یکشنبه 22 آذر 1383

آصفي: در كنفرانس مراكش منافع آمريكا تامين مي‌شود، ايسنا

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي


آصفي با بيان اين كه روحاني امروز به بروكسل رفت، گفت كه اين هفته مذاكرات ما و سه وزير خارجه اروپا و سولانا در بروكسل برگزار مي‌شود

به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حميدرضا آصفي، سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان امروز (يكشنبه) در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي اظهار داشت: اين هفته مذاكرات ما و سه وزير خارجه اروپا و سولانا در بروكسل برگزار مي‌شود. روحاني امروز به بروسكل سفر كرد كه از فردا مذاكره در سطوح گروه كاري،‌ كميته‌ي راهبري و سطح عالي آغاز شود؛ در اين گفت‌وگوها طرفين بايد چارچوب كارهاي آينده را مشخص كنند.

وي افزود: ما اولويت و برنامه را داريم، اروپا هم همين طور؛ بايد به نقاط مشترك برسيم تا اينكه گروههاي كاري كار خودشان را براي تفاهم دنبال كنند. بعد از نشست فردا كميته‌هاي كاري در اولين زمان احتمالا اين هفته يا اوايل هفته آينده بر اساس موضوعات كار خود را شروع كنند.

آصفي ادامه داد: در كشور سه دستگاه مسوول شده‌اند كه كارها را دنبال كنند كه گروه سياسي را وزارت خارجه، همكاري صنعت را وزارت صنايع و مسايل هسته‌يي را سازمان انرژي اتمي مسووليت دارد.

وي در خصوص علت عدم حضور ايران در نشست مراكش گفت: آمريكايي‌ها با اهداف خاصي اين طرح را مطرح كردند معتقديم اين طرح‌هاي بيروني تامين كننده منافع منطقه نيست و آمريكا به دنبال منافع خودش است و لذا ضرورتي براي حضور در اين اجلاس نديديم.

آصفي در خصوص درخواست وزارت خارجه ايتاليا براي مذاكره هسته‌يي با ايران گفت: گفت‌وگو در بحث هسته‌يي با اروپا در دو مجرا صورت گرفته يكي با سه كشور اروپايي كه خود اروپا آنها را تعيين كرده و ما تعيين نكرديم و اتحاديه‌ي اروپا هم از اين سه كشور حمايت كرده است. اينكه ديگران بخواهند وارد شوند اين تصميم اروپاست و سازوكارهاي داخلي اين اتحاديه است كه آنها بايد خود طراحي كنند.

وي افزود: در كنار اين با كليه كشورهاي اروپايي گفت‌وگو كرديم. ما ايتاليا را دوست ايران مي‌دانيم و رايزني‌هاي گسترده با اين كشور مثل ساير كشورهاي ديگر داشتيم. ما براي گفت‌وگو مشكلي نداريم چون هم جمعي و هم فردي با اروپايي‌ها بحث داشته‌ايم.

وي اظهارات دوگانه مقامات عراقي و ديگران درباره ايران را در مقطع نزديك به انتخابات مشكوك نام برد و گفت: البته اين مقامات عراقي معدودند و خود ديگر مسوولين مختلف عراقي از ديروز واكنش نشان داده‌اند و اين اتهامات را قبول نداشته‌اند.

آصفي تاكيد كرد: ما خواستار انتخابات آزاد در موعد مقرر در عراق هستيم و فكر مي‌كنيم بعضي اظهارات به قدري سنجيده است كه نياز به پاسخگويي ندارد. بعضي يا نمي‌دانند يك ميليون چيست و يا نمي‌دانند انسان كيست كه اين اظهارات بيشتر به شوخي شباهت دارد.

آصفي گفت: اصرار داريم انتخابات برگزار شود؛ چون خود مردم عراق مي‌خواهند. از طرف ديگر اين قبيل اظهارات توهين به مردم عراق است كه نشان دادند هم با سلطه خارجي هم با حضور بيگانه مخالفند. البته ما هم مراتب ناخرسندي خود را علام مي‌كنيم.

