سه شنبه 12 مهر 1384

گزارش کامل اولين نشست مطبوعاتي وزير کشور، ايلنا

مصطفي پورمحمدي:
قاطعانه مي‌‏گويم انتخابات گذشته سالم برگزار شده است
نظارت بر خانه احزاب بر عهده كميسيون ماده 10 احزاب است
تاكنون بيشترين وقت من و معاونينم به مشورت با نمايندگان گذشته است

تهران- خبرگزاري كار ايران

اولين نشست مطبوعاتي مصطفي پورمحمدي، وزير كشور با حضور خبرنگاران خبرگزاري‌‏ها و مطبوعات داخلي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار "ايلنا"، وزير كشور در ابتداي اين نشست به ترسيم اولويت‌‏هاي اين وزارت‌‏خانه پرداخت و با تاكيد بر ارتقا سرعت و كيفيت خدمت‌‏رساني و حفظ و ارتقا سرمايه‌‏هاي اجتماعي، گفت: اگر مي‌‏خواهيم در خدمت‌‏رساني موفق شويم، بايد به اطلاع‌‏رساني اهميت دهيم، از همين رو ما براي رسانه‌‏ها و اصحاب رسانه‌‏ها احترام قائليم و معتقديم بايد جايگاه واقعي آنها حفظ شود.
وي تمركززدايي و انتقال اختيارات از مركز كشور به مناطق، توجه به مديريت شهري و ساماندهي آن را ديگر اولويت وزارت كشور عنوان كرد.
وزير كشور با بيان اينكه جامعه انسان‌‏گرا و حق‌‏گرا بر دو مقوله انسان و حق تاكيد دارد و هر جامعه‌‏اي بر اساس فرهنگ و نوع نگاه مردم آن جامعه تعريف خود را از حقوق شهروندي دارد، گفت: طبيعي است بايد با توجه به شرايط محيطي به تعريف شفاف از حقوق شهروندي برسيم كه اين كار در حال انجام است.
پورمحمدي افزود: آنچه براي وزارت كشور مهم است، پايبندي به مقوله حقوق شهروندي و دقت در اجراي آن است.
وي در ترسيم برنامه‌‏هاي وزارت كشور در تقسيمات آب‌‏هاي سرزمين، گفت: تقسيمات آب‌‏هاي سرزمين بر اساس توانايي هر منطقه, ظرفيت‌‏ها, استعدادها, نيروي انساني و تخصص آن منطقه انجام مي‌‏شود تا بر اساس آن به توسعه برسيم.
وزير كشور با تاكيد بر مسووليت اين وزارت‌‏خانه در مورد جلوگيري از ناهنجاري‌‏ها و تثبيت هنجارها كه ارگان‌‏هاي ديگري از جمله نيروي انتظامي نيز در آن دخيل هستند، گفت: توجه به آموزش، كيفيت انجام وظيفه و پاسخگويي به نيازهاي جامعه و هشياري در برخورد با رفتارهاي هنجارشكانه از وظايف نيروي انتظامي است كه وزارت كشور در اين مورد از آن پشتيباني مي‌‏كند.
وي هدف نهايي وزارت كشور را ايجاد تحول در نظام مديريتي كشور به خصوص در حوزه صف عنوان و بيان كرد: در مجموع در تلاش هستم تا مديريت گسترده در عرصه سرزميني را بهبود بخشيم تا مردم از خدمات ما رضايت واقعي داشته باشند.
وزير كشور در ادامه اين نشست خبري در پاسخ به سوالي در مورد رويكرد وزارت كشور به فعاليت احزاب، گفت: زماني كه مي‌‏گوييم جامعه بازي داريم و به مردم‌‏سالاري معتقديم، يعني مدل سياسي كه بر اساس آن عمل مي‌‏كنيم، مردم‌‏سالاري است و از اين رو فراهم كردن ضوابط اين مدل ضروري است، بنابراين در اين مدل حقوق احزاب قدرت فعاليت در آن جايگاه ويژه‌‏اي دارند و تمام احزاب بايد مورد حمايت قرار گيرند.
