یکشنبه 29 آذر 1383

سخنان سخنگوي وزارت امور خارجه درباره اتهامات مصر، انتخابات عراق و حضور نماينده مجاهدين خلق در پارلمان اروپا و...، ايلنا

سخنگوي وزارت امورخارجه:
اتهام مصر عليه ايران سناريوي اسرائيل است
انتخابات عراق بـايد در وقت مقرر برگزار شود
حضور فضاحت‌‏بار سركرده منافقين در پارلمان اروپا حيثيت نمايندگان اين پارلمان را مخدوش كرد
تهران- خبرگزاري كار ايران

سخنگوي وزارت امور خارجه گفت: كشورهاي عضو چرخه سوخت براي اولين بار از ايران دعوت كرده‌‏اند كه در جلسه ماه آينده اين كشورها شركت كند.

به گزارش خبرنگار سرويس ديپلماتيك خبرگزاري كار ايران ( ايلنا ), "حميدرضا آصفي" در جمع خبرنگاران داخلي و خارجي گفت: بيست و چند كشور عضو اين گروه هستند و ايران براي اولين بار در جلسه اين گروه حضور مي‌‏يابد و جزئيات آن, پس از شركت در جلسه اعلام خواهد شد.
وي درباره جلسه كميته‌‏هاي هسته‌‏اي ايران و اروپا گفت: اولين جلسه كميته‌‏هاي هسته‌‏اي دو طرف روز جمعه در پاريس برگزار شد كه روي دو موضوع همكاري‌‏هاي صلح‌‏آميز هسته‌‏اي و تضمين‌‏هاي عيني تمركز داشت و همه طرف‌‏ها اعتقاد داشتند اين بحث‌‏ها محور همه مذاكرات است.
سخنگوي وزارت امور خارجه ادامه داد: در اين مذاكرات در خصوص يك رآكتور تحقيقاتي بحث شد و قرار شد يك گروه اروپايي بعد از تعطيلات ژانويه به ايران بيايند.
آصفي افزود: در مورد نيروگاه بوشهر و ساير نيروگاه‌‏ها هم بحث‌‏هايي شد و قرار شد كه صبحت‌‏ها ادامه يابد در مورد تضمينات عيني نيز مذاكراتي بر مبناي پادمان و ان‌‏پي‌‏تي انجام شد و قرار شد در چارچوب اين دو موضوع به يك تفاهم‌ برسيم كه هم ما از حقوق خود استفاده كنيم و همه نگراني اروپا برطرف شود.
سخنگوي وزارت امور خارجه خبر داد: جلسه بعدي كميته هسته‌‏اي در ژانويه آينده و جلسه كميته سياسي ـ امنيتي، سه‌‏شنبه يكم دي‌‏ماه برگزار مي‌‏شود.
وي در خصوص اظهارات اخير "كالين پاول" وزيرخارجه مستعفي آمريكا بر ضد ايران مبني بر متهم‌‏كردن تهران به دنبال‌‏كردن برنامه تسليحات هسته‌‏اي، گفت: آمريكا هر گاه از ابتكارها عصباني مي‌‏شود و اين براي كشوري مانند آمريكا ناشايست است.
آصفي ادامه داد: ايران با آژانس و اروپا به تفاهماتي بر سر پرونده هسته‌‏اي خود رسيده است و كارها را در جلسات مختلف دنبال مي‌‏كنيم و آمريكا از اين موضوع ناراضي است.
وي در خصوص پيش‌‏شرط اروپا براي ايران مبني بر به رسميت‌‏شناختن رژيم صهيونيستي گفت: ايران در اين مورد متهم نيست بلكه مدعي است و اعتقاد داريم غرب با حمايت از رژيم اسرائيل موجب افزايش تشنج و وخامت اوضاع شده است و اين سياست اروپا و غرب است كه بايد در قبال رژيم صهيونيستي تغيير كند و از منافع ملت مظلوم فلسطين دفاع كند زيرا برخورد آمريكا و برخي كشورهاي ديگر عملاً به منزله چراغ سبز براي افزايش جنايات اين رژيم است و فكر مي‌‏كنيم آمريكا و اروپا بايد تجديد نظر كنند زيرا شرايط در خاورميانه هر روز بدتر از روز قبل است.
