جمعه 21 اسفند 1383

گزارش هاي بي بي سي، راديو فردا و صداي آلمان از پايان اشغال هواپيماي لوفت هانزا توسط ايرانيان

گزارش بي بي سي فارسي:

اعتراض مسافران ايرانی در بروکسل خاتمه يافت

پليس بروکسل اعلام کرده است که تحصن تعدادی از مسافران ايرانی تبار يک فروند هواپيمای آلمانی بدون بروز خشونت خاتمه يافته است.

پس از آنکه يک فروند هواپيمای بوئينگ 737 متعلق به خطوط هوايی لوفت هانزا با يکصد و سه مسافر که روز پنجشنبه، 10 مارس، از فرانکفورت به بلژيک پرواز کرده بود در ساعت 14 به وقت محلی در فرودگاه بروکسل به زمين نشست، پنجاه و شش تن از مسافران از ترک هواپيما خودداری ورزيدند و دست به تحصن اعتراضی زدند.

آنان به ساير مسافران و خدمه اجازه دادند هواپيما را ترک کنند.

اين افراد، که گفته می شود احتمالا همگی شهروندان ايرانی تبار کشورهای عضو اتحاديه اروپا هستند و ظاهرا در اقدامی هماهنگ به تحصن دست زده بودند، گفتند که به روابط کشورهای اروپايی و روسيه با جمهوری اسلامی معترض هستند.

آنان خواستار مقابله اتحاديه اروپا با حکومت ايران شدند.

در حال حاضر، سياست اتحاديه اروپا ادامه تماس و گفتگو با جمهوری اسلامی است و روسيه نيز روابط نزديکی از جمله در زمينه همکاری های هسته ای با ايران دارد.

به گزارش خبرگزاری رويتر، يکی از سرنشينان هواپيما به نام آرمين آتشگر که خود را وابسته به گروهی موسوم به انجمن پادشاهی معرفی می کرد، با استفاده از تلفن همراه در مکالمه ای با اين خبرگزاری گفت که خواستار برکناری نظام حکومتی کنونی ايران است.

وی گفت که تا زمانی که معترضين با يکی از اعضای پارلمان اروپا گفتگو نکرده باشند هواپيما را ترک نخواهند گفت.

وزارت خارجه بلژيک در بيانيه ای اعلام داشته بود که اين گروه به تحصنی مسالمت آميز دست زده و در صدد اقدامات خشونت آميز نيست

در ساعات اوليه بامداد روز جمعه، پليس بلژيک اعلام کرد که پس از آنکه به متحصنان هشدار داده شد که در صورت خودداری از ترک هواپيما با خطر بازداشت مواجه خواهند شد، آنان تصميم گرفتند خود را به پليس تسليم و هواپيما را ترک کنند.

سخنگوی پليس بلژيک گفته است که معترضان بدون مقاومت در برابر ماموران پليس از هواپيما پياده شدند و به سالن فرودگاه انتقال يافتند.

اين گروه به منظور بررسی اوراق هويت آنان به يک بازداشتگاه موقت انتقال يافته اند.

سخنگوی پليس بلژيک همچنين گفت که پس از خروج معترضين، ماموران پليس به جستجوی هواپيما پرداختند.

هنوز معلوم نيست برخورد مقامات بلژيکی با اين گروه چه خواهد بود و آيا قرار است آنان در دادگاه حاضر شوند يا به کشورهای مبدا سفر خود تحويل داده خواهند شد.
------------------------

گزارش راديو فردا:

پلیس بلژیک مسافران ایرانی متحصن را سرانجام بدون درگیری از هواییمای لوفت هانزا خارج کرد
مسافران ایرانی تبار بوئینگ 737 کمپانی لوفت هانزا در بروکسل بعد از 16 ساعت تحصن در هواپیما، تسلیم پلیس بلژیک شدند. مسافران مذکور که از ساعت دو بعدازظهر پنجشنبه در هواپیما بست نشسته بودند، ساعت چهارصبح بدون درگیری هواپیما را ترک کردند. آنها علت تحصن خود را اعتراض به همکاری اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی اعلام کرده بودند. پلیس بلژیک آنها را برای بازجوئی دستگیر کرد. تحصن کنندگان که خود را خواهان بازگشت نظام سلطنتی به ایران معرفی کرده بودند، ابتدا اعلام کردند قصد اعتصاب غذا دارند اما غذا خوردند و پزشک و پرستاری که به هواپیما وارد شده بودند، به آنها دارو دادند.


