دوشنبه 30 آذر 1383

وزارت اطلاعات جلسه ناشران را لغو کرد

اين خبر از طريق اي. ميل به دست خبرنامه گويا رسيده است:

اعمال محدودیت برای ناشران ایرانی در سال جاری وارد مرحله­ای تازه شد. آغاز این روند اوایل سال هشتاد و دو بود، هنگامی که قوه قضائیه دو ناشر را به جرم انتشار دو کتاب به دادگاه کشاند و محکوم نمود. کتابهایی که با مجوز وزارت ارشاد منتشر شده بود.

پیش از آن، در نیمه دوم سال هشتاد و یک، نیز خرید کتاب از ناشران به بهانه کمبود بودجه تعطیل شد و بهره وامهای بانکی پیشترداده شده برای نشر کتاب یکباره افزایش یافت.

از ماههای پایانی سال هشتاد و دو تا به امروز نیز عدم اختصاص سهمیه کاغذ برای ناشران به شکل حیرت آوری توجیه شده و اجرای آن به آینده نزدیک موکول شده است و بحران هر دم افزون نشر را به دیگر صنوف ــ لیتوگرافها، چاپخانه­ها، موسسات پخش و کتابفروشان ـ کشانده است.

در این میان اعمال سانسور بر نشر کتاب نیز به مرور تشدید و در ماههای اخیر به شکل غریبی گسترش یافته است تا آنجا که گاه تصور میشود ممیزان برای خوش خدمتی به رقابت برخاسته اند یا دستی پنهانی آنان را وامیدارد ناشران را بچزانند. نمونه­ها گاه نه شرم آور یا چندش آور که مضحکند.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

تشدید سانسور در چند ماه اخیر ناشران تهرانی را واداشت تا با امضای نامه­ای از اتحادیه ناشران بخواهند که تمهیدی بیاندیشد. در جلساتی با شرکت معدودی از ناشران پیشنهادها (از تحصن در اتحادیه و تجمع اعتراض­آمیز در وزارت ارشاد تا طرح شکایت به دیوان عدالت اداری، از نوشتن نامه سرگشاده و فهرست کردن شاهکارهای ممیزان و انتشار آن تا راه اندازی یک سایت ضدسانسورو...) گردآوری شد تا در نشست عمومی ناشران مورد بحث و بررسی قرار گیرد و تصمیمی جمعی اتخاذ شود.

این نشست قرار بود روز سه­شنبه اول دی ماه در محل اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شود اما روز شنبه (29 آذر) خبر آمد که وزارت اطلاعات اتحادیه ناشران را از برگزاری این نشست منع کرده است. بدین ترتیب بحران نشر و سانسور وارد مرحله­ای تازه تر می شود.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/15778

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'وزارت اطلاعات جلسه ناشران را لغو کرد' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016