سخنگوي وزارت‌‏امورخارجه تأكيد كرد: ما هيچ پيش‌‏شرطي براي گسترش روابط با دنيا نمي‌‏پذيريم و اين از اصول جمهوري اسلامي ايران است.
وي در خصوص توليد زيركنيوم اسفنجي در ايران به عنوان پنجمين كشور جهان، گفت: توليد زيركنيوم هيچ ارتباطي به آژانس بين‌‏المللي انرژي اتمي و معاهده ندارد و يك پروژه صنعتي است و آژانس هم اين را مي‌‏داند.
آصفي توضيح داد: زيركنيوم براي توليد تيغه‌‏هاي خيلي تيز فلزي است و در صنعت نظير چاقوي جراحي كاربرد دارد و مربوط به موضوع هسته‌‏اي نيست.
وي در خصوص دستگيري هشت صهيونيست در ايران به اتهام جاسوسي گفت: وزير اطلاعات اين را اعلام كرده و گفته است كه به زودي صحبت مي‌‏كند و ما هم منتظر مي‌‏شويم كه ايشان صحبت كنند زيرا اين موضوع در حيطه اطلاعات امنيتي است و يونسي يا كسان ديگري به موقع خود در اين مورد اطلاع‌‏رساني مي‌‏كنند.
سخنگوي وزارت امورخارجه درباره موضوع ايران در قبال آغاز مذاكرات پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا گفت: هر تحولي كه منافع كشور دوست و همسايه تأمين كند خوشحال مي‌‏شويم و استقبال مي‌‏كنيم و براي روابط خود با اين كشور احترام و ارزش قائل هستيم.
وي ادامه داد: ما روابط دوستانه و مستحكمي با ترك‌‏ها داريم و اگر ترك‌‏ها و اروپايي‌‏ها به اين نتيجه برسند كه پيوستن تركيه به اتحاديه اروپا مفيد است ما هم خوشحال مي‌‏شويم و احترام مي‌‏گذاريم.
وي در خصوص نحوه ادامه همكاري ايران با اروپا با توجه به عدم حمايت اين اتحاديه از پيوستن ايران به WTO و سخنراني يكي از اعضاي منافقين در پارلمان اروپا گفت: اروپا از اين موضوع حمايت كرد اما زورشان نرسيد بايد اين دو موضوع را تفكيك كرد آنها حمايت كردند و ظاهراً بيشتر از ظرفيت اروپا بود و براي ما هم غير منتظره نبود اروپا بايد آمريكا را تحت فشار بگذارد تا اجماعي صورت گيرد.
آصفي ادامه داد: حضور يكي از اعضاي منافقين در پارلمان اروپا يك فضاحت بود و با هيچ منطقي قابل قبول نيست البته دو سه نفر از اعضاي پارلمان اروپا اين كار را كردند و نه خود پارلمان اما نفس حضور چنين شخصي حيثيت نمايندگان و پارلمان را مخدوش مي‌‏كند.
وي افزود: اتفاقات رخ داده براي پارلمان يك افتضاح بود البته ايران از اين گروه‌‏ها و افراد احساس نگراني نمي‌‏كند زيرا آنها جايي در ميان مردم ندارند و به عنوان همكاران دشمن، منفورترين افراد هستند و كشورهاي غربي كه بر روي آنها سرمايه‌‏گذاري مي‌‏كنند خود را بي‌‏اعتبار مي‌‏كنند.
سخنگوي وزارت امورخارجه در خصوص تجاوز يك ناو آمريكايي به آب‌‏هاي ايران در خليج فارس گفت: دستگاه‌‏هاي ذي‌‏ربط بايد اين موضوع را به ما اطلاع دهند اما ما چيزي دريافت نكرديم تا اقدام قانوني در اين خصوص انجام دهيم.