وي در عين حال تاكيدكرد: فعاليت احزاب بايد در چارچوب قانون باشد و از اين مرز تخلفي نداشته باشد.
وزير كشور در مورد انتقاداتي كه در مجلس نسبت به انتصاب‌‏هاي وي وجود دارد، با بيان اينكه در وزارت كشور بيش از هزار پست انتصابي وجود دارد، افزود: اگر حداقل 250 پست انتصابي مهم در وزارت كشور داشته باشيم به علاوه 350 فرماندار، تاكنون تنها پست پنج استاندار و پنج نفر در وزارتخانه تغيير كرده ‌‏است.
پورمحمدي در واكنش به انتقاداتي كه در مورد وضعيت ترافيك شهر تهران وجود دارد و عدم رفع آن علي‌‏رغم وعده‌‏هاي رييس‌‏جمهور، بحث ترافيك را مهم و چند بعدي خواند و تصريح كرد: حل اين معضل در توانايي يك دستگاه نيست، ترافيك در اغلب شهرهاي بزرگ دنيا به لحاظ حوادث جاني و مالي يك معضل شده است.
وي با انتقاد از عدم توجه ساير دستگاه‌‏ها و فرهنگ رفت و آمد مردم، اظهار داشت: اين شهروندان هستند كه مي‌‏توانند با رفتارشان مساله ترافيك را حل كنند، عدم استفاده آنها از اتوبوس و استفاده از خودروهاي شخصي، اين ترافيك را به وجود مي‌‏آورد.
وزير كشور گفت: با گفت‌‏وگوهايي كه با رييس‌‏جمهور داشتيم، قرار شد رفع مشكل ترافيك شهر تهران را به شهرداي محول كنيم.
پورمحمدي با اين اعتقاد كه در سال‌‏هاي گذشته كارهاي اساسي در اين زمينه صورت گرفته است، اظهار اميدواري كرد كه مديريت نوين در تهران و كلان‌‏شهرها اين معضل را رفع كند.
وي بر اهتمام جدي دولت براي اجراي طرح‌‏هاي حمل و نقل عمومي تاكيد كرد و گفت: بودجه زيادي براي اين امر در نظر گرفته شده است كه كمك زيادي براي حل مساله ترافيك خواهد كرد.
وزير كشور بيان كرد كه طرح زوج و فرد كردن عبور و مرور خودروها در شوراي شهر رد شده است اما ما از اين شورا مي‌‏خواهيم كه اين طرح را مجددا بررسي كند.
وزير كشور در پاسخ به اين سوال كه براي كاهش اصطكاك با نمايندگان مجلس چه اقداماتي انجام خواهيد داد، برخورداري از مشورت و عقل جمعي را سبب ارتقا مديريت در جامعه دانست كه در آموزه‌‏هاي ديني نيز بر آن تاكيد شده است.
وي افزود: وقتي خداوند به پيامبرش دستور مي‌‏دهد كه از نزديكانش مشورت بگيرد، تكليف ما روشن است و من نيز بر اين امر اهتمام ويژه دارم.
پورمحمدي بيان كرد: نمي‌‏توان بر اساس انتصاباتي كه تاكنون صورت گرفته، عملكرد وزارت كشور را ارزيابي كرد اما آنچه مسلم است اين است كه بيشترين وقت من و معاونينم تاكنون با مشورت با نمايندگان گذشته است.
وي در عين حال تصريح كرد: برخي اوقات مقدوراتي به وجود مي‌‏آيد و امكان دارد نتوان كاملا در مورد يك مساله توضيح داد.