شهرام میریان (رادیوفردا، بروکسل): این 59 نفر به ترک هواپیمای لوفت هانزا پرداختند و موقتا دستگیر شدند ولی پلیس بلژیک اعلام کرد بعد از یک بازجوئی مختصر آنها را آزاد خواهد کرد ولی برای آزادی آنها هنوز زمانی تعیین نکرده است. آزادی آنها به هرحال محرز است. این 59 تن به خصوص رهبران گروه که خود را به اسامی مختلفی معرفی کردند، زیر بازجوئی قرار دارند.
ژان خاکزاد (رادیوفردا) آقای میریان، در مورد دلایل این اقدام آیا تا به حال گزارش های دقیق تری منتشر شده؟

ش.م.: این اقدام کاملا انگیزه سیاسی داشت. اینها خود را وابسته به گروهی به اسم انجمن پادشاهی معرفی کردند و از طرفداران رژیم شاهنشاهی هستند. آنها در یک اطلاعیه 20 صفحه ای از مقامات اتحادیه اروپا خواستند با ایران رابطه برقرار نکند و از این حکومت آن طور که خودشان گفتند جانبداری بیشتری نکند و تکلیف ایران را باید خود ایرانی ها مشخص کنند و این گروه خواهان بازگشت نظام شاهنشاهی به ایران است.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

ژ.خ.: تاکنون شاهد چنین اقدامی نبوده ایم. تا به حال، هواپیماربائی و عملیات تروریستی دیده بودیم ولی این افراد گوئی نه مسلح بودند و نه مواد منفجره به همراه داشتند. درست است؟

ش.م.: کاملا درست است. تمام روزنامه های آلمان که به این موضوع پرداخته اند به آن به عنوان یک حرکت اعتراضی مرموز اشاره کرده اند و گفته اند که آنها خواهان خشونت نبودند و با خود اسلحه ای حمل نمی کردند و تنها در هواپیما بست نشسته بودند و بعد اعلام کرده بودند که ما اعتصاب غذا خواهیم کرد ولی برخی از آنها وقتی غذا آوردند در هواپیما، بعضی از آنها غذاها را میل کردند و حتی پزشک و پرستار به هواپیما وارد شدند وبرخی از اینها گویا مریض بودند و به آنها دارو داده شد.
-----------------------------

گزارش صداي آلمان:

پايان بخشيدن به تحصن سلطنت‌طلبان ايرانى در هواپيماى لوفتهانزا در بروكسل

بروكسل: پليس بلژيك پس از ۱۳ ساعت به تصرف هواپيماى شركت هواپيمايى لوفتهانزا در فرودگاه بروكسل خاتمه داد. بنا بر گزارش‌‌‌‌‌‌‌‌‌هاى راديو و تلويزيون، تصور مى‌شود ۶۰ ايرانى كه اقدام به تصرف اين هواپيما كرده بودند دستگير شده و از محل مورد نظر انتقال داده شده باشند. نمايندگان وزارت خارجه بلژيك در طول شب گذشته با عاملان اشغال اين هواپيما به مذاكره پرداختند. اين ۶۰ نفر غير مسلح بوده و از سلطنت‌طلبان ايرانى‌اند. آن‌ها پس از تحصن در هواپيماى مزبور، خواستار پايان بخشيدن به مذاكرات كشورهاى اروپايى با جمهورى اسلامى ايران شدند.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/19206

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش هاي بي بي سي، راديو فردا و صداي آلمان از پايان اشغال هواپيماي لوفت هانزا توسط ايرانيان' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016