافع است ، چه دليلي دارد که در ارتباط با آمريکا از منافع خود چشم پوشي کنيم ضمن اين که کشورهاي ديگري که با آمريکا رابطه دارند هم نوکر نيستند .
استاد حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران ، تصريح کرد : به دنبال شبهاتي که به استدلال‌‏هاي موجود وارد کرديم ، اين سوال مطرح مي شود که اساساً چه اصراري بر ارتباط با آمريکا وجود دارد به استدلال من براي تاکيد بر ارتباط با آمريکا تنها در يک جلسه خلاصه مي شود و آن حفظ منافع ملي است.
وي افزود : معتقدم منافع ملي ايران در طول 25 سال گذشته لطمات زيادي به دليل نداشتن ارتباط با آمريکا ديده است ، البته کساني که به تنش ميان روابط ايران و آمريکا معتقد هستند نيز دليل دفاع خود از تنش را منافع ملي مي‌‏دانند ، اما اگر اکثريت مردم اين منطقه را بپذيرند و به تنش ميان ايران و آمريکا معتقد باشند ، من آن را بر چشم مي‌‏گذارم و مي‌‏پذيرم چرا که دموکراسي شوخي ندارد.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

زيبا کلام خاطرنشان کرد : ايران ظرف 25 سال گذشته ميلياردها تومان در افغانستان هزينه کرده است ، اما هيچ جايگاهي در افغانستان ندارد و دليل آن دشمني با آمريکاست . خط لوله نفت باکو به جيحان نز نمونه ديگر ضربه‌‏اي است که به خاطر تنش ميان روابط با آمريکا خورده ايم.
وي در پايان اظهار داشت: خشونت سياسي عرصه ديگري است که ما به خاطر آن هزينه مي پردازيم . بزرگترين لطمه‌‏اي که اشغال سفارت آمريکا به انقلاب زد ؛ پايمال کردن و از جا برکندن نهال نوپاي آزادي بود . اين حرکت فرهنگ خشونت سياسي را در کشور ما به وجود آورد.

Copyright: gooya.com 2016