خبرنگاري ديگري از وزير كشور پرسيد كه آيا با توجه به انتقادات نمايندگان استيضاح زودهنگام خود را مانند آنچه در مورد عبدالله نوري اتفاق افتاد، پيش‌‏بيني مي‌‏كنيد كه پورمحمدي در پاسخ به اين سوال اظهار داشت: از هر تصميم مجلس استقبال مي‌‏كنيم، آماده پذيرش هستيم و به آن احترام مي‌‏گذارم.
پورمحمدي در مورد حضور همزمان اعضاي شوراي شهر در دولت، گفت: اين بحث حقوقي است و معتقدم بايد در مورد آن متخصصين امر پاسخ دهند، وزارت كشور نظر خود را داده است كه بر اساس آن اعضاي شوراي شهر نمي‌‏توانند همزمان در برخي مناصب حضور داشته باشند.
وي افزود: در حال حاضر تصميم‌‏گيرنده مجلس است و منتظريم مجلس نظر خود را ارايه دهد.
پورمحمدي در پاسخ به سوال ديگري در مورد تقسيمات كشوري گفت: وزارت كشور تحقيقاتي را در مورد تقسيمات كشوري انجام داده است اما در حال حاضر طرحي در وزارت كشور نيست و در كميسيون‌‏هاي مجلس در حال بررسي است.
وزير كشور در ادامه اولين نشست خبري خود، تنوع قومي و زباني را از فرصت‌‏هاي ايران دانست و با بيان اينكه تنوع قومي در ايجاد تمدن ايران نقش‌‏آفرين بوده است، گفت: هيچ نگراني از تنوع قومي در ايران وجود ندارد.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، پورمحمدي در پاسخ به سوالي در مورد حوادث اخير خوزستان، با اشاره به حوادث 18 تير، گفت: حادثه اگر به درستي مديريت نشود، تبديل به بحران مي‌‏شود وگر نه امكان سوءاستفاده از هر حادثه‌‏اي وجود دارد.
وي در مورد اظهارات رييس دادگستري خوزستان مبني بر دخالت بيگانگان در حوادث خوزستان، گفت: در اين حوادث در بين كساني كه بيانيه منتشر مي‌‏كردند و حتي در بمب‌‏گذاري‌‏ها، دست‌‏هاي بيگانه ديده شده است.
پورمحمدي خاطر نشان كرد: در اين رابطه دست‌‏هاي مشكوكي را مي‌‏بينيم كه با قدرت‌‏هايي كه در عراق هستند ارتباط دارند كه اطلاعات كامل در اختيار مردم گذاشته مي‌‏شود.
وزير كشور در ادامه تمركززدايي را از راهكارهاي اصلي رفع مشكلات مناطق دانست و گفت: وزارت كشور در اين زمينه در دو حوزه افزايش اختيارات در زمينه مديريت شهري و افزايش اختيارات استانداري‌‏ها در زمينه منابع مالي عمل مي‌‏كند.
پورمحمدي افزود: براي استفاده از منابع مالي استاني، بايد جذب آنها در اختيار مديران استاني قرار گيرد و بخشي از منابع ملي هم به صورت كلان در اختيار استان قرار گيرد.
وزير كشور در پاسخ به سوالي در مورد فعاليت‌‌‏هاي NGO ها و ميزان آزادي عمل اين نهادها، گفت: كشور ما در صدر كشورهاي داراي NGO است.
پورمحمدي تشكل‌‏هاي خيريه‌‏اي، تشكل‌‏هاي مذهبي و هيات‌‏هاي مذهبي را از ديگر اشكال تشكل‌‏هاي غيردولتي برشمرد و با بيان اينكه تاريخ ما تاريخ تشكل‌‏هاي غيردولتي است، افزود: اين امر از گذشته در ايران وجود داشته و در سال‌‏هاي اخير ضابطه‌‏مند شده است.