آصفي درباره دستگيري ايرانيان در عراق, گفت: اين افراد به دليل ورود غير مجاز دستگير شدند و صحبت‌‏هاي زيادي نيز در اين خصوص شده است اين موضوع در دستور كار وزارت خارجه است و كاردار ما هم ديروز در اين خصوص صحبت كرده است.
وي ابراز اميدواري كرد كه اين افراد زودتر آزاد شوند و گفت: از هموطنان مي‌‏خواهم كه با توجه به نا امني عراق از سفر غير قانوني به اين كشور خودداري كنند زيرا سازمان‌‏هاي ذي‌‏ربط مشغول تهيه ساز و كار سفر قانوني به اين كشور هستند.
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار ايلنا, مبني بر واكنش ايران در قبال تبليغات رسانه‌‏هاي غربي در خصوص دخالت ايران در روند انتخابات عراق براي پيروزي شيعيان گفت: اين از عجايب روزگار است؛ آمريكا با بيش از 100 هزار نيرو در عراق حقوق مردم را پايمال مي‌‏كند آن وقت در قبال ديگران مدعي است.
وي با بيان اينكه مسؤولان عراقي با گرايش‌‏هاي مختلف نيز خود اين موضوع را رد كرده‌‏اند, گفت: عراقي‌‌‏ها بايد خود را جمع و جور كنند و بي‌‏جهت به ايران اتهام نزنند زيرا جمهوري اسلامي ايران هيچ استفاده‌‏اي نمي‌‏برد.
آصفي افزود: ما اعتقاد داريم امنيت و ثبات عراق امنيت و ثبات ماست و از ابتدا نيز همه تلاش‌‏هاي خود را به كار گرفتيم و بحران نجف نمونه آن بود اما اتفاقات عراق ناشي از اشتباهات فاحش آمريكايي‌‏هاست. آمريكا بايد تعداد كشته‌‏شدگان فلوجه را اعلام كند. مسؤوليت مستقيم اين كشتارها بر عهده وزارت دفاع آمريكا و شخص "دونالد رامسفلد" است.
وي در پاسخ به سؤالي در خصوص پيش‌‏شرط اروپا مبني بر وضعيت انتخابات رياست جمهوري ايران گفت: رياست جمهوري موضوع داخلي ايران است و به ديگران هم ارتباطي ندارد البته رياست جمهوري در بيانيه اروپا نبوده است.
آصفي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه ارزيابي ايران از نفس برگزاري انتخابات در عراق چيست, گفت: اكثريت مردم عراق به برگزاري انتخابات علاقه دارند و اين به نفع مردم عراق است و در قطعنامه‌‏هاي سازمان ملل هم ذكر شده است و گروه‌‏هاي مختلف از اكراد اهل سنت و شيعيان بر برگزاري به موقع انتخابات تأكيد دارند زيرا انتخابات بهانه را از برخي كشورها براي ادامه حضور در عراق مي‌‏گيرد و اين انتخابات بايد همچنان كه پيش‌‏بيني شد و در وقت مقرر برگزار شود.
وي در خصوص قرارداد ايران با IOM گفت: سازمان ملل تمهيداتي انجام داده كه همچنان كه در انتخابات افغانستان شاهد بوديم در انتخابات عراق هم اتباع عراقي كه در ايران و سوريه و جاهاي ديگر زندگي مي‌‏كنند بتوانند شركت كنند و از حقوق خود استفاده كنند.
وي در خصوص مسدود كردن حساب‌‏هاي بانكي "گلبدين حكمتيار" در ايران گفت: اگر اين كار انجام شده باشد در چارچوب تعهدات ايران در ارتباط با قطعنامه‌‏هاي سازمان‌‏ملل و ليست اسامي منتشر شده در مورد اعضايي كه در ارتباط با بعضي گروه‌‏ها هستند بوده است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

