چهارشنبه 21 اردیبهشت 1384

خاتمي: معتقدم نسبت به رييس جمهوري جفا شده است، ايرنا

"سيد محمد خاتمي"، رييس جمهور را بزرگترين و مهمترين شخصيت سياسي كشور بعد از رهبري دانست و گفت : رييس جمهوري اختيارات و مسووليت‌هايي دارد گرچه معتقدم نسبت به رييس جمهوري جفا شده است.

به‌گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، رييس جمهوري شامگاه‌چهارشنبه پس از بازديد از دوازدهمين نمايشگاه مطبوعات درجمع خبرنگاران به وظايف و حدود اختيارات رييس جمهوري اشاره كرد و گفت : درتبيين اختيارات مسلم و مصرح رييس جمهوري كه در قانون اساسي به آن اشاره شده است، كم اهميتي و بي‌وفايي شده است.

خاتمي افزود: به‌همين دليل معتقدم،مهمترين وظيفه‌ي رييس جمهوري كه نظارت بر حسن اجراي قانون اساسي است به خاطر نداشتن ضمانت اجرا دچار مشكل مي‌شود و درنتيجه بايد با كدخدامنشي، تفاهم و گفت وگو مسائل را حل كند كه در بسياري مواقع حل نمي‌شود.

وي گفت: اين درحالي است كه رييس جمهوري بايد بتواند با اقتدار كارها را انجام دهد.

خاتمي با بيان اين مطلب كه در طول مدت مسووليتم همواره كوشيدم اين وظيفه را ( نظارت بر حسن اجراي قانون اساسي ) انجام دهم، خاطر نشان كرد :
البته من به هيچ وجه خواستار ايجاد تنش و درگيري در جامعه نبوده‌ام.

وي، تلاش‌هاي خود براي تبيين حدود و اختيارات رييس جمهوري را با هدف ايجاد تسهيل كار براي روساي جمهور بعدي دانست و از اينكه اين اقدام به نتيجه نرسيد، ابراز تاسف كرد.

رييس جمهوري درعين حال گفت: اميدوارم ، در آينده اولين گامي كه برداشته مي شود روشن شدن جايگاه واقعي و نه كلامي رييس جمهوري در عرصه باشد.

وي بارديگر از عملكرد دولت متبوع خود در مسير توسعه و پيشرفت دفاع كرد و گفت : ما در مسير توسعه پايدار، حركت‌هاي خوبي انجام داديم در عرصه هاي اقتصادي علمي و فني اين كار بايد ادامه پيدا كند و هر گونه تغيير و تحولي كه بخواهد اين مسير را كند (آهسته) كند با توجه به‌برنامه چشم انداز ‪ ۲۰‬ساله به زيان مردم خواهند بود.

خاتمي گفت : يقينا بايد كسي ( رييس جمهور آينده ) كه مي‌آيد اين روند را ادامه دهد و اين بدان معنا نيست كه به طور صددرصد نظر و سليقه دولت هاي قبلي را بپسندد اما بايد اين مسيري را كه ملت ما در مسير پيشرفت طي كرده است ، با موفقيت تداوم پيدا كند.

وي درپاسخ به سوالي درخصوص توصيه‌اش به رييس جمهوري آينده، تصريح كرد :
رييس جمهوري آينده بايد همچنان استوار و محكم روي حقوق اساسي ملت و دفاع از آن و تضمين استقرار حقوق اساسي مردم يعني آزادي‌هاي مشروع، امنيت نظر و انديشه در جامعه پافشاري كند.

وي افزود:اگر ما يك جامعه‌آزاد و پيشرو نداشته باشيم در عرصه‌هاي اقتصادي شكست خواهيم خورد و بر فرض اگر موفقيت‌هايي هم داشته باشيم اگر ملت در عرصه نباشد اين موفقيت‌ها پايدار نخواهد بود.