آصفي در پاسخ به سوال ايسنا اظهارات پاول مبني بر گفت‌وگو با خرازي را تاييد نكرد و گفت: هيچ مذاكره‌اي با پاول صورت نگرفت. سرميز شام پاول نزديك خرازي بود و وزراي خارجه ديگري هم بودند كه مباحث مختلفي با آنها صورت گرفته؛ حتما پاول شنيده و تصور كرده مذاكره مستقيم با خرازي داشته؛ نه هيچ مذاكره دوجانبه‌اي بين خرازي و پاول نبوده است. در اصل خبر رويتر هم مقداري با ترديد نگاه شده كه مذاكره‌اي بين خرازي و پاول نبوده است.

آصفي در پاسخ به سوال ديگر ايسنا در خصوص آخرين اخبار درباره محاكمه اعضاي القاعده در ايران گفت: آنچه كه اعلام شده برخي از تعداد محدود هواداران ايراني القاعده بودند كه محاكمه شده كه كمتر از انگشتان دو دست هستند و اعضاي القاعده نيستند كه محاكمه شده‌اند و محكوميت آنها صادر شده است.

وي در ادامه به ايسنا گفت: در خصوص القاعده‌اي كه صحبت مي‌شود و اتباع خارجي هستند هم چنان در حال تحقيق هستيم تا جزييات پرونده روشن شود و هنوز محاكمه آنها صورت نگرفته و زمان آن منوط به انجام مراحل بازرسي و بازرپرسي آن است.

آصفي ادامه داد: وقتي به مراحل نهايي برسيم اطلاع رساني در اين رابطه را خواهيم كرد.

آصفي خاطر نشان كرد: تعليق از سوي ايران داوطلبانه و براي زمان محدودي صورت گرفته است.

وي در خصوص استقرار موشكي آمريكا در پايگاه اينجرليك تركيه گفت: اين يك بحث رسانه‌اي است و ما هنوز اطلاع كامل نداريم. مشكل آمريكا با اين چيزها حل نمي‌شود و هر جا وارد شده نفرت عمومي را به وجود آورده، بمب و موشك چاره ساز آمريكا نيست و فكر نمي‌كنيم اينها براي آمريكا مفيد باشد جز اينكه بي‌اعتباري او را در دنيا ياد مي‌كند.

وي در خصوص حمله‌ي نظامي آمريكا به ايران گفت: خود مقامات آمريكا اين را رد كردند اين يك جوسازي و شانتاژ خبري بود. ما آمريكا را در اندازه‌اي نمي‌بينيم كه توان حمله‌ي نظامي به ايران داشته باشد و ايران دفاع خواهد كرد.

آصفي افزود: اين يك جنگ رواني است كه از سوي رسانه‌ها كه بيشتر از سوي لابي‌هاي صهيونيستي هستند مطرح مي‌شود و آن را عملياتي نمي‌بينيم. بلكه جنگ رواني است ضمن اينكه آمادگي لازم هم داريم.

آصفي گفت‌وگوهاي فني و تكنيكي بين ايران و هند در خصوص قرارداد گاز را جاري عنوان كرد و گفت: گفت‌وگو براي رسيدن به يك تفاهم غير معمول نيست و با هند هم ادامه مي‌دهيم.

وي اظهارات پادشاه اردن را غير واقعي توصيف كرد و خاطر نشان كرد: اين اظهارات توهين به مردم عراق است و بايد صبر كنيم انتخابات عراق برگزار شود. فكر مي‌كنيم اظهارتي از اين قبيل كه اسراييل جهان اسلام را تحت فشار قرار مي‌دهد مشكوك است. الان بحث تقسيم كردن كشورهاي اسلامي به فرق مختلف به نفع اسراييل است مردم عراق خودشان عاقلند و آينده شان را تعيين خواهند كرد.

به گزارش ايسنا، وي در خصوص محكوميت يك ايراني از سوي دادستان مصر گفت: هيچ مدرك مستندي در اين مورد وجود ندارد ما از حافظ منابع مصر توضيح خواهيم خواست اين يك فرد ديپلمات معمولي وزارت خارجه است و اين بخشي از سناريويي است كه كه در جهاي مختلف ساز مي‌شود. اين اظهارات غير مستند است و وزارت خارجه اين موضوع را دنبال خواهد كرد.

آصفي با بيان اينكه ايران مشكل نيست، استقلال خواهي ايران مشكل است گفت: من از طرح اتهامات به ايران تعجب نمي‌كنم چون قابل پيش بيني بود كه وقتي بحث هسته‌يي را با اروپا و آژانس حل كرديم لابي صهيونيست و اسراييل فعال بود مشكل ديگري را مطرح كند.