وي تصريح كرد: وزارت كشور به تقويت تشكل‌‏هاي غيردولتي اعتقاد دارد و آن را به سمت جايگاه مناسب خود يعني حضور گسترده در فعاليت‌‏هاي سازمان‌‏يافته اجتماعي هدايت مي‌‏كند.
پورمحمدي بيان كرد كه وزارت كشور از نهادهاي غيردولتي حمايت مي‌‏كند البته نه فقط تشكل‌‏هاي صوري و براي مانور دادن بلكه تشكل‌‏هاي فعال در عرصه‌‏هاي مختلف.
وي خاطر نشان كرد: آنچه در اختيار ماست، دادن مجوز براي فعاليت و نظارت بر عملكرد آن و تخصيص بودجه‌‏اي كه مجلس در مورد آن تصميم مي‌‏گيرد، است.
وزير كشور در پاسخ به اين سوال كه با توجه به اينكه اعلام كرده‌‏ايد 90 ميليون شناسنامه ثبت شده وجود دارد، چه اقداماتي براي كاهش اين شناسنامه‌‏ها انجام شده است، گفت: قاطعانه مي‌‏گويم انتخابات گذشته سالم برگزار شده است و در انجام انتخابات اخذ راي و صحت شمارش آرا تخلفي صورت نگرفته است البته ممكن است تخلفاتي وجود داشته باشد اما حجم اين تخلفات باعث مخدوش شدن انتخابات نمي‌‏شود.
پورمحمدي افزود: مشكلاتي از اين قبل كه برخي اوقات شناسنامه‌‏هاي المثني صادر شده يا افرادي فوت كرده‌‏اند اما شناسنامه‌‏شان باطل نشده است كه براي رفع آن بايد كارت ملي صادر شود.
وي تاكيد كرد: كنترل و مراقبت در انتخابات ساز و كار دقيقي داشته است و از اين به بعد ما در اين مورد تلاش بيشتري مي‌‏كنيم.
وزير كشور در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري در مورد تخلفات انتخاباتي، تصريح كرد: انتخابات در همه كشورها بحث‌‏برانگيز است و بر اساس آمار بيشترين آمار تخلفات در همه دنيا در اين بخش صورت مي‌‏گيرد.
وي افزود: مساله شمارش آرا به صورت رايانه‌‏اي در حال بررسي است و اميدواريم درانتخابات آينده از اين روش استفاده كنيم.
وزير كشور در بيان ديدگاهش در مورد پاسخگويي اظهار داشت: اينكه با نمايندگان جلسه مي‌‏گذاريم، به معناي پاسخگويي است اما اين مساله كه آيا همه جواب‌‏هايي كه مي‌‏دهم براي همه افراد كاملا رضايت‌‏بخش است، متفاوت از پاسخگويي است.
وي افزود: وظيفه تعامل با مجلس و تحصيل رضايت مردم وظيفه‌‏اي غير از پاسخگويي است كه ما به آن پايبنديم.
پورمحمدي تصريح كرد: تاكنون30 جلسه ملاقات با مجمع نمايندگان استان‌‏ها و 200 مورد نيز مذاكره تلفني و حضوري با نمايندگان داشته ايم.
وزير كشور در پاسخ به سوالي در مورد علت تاخير در انتصاب استاندار‌‏ها، با بيان اينكه دوست داشتيم از اين بعد مورد مواخذه مجلس و رسانه‌‏ها قرار بگيريم، خاطر نشان كرد: ما چون تلاش داريم دقيق عمل كنيم و انتخاب‌‏هايمان رضايت‌‏ بخش‌‏هاي مختلف را در پي داشته باشد و از تندروي و كندروي پرهيز كنيم، در اين زمينه تاخير داشته‌‏ايم.

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 

وي افزود: براي تعيين استاندار علاوه بر شاخص‌‏هاي خود، از ديدگاه‌‏هاي مقامات محلي، ائمه جمعه و نمايندگان مجلس نظرخواهي مي‌‏كنيم؛ چنين انتخاباتي مورد حمايت بخش وسيع‌‏تري از مردم قرار مي‌‏گيرد و بهتر مي‌‏تواند عمل كند.