رييس جمهوري ، خواسته ديرينه ملت ايران را آزادي و استقلال و پيشرفت دانست و گفت : هنر انقلاب اين بود كه اين خواست تاريخي را با هويت تاريخي ملت ما كه پايبندي به دين و اسلام بود ب اهم تلفيق كرد و مردم ما از پايگاه دين ، آزادي استقلال و پيشرفت را خواستند و رمز موفقيت نيز همين بود.

خاتمي گفت : نه رييس جمهوري، نه مجلس و نه هيچ كس و گروهي نمي‌تواند در مقابل اين خواست مردم كه در انقلاب اسلامي تبلور پيدا كرد بايستد اگر هم خداي نكرده راهي خلاف آن باشد، قطعا محكوم به شكست است و سبب پشت كردن ملت به كسي مي‌شود كه آرمان او را ناديده بگيرد.

وي در پاسخ به سوالي درخصوص انتخابات آتي گفت: اميدوارم شاهد انتخابات پرشور با حضور گسترده مردم باشيم و زمينه اين شور را فراهم كنيم.

رييس جمهوري باتاكيد بر اين مطلب كه در زمينه انتخابات بايد شرايطي فراهم شود تا سليقه‌هاي مختلف بتوانند نامزدهاي مورد علاقه خود را انتخاب كنند، گفت : بايد دست ملت را باز گذاشت و نبايد با تنگ نظري قدرت انتخاب مردم را محدود كنيم.

خاتمي اضافه كرد: همه نامزدها نيز بايد با رعايت اصول و موازين اسلامي و مصالح كشور، موضع گيريهاي درستي داشته باشند.

وي گفت: انتخابات پرشور سبب تقويت نظام و ملت و دفع مشكلات ازكشور خواهد شد و اميدوارم كه هم نامزدها به مردم راست بگويند و هم مسائلي را بگويند كه قادرباشند آن را عملي كنند و در جهت دفاع از حقوق ملت و پيشرفت كشور و بهبود وضع اقتصاد و علم تلاش كنند.

خاتمي همچنين در پاسخ به سوالي، خبر منتشر شده از سوي روزنامه الخليج مبني بر تاسيس بزرگترين مركز گفت و گوي تمدنها در امارات متحده عربي، را تكذيب كرد و گفت: هيچ روزنامه و خبرنگار خارجي دراين زمينه با من مصاحبه نكرده است.

رييس جمهوري خاطر نشان كرد: من به هيچ عنوان قصد چنين كاري را ندارم و اگر بخواهم انجام دهم، خود ايران مركز آن خواهد بود.

وي افزود:درعرصه بين‌المللي اگر بخواهم در زمينه گفت وگوي تمدنها فعاليت كنم، مطمئنا آن عرصه امارات نخواهد بود.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

خاتمي همچنين در پاسخ به سوالي درخصوص مديريت شهري،گفت : مسائل شهري برعهده شوراي شهر و شهرداري و شورايعالي شهرسازي است.

"در شورايعالي شهرسازي بسياري از دستگاه‌هاحضور دارند و مديريت شهري به طور مستقيم در اختيار دولت نيست و يقينا كسانيكه دست اندركار مسائل شهري هستند تلاش فراوان مي‌كنند."
رييس جمهوري با پيچيده خواندن مسائل تهران گفت : هيچكس نمي‌تواند ادعا كند كه مسائل شهري تهران را خيلي سريع و همه جانبه حل خواهد كرد مهم اين است كه در اين مسير گام برداريم.

وي بااشاره به‌اقدامات دولت براي بهبود وضعيت تهران گفت:دولت كمك بسياري براي مترو انجام داد و در زمينه گازسوزكردن خودروها تلاش كرديم و نيز كمك هاي ديگري كه انجام شد اما مسووليت عمده به عهده شوراي شهر وشهرداري است.

دنبالک: http://mag.gooya.com/cgi-bin/gooya/mt-tb.cgi/22426

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'خاتمي: معتقدم نسبت به رييس جمهوري جفا شده است، ايرنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016