وي افزود با مسوولين عراقي اين اظهارات را رد كرده‌اند و اگر صبر كنيم روشن مي‌شود لابي صهيونيست و حتي در هسته‌يي تيرش به سنگ خورد موضع ديگري را علم كرد و ايران نشان داده كه به اندازه كافي درايت دارد كه اين مساله را حل كند.

آصفي موضوع حل پرونده هسته‌يي كه البته به نهايت مطلوب نرسيده را يكي از دستاوردهاي مهم ايران در سال جاري ميلادي عنوان كرد.

آصفي تصريح كرد: ما اعلام كرده‌ايم قرباني تروريسم هستيم و اين موضوع روشن تر از آن است كه بخواهند ما را متهم به تروريست‌ بودن كنند. بحث ما اين است كه اگر آمريكا مي‌خواهد در عراق (فلوجه) تروريست را از بين ببرد نبايد يك شهر را ويران مي‌كرد. خواسته ما هنوز روي ميز است كه آمريكا تعداد كشته شدگان،سن و جنس و شغل آنها را اعلام كند.

وي در خصوص دستگيري گروهي در خليج فارس كه رابطه با ايران داشته و قصد ترور علاوي را داشته گفت: بايد مستندات ارايه شود تاكنون هيچ مستنداتي ارايه نشده است. بعضي از اظهارنظرها و اتهامت شايد به دليل نگراني از برگزاري انتخابات در عراق است.

آصفي گفت: ما نسبت به مواضع رسانه‌هاي عربي و خود كشورهاي عربي تفاوت قايليم و با اكثر يا عموم كشورهاي عربي رابطه دوستانه داريم بعضي رسانه‌ها ممكن است در مقاطع مختلفي اقداماتي كنند كه ناپسند باشد.

وي در خصوص برگزاري نمايشگاه منافقين در فرانسه گفت: تاكنون اطلاع داريم كه هيچ مقام رسمي فرانسوي از اين نمايشگاه بازديد نكرده اين گروهك ناچيز مضمهل شده جز دسته‌هاي تروريستي است و خود فرانسه هم اين را اعلام كرده البته در اين خصوص در حال بررسي هستيم اما تاكنون اطلاعات مي‌گويد آنها تحت نام منافين نمايشگاه برگزار كرده‌اند و با نام جعلي اين كار را كرده‌اند.

وي با بيان اينكه المنار همچنان در فرانسه فعال است گفت: اينكه رسانه‌ها را ببنديم پاك كردن صورت مساله است. المنار هيچ كاري نمي‌كند جز اينكه واقعيات سرزمين اشغالي را به تصوير مي‌كشد. اين قبيل برخوردها اگر درست باشد هيچ موضوعي را عوض نمي‌كند و صورت مساله اين است كه رژيم صهيونيستي بايد سياست‌هايش را عوض كند.

وي هم‌چنين از دستگيري حسن عباسي اظهار بي‌اطلاع كرد.

آصفي گفت: بحث خزر و برگزاري اجلاس تهران در دستور كار ماست و يكي از موضوعات سفر صفري به كشورهاي اين حوزه همين بوده هنوز توافقي در خصوص برگزاري آن نشده قطعا امسال مسيحي برگزار نمي‌شود اما تا پايان سال شمسي را بايد صبر كنيم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

آصفي حمله به سفارت ايران در عراق را فقط حمله به ايران ندانست و گفت: هنوز اطلاعات دقيق نگرفته‌ايم اما ظاهرا تعدادي خمپاره به چند سفارت خورده كه شايد ايران هم جز آنها بوده است.

وي در خصوص دليل حذف ايران از شركت فولادسازي آلمان گفت: ما در اين شركت سهم داشتيم؛ در يك شرايط بسيار خوب به دليل توجيه اقتصادي بخشي از سهم خود را فروختيم و چون ميزان سهم ما از سهمي كه مي‌توانست ما را عضو شوراي اجرايي كند كمتر بود بعد از فروش اين سهام از عضويت اين شورا خارج شديم.

وي پيوستن ايران به WTO يكي از موضوعاتي دانست كه بايد در خصوص آن با اروپا مذاكره كرد.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15428

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'آصفي: در كنفرانس مراكش منافع آمريكا تامين مي‌شود، ايسنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016