سخنگوي وزارت امورخارجه درباره بخشودگي بدهي‌‏هاي عراق توسط آمريكا در خواست از ديگر دولت‌‏ها براي اين كار گفت: بخشش بدهي‌‏ها در دستور كار دولت ما نيست غرامت و خساراتي كه به ما خورده است از حقوق مردم ماست و تا جايي كه مي‌‏شود بايد احقاق شود.
وي در خصوص توقف پخش برنامه‌‏هاي شبكه المنار در آمريكا گفت: اين نشان دهنده يكي ديگر از روش‌‏هاي دوگانه و تبعيض‌‏آميز آمريكاست زيرا اين كشور از يك سوي ادعاي تكثرگرايي و پلوراليسم و ضرورت انتشار آزاد اطلاعات دارد و از سوي ديگر با شبكه‌‏اي كه جنايات رژيم اسرائيل را منتشر مي‌‏كرده برخورد مي‌‏كند و اين يكي ديگر از دلايلي است كه به كنه سياست‌‏هاي آمريكا دلالت مي‌‏كند.
وي با بيان اينكه اين كار پاك‌‏كردن صورت مسأله است گفت: اين كارها چيزي را عوض نمي‌‏كند و نمي‌‏توان چهره كريه اسرائيل را در اذهان به گونه‌‏اي ديگر نشان دهد.
سخنگوي وزارت امورخارجه در خصوص نقش ايتاليا در مذاكرات هسته‌‏اي ايران و اروپا گفت: ما مذاكرات دوجانبه و خوبي با ايتاليا داريم و اين كشور جزء دوستان ماست و با توجه به همكاري‌‏هاي گسترده و ديرينه دو كشور مي‌‏تواند نقش خود را ايفا كند زيرا ما علاوه بر سه كشور با ديگران هم صحبت كرديم.
وي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه آيا به رسميت شناختن اسرائيل در مذاكرات پاريس نيز آمده بود, گفت: نه در پاريس و نه در گفت‌‏وگوها با اروپا چنين چيزي به‌‏عنوان پيش‌‏شرط مطرح نبوده ضمن اينكه ما هيچ پيش شرطي نمي‌‏پذيريم اما موضوع اين بود كه به رسميت شناختن اسرائيل به گسترش روابط كمك مي‌‏كند اما ما اين ادبيات را هم نمي‌‏پسنديم ما مدعي هستيم زيرا بي‌‏تفاوتي اروپا و انفعال آنها چراغ سبزي به رژيم صهيونيستي بوده است و ما مي‌‏خواهيم آنها روش خود را عوض كنند.
آصفي در خصوص اتهامات مصر به ايران و ربط آن به انتخابات فلسطين گفت: ما اين موضوع بي‌‏اساس و پايه را دنبال مي‌‏كنيم اين يك سناريوي اسرائيلي بود اما اينكه پشت پرده چه بوده نمي‌‏دانيم.
وي ادامه داد: اين موضوع ارتباطي به روابط ما با گروه‌‏هاي فلسطيني ندارد زيرا اين روابط روشن است و تنها حمايت معنوي از مبارزات مردمي است كه زير ظلم و ستم قرار دارند.
سخنگوي وزارت امورخارجه در خصوص اظهارات اخير "حسني مبارك" گفت: اظهارات مبارك، يك واقعيت است. درمورد حمله به ايران نه كسي توان آن را دارد و نه مشكلي را حل مي‌‏كند و خود آمريكا هم اين را گفته است و اين خبرها، كار لابي‌‏ها صهيونيست براي ايجاد جنگ رواني است.
وي در خصوص اظهارات عبدالرحمان بن حمد العطيه، دبيركل شوراي همكاري خليج فارس بر ضد ايران گفت: به نظر مي‌‏رسد ايشان خيلي از تحولات عقب هستند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15702

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'سخنان سخنگوي وزارت امور خارجه درباره اتهامات مصر، انتخابات عراق و حضور نماينده مجاهدين خلق در پارلمان اروپا و...، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016