پورمحمدي بيان كرد: زماني مي‌‏توان با شتاب انتخاب كرد كه انتخاب‌‏ها از يك تعداد افراد محدود حزبي صورت بگيرد بنابراين چون اين مساله وجود نداشته، تاكنون انتخاب به كندي صورت گرفته است.
وي افزود: انتصاب حدود 45 پست به طور مستقيم توسط وزير كشور صورت مي‌‏گيرد، ساير انتصاب‌‏ها در اختيار زيرمجموعه‌‏ها قرار دارد لذا در اين حد تاكنون تعداد انتصاب‌‏ها مطلوب بوده است.
خبرنگار ديگري از وزير كشور پرسيد با توجه به اينكه شهرداري‌‏ها به حسابرسي پاسخ نمي‌‏دهند، رويكرد وزارت كشور به اين مساله چيست، وي يادآور شد: در سخناني كه در روز معارفه شهرداري تهران داشته‌‏ام، به شفافيت گردش مالي و نظارت و كنترل پرداخت‌‏ها اشاره كرده‌‏ام.
پورمحمدي افزود: نظارت بر شهرداري‌‏ها توسط شوراها انجام مي‌‏شود و معتقديم حسابرسي از شهرداري‌‏ها بايد توسط موسسات حسابرسي رسمي و به صورت جدي انجام شود.
وي در مورد قراردادهايي كه در زمينه حمل و نقل منعقد مي‌‏شود، گفت: تلاش اين است كه اين قراردادها با شركت‌‏هاي داخلي صورت بگيرد.
وي در ادامه اين نشست خبري با بيان اينكه سعي كرديم انتصاب‌‏ها را در وزارت كشور بر اساس گرايش‌‏هاي گروهي و جناحي انجام ندهيم و از ديگران نيز نظرخواهي كنيم، افزود: گسترش حوزه مشورت‌‏گيري يعني نزديك شدن به انتخاب مردمي به شكل نمادين.
پورمحمدي بيان كرد كه تمام انتصاب‌‏هايي كه از نقاط ديگر صورت‌‏گرفته يعني مديران پروازي اين شرايط را پذيرفته‌‏اند.
وي بر حفظ امنيت مرزها و تاثير اين امنيت بر فعاليت‌‏هاي اقتصادي و فرهنگي تاكيد كرد و گفت كه موثرترين اقدام در اين زمينه كنترل مرزهاست.
پورمحمدي بيان كرد كه وزارت كشور درصدد است كنترل مرزها را از مرزهاي شمال شرق به جنوب شرقي ادامه دهد.
وزير كشور در آخرين اظهارات خود در مورد اختلافات به وجود آمده در خانه احزاب، گفت: خانه احزاب بايد قانومند عمل كند و انتظار داريم احزابي كه در پي ساماندهي جامعه هستند، بتوانند به خانه خود سامان دهند.
وي افزود: انتظار داريم احزاب خود اين اختلافات را حل كنند، در غير اين صورت طبق قانون نظارت بر عهده كميسيون ماده 10 احزاب است.
وزير كشور يادآور شد كميسيون ماده 10 احزاب يكبار نظر خود را در اين مورد اعلام كرده است.
وي خاطر نشان كرد: وزارت كشور پيگيري مي‌‏كند در صورتي كه مركز ديگري مسوول حل نهايي اين مشكل باشد، به آن ارجاع مي‌‏دهد، در غير اين صورت به كميسيون ماده 10 احزاب ارجاع مي‌‏دهد.

دنبالک:

فهرست زير سايت هايي هستند که به 'گزارش کامل اولين نشست مطبوعاتي وزير کشور، ايلنا' لينک داده اند.
Copyright: gooya